1

Det har Hot VW tagit reda på.
http://hotvws.com/content.php?contentID=38

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

2

inte så tokigt o den blir säkert trevligare att köra med mer styrka

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

3

Någon som har koll på vad detta kit skulle kosta att köpa?

Har ju en 1600 dp i bussen och lite extra knuff hade inte varit fel, också ser det häftigt ut med dubbelförgasare  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

4

Intressant läsning för många som vill ha lite mera pulver på ett billigt sätt. MEN, tänk er vad polering och balansering kan göra i en vanlig motor. Formula vee folket som är de verkliga experterna på att trimma på ett lite annorlunda sätt än vad vi är vana vid, får ut betydligt mera effekt utan alla dessa bolt on prylar. Det vore kul om någon av dessa experter ville ge oss lite information hur de arbetar med motorerna, för att få ut mera effekt på en vanlig standard motor. Jag vet att det finns folk här på forumet som tillhör denna kunniga skara och om ni följer den här lilla tråden kanske ni kan skriva några rader om how to do it.

Lattjo lajban med luftkylt.

5

popeye skrev:

Intressant läsning för många som vill ha lite mera pulver på ett billigt sätt. MEN, tänk er vad polering och balansering kan göra i en vanlig motor. Formula vee folket som är de verkliga experterna på att trimma på ett lite annorlunda sätt än vad vi är vana vid, får ut betydligt mera effekt utan alla dessa bolt on prylar. Det vore kul om någon av dessa experter ville ge oss lite information hur de arbetar med motorerna, för att få ut mera effekt på en vanlig standard motor. Jag vet att det finns folk här på forumet som tillhör denna kunniga skara och om ni följer den här lilla tråden kanske ni kan skriva några rader om how to do it.

Kan bara hålla med, hästarna finns där redan, bara locka fram dom.
Det vore riktigt intressant med en beskrivning hur man gör för att få ut mer ut orginalprylarna utan att det kosta pengar.

Men en vanlig service och att dra om topparna gjorde susen på min 1600 dp, den går fantastiskt nu!
Sitter med IRS i  min lyx, och ligger man i 100 så är det bara trampa på så glider man upp i 120 och kör om.
Detta med en förbrukning under litern.

Jag minns något om en "Mickey Mouse Engine" Vem gjorde vad där?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-04-23 10:34:22)

popeye skrev:

Du skall veta att formula vee motorena går ofta bara en säsong innan man går igenom maskin (100-200 mil)
Man brukar skaffa litratur om mått o vikter på motorn
Nästa sak är att man är skitnoga med att mäta upp alla rörliga delar bara där kan man hitta 2-5hk
Och lämna bort veven för balansering  även vevstakar skall ha balansering (det kan man fixa själv)
kolvarna(med kolvbultarna o lås) skall vägas till mindre än 0.1gram skillnad   
Sen skall man mäta upp förbräningsrumen så det skiljer mindre än 0,5 cc där har man några till hk  ICQ/ad
Nu är man ofta uppe i 40timars arbets tid som man ofta glömmer
Inte för man vill vara taskig men i bland skall man nog inte fila i topparna om man inte vet vad man skall göra själv
Om det är mycket gropar och filmärke i topparna så flödar dom mycket sämmer än
Har flödat toppar som var filade som var sämre än oröda std  ICQ/ad   
Om du käner för det så ligger det masa tjuv knep på ventiler som man INTE får göra i formula motorer på min trimtråd
Ps det viktigaste är att det är RENT när man skruvar ihop maskin bara några metall spån i lagrena är några hk midre ( gör rent och lägg sakerna i rena plastpåsar ) det gäller även nya prylar som kan vara skitiga (använd vitatrasor när dom lite skitiga släng dom ta en ny)
Kanske till någon nytta kolla här http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5602
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Mogge skrev:
popeye skrev:

Kan bara hålla med, hästarna finns där redan, bara locka fram dom.
Det vore riktigt intressant med en beskrivning hur man gör för att få ut mer ut orginalprylarna utan att det kosta pengar.

Men en vanlig service och att dra om topparna gjorde susen på min 1600 dp, den går fantastiskt nu!
Sitter med IRS i  min lyx, och ligger man i 100 så är det bara trampa på så glider man upp i 120 och kör om.
Detta med en förbrukning under litern.

Jag minns något om en "Mickey Mouse Engine" Vem gjorde vad där?

JPM

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Relatarat till detta: Hur många Nm "ska" det krävas att dra runt en välbyggd motor för hand (short block resp. long block utan tändstift)? Har förstått att Formel V byggare använder det som ett mått.

9

Kul tråd, hoppas den fortsätter tills formel vee personerna gör sig till känna. Jag språkade med en av dessa personer för ett par veckor sedan. Han hade kört fem (5) säsonger med sin motor utan problem. Konsten är just topparna, balansen, poleringen och renligheten enl. honom.

Lattjo lajban med luftkylt.