1

Har problem med bussen och vill helst använda den på lördag så börjar få lite panik  ICQ/ae
Det är en 78a buss med GE 2L insprut

Startar jag bussen när den är kall och kör iväg går det bra. Lite tvekande på gasen bara. Men när motorn börjar komma upp i tempratur så börjar den strejka ordentligt efter 2-4km färd.

Orken försvinner totalt, svårt att ens hålla den i 40. Tillslut måste man stanna.
Stänger man av och väntar en stund så går det lite till.

Motorn är väldigt lättstartad både kall och varm.

Blir inte klok vad de kan vara

2

Igensatt oljekylare

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Kan mycket väl vara de när du säger detta. Den har stått ute i 10 år så jag skulle inte vara förvånad.

Hur kommer man åt den lättast?

4

Det vet jag inte, tänkte att nåt skit ligger för så att luften inte kan kyla. Då värmenyper motorn så som du beskriver. Hade det problemet med en vanlig typ 1 motor.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5

Fullt möjligt att de kan bero på de. Motorn går ju kanon annars.

Får se om jag kan skruva ner fläktkåpan ikväll och undersöka.

6

Oljekylet var faktiskt okay.
Men däremot låg spjället, termostat styrd? Över.
Testade att öppna de manuellt, och bussen gick att köra längre men fortfarande samma symtom mer eller mindre.

Ska byta tempgivare ikväll då den gamla var dålig, men verkar fungera faktiskt.

Verkar som att de är något värmerelaterat problem, mycket svår att starta igår. Men inte alltid, bara ibland.

7

Kan det inte vara så att ni pratar om olika saker?  Strejka som det står behöver ju inte innebära att motorn inte går runt. Kan ju ha med soppan att göra, eller luften.

8

Funderat allt på de med. Men jag upplever inte att de verkar vara problemet. Nu kan man inte utesluta något innan man har testat.

Känns som den värmenyper eller skickar fel signaler till insprutningen.

Jordflätan mellan vxllåda och chassi gick av igår med. Men sitter de nån mer nånstanns?! Märkte nämligen ingen skillnad med eller utan.
Ska självklart sätta dit en ny sen.

9

Lylloff skrev:

Har problem med bussen och vill helst använda den på lördag så börjar få lite panik  ICQ/ae
Det är en 78a buss med GE 2L insprut

Startar jag bussen när den är kall och kör iväg går det bra. Lite tvekande på gasen bara. Men när motorn börjar komma upp i tempratur så börjar den strejka ordentligt efter 2-4km färd.

Orken försvinner totalt, svårt att ens hålla den i 40. Tillslut måste man stanna.
Stänger man av och väntar en stund så går det lite till.

Motorn är väldigt lättstartad både kall och varm.  Kolla bränslepumpen såg det var dåliga strömledningar där

Blir inte klok vad de kan vara

10

Kolla bränslepumpen såg att det var dåliga kablar till den

11

Gått över den med, det är inget synligt fel.

Igår blev jag ståendes lite för den ville inte starta. Och pumpen gick osv allt jag kan se verkar ok.
Tändning osv.

12

Slog nog nytt rekord idag 4timmar och 30minuter för att byta tempgivaren. ICQ/ag 
Gamla gick av ICQ/ac inte förvånad.

Tyvärr gav de ingen skillnad. Men den var ändå tvungen att bytas.

13

Kanske ett långskott...
Men jag vet av erfarenhet att gamla tändspolar kan strejka när de blir varma, och varma blir de ofta i motorrummet på olika VW.
Om du har en annan spole så prova att byta!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14

De var de första jag testade.
Det är säkert något enkelt fel, när man  hittar de..

15

Nu verkar problemet vara löst. För lågt bränsletryck samt skit i filter pump osv.
Även termostatet öppnade inte helt.