1

Hejhej.

Mange kallas jag och har varit med bubbla i över ett år snart, jag har dock inte fått ut han på vägarna än pga studier.

Nu har jag satt målet att få igång bilen till Bugrun Mantorp, men jag vill vara hyffsat säker på att bilen inte rasar varken dit eller hem då det blir ca. 80mil tur och retur.

Bilen i fråga är en 1303s -73 med en 1300dp motor från en 1302 -72.

Jag har tänkt göra en hyffsat stor service utan att plocka isär motorn, där har jag inkluderat.

Rensa sil, och byta olja.

Packa om förgasaren. (Läcker)

Nya Tändstift och Tändkablar

Antigen renovera eller helt byta fördelare. (Någon som har erfarenhet av Ebay fördelare?)

Ställa ventilspel.

Byta eller renovera bränslepump? (Är det något som verkar vettigt?)

Ny generatorrem.

Montera huvudströmbrytare.

Ska man göra något med oljepumpen?

Är där något annat som ni kommer på? Eller något på listan som verkar dumt?
Alla tips och förslag välkomnas.

MVH Mange

2

Passa också på att byta alla bränsleslangar mot nya i bra kvalitet.

3

En gammal bil är ju en gammal bil... Så viss spänning får man liksom på köpet när man är ute och åker med den ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4

germanbug skrev:

En gammal bil är ju en gammal bil... Så viss spänning får man liksom på köpet när man är ute och åker med den ICQ/ab

Håller med faktiskt ICQ/ad Min som hade stått sen 89 körde jag med mycket spänning, varje mil som avverkades kändes speciella ICQ/ae

5

Ja alla vändor till Bug Run är lite spännande men har gått bra varenda gång för min del alla fall.
En gång blev det lite väl spännande med Bayen dock... missade infarten till Mantorp och fortsatte en bit på motorvägen, finns inte överdrivet många avfarter... när det väl kom en avfart svängde jag av och precis då började motorn leva fan och tappa kraft  Default/yikes så jag stod där helt själv mitt i ingenstans och visste inte vad jag skulle göra då jag inte såg något fel...tog beslutet att tuffa så sakteliga tillbaka efter vägrenen och när jag kommit fram till rätt avfart ringde jag några bekanta som var och handlade och medans jag väntade gick jag tillbaka till motorutrymmet, upptäckte då att den skjutit ett tändstift men som tur var gick det att skruva tillbaka igen och sen var allt frid och fröjd  ICQ/ag

6

Hej på dig själv du, välkommen till den luftkylda underbara världen.
Som sagt, byta bränsleslangar, bränslefilter, fixa förgasaren och öppna och ev. renovera bränslepumpen är naturligtvis det viktigaste, så att pärlan inte slår eld. ``PS´´ glöm inte den slang som kommer från bränsletanks röret och går in till motorn. Det sitter även en slang direkt efter bränsletanken som går till bränsleröret, den är nog aldrig bytt och bör naturligtvis bytas. Det kan vara svårt att komma åt den, eventuellt får du lyfta tanken (enkelt). Tar du bort tanken, så passa då på att även göra ren den och tanksilen som med all säkerhet heller aldrig är gjort. Bränsle slangar och slangklammer bör alltid vara av högsta kvalitet. Oljepumpen kollar du enkelt genom att ta bort locket som med all säkerhet är slitet och bör bytas, sedan tar du en liten metall linjal eller liknande och kollar hur stort glapp det är mellan kuggen och linjalen (max 0,1mm utan packning). Är du osäker, byt pump, lock och packningar. Du nämner även fördelaren och att du eventuellt funderar att byta ut den?? Gamla prylar som renoveras på rätt sätt, är alltid mycket bättre än nya Kinatillverkade SKIT PRYLAR. Här på forumet finns en väldigt proffsig och fin information hur du ska renovera en original fördelare. Här kommer mitt sista råd:
Är du osäker fråga först och skruva sedan.

Lattjo lajban med luftkylt.

7

Kör inte så fort det är en gammal bil, i 80-90 funkar dom mest slitna med ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

8

Har ju sagt till dig Mange , du kör med folk som kan sina saker , nog fanken skall vi få din bubbla till mantorp  ICQ/ag

/Fredrik Borbos
borboscustoms.se

9

Som sagt, lite service, ha med lite slitdelar och verktyg men det tryggaste är att åka med folk som kan sina saker ja  ICQ/ag

10

Kolla över/byt generatorkol också och se till att ha ett laddrelä i reserv om du har den gamla modellen.

11

Se över så att däcken är ok, inga sprickor eller lite mönster.

Gubbjävel; dvs originalfantast

12

Det viktigaste, glöm inte humöret hemma!!  Med gott humör kan du renovera din bubbla utmed e4 om det skulle vara så  ICQ/ad

13

http://i62.tinypic.com/2411rpu.jpg

Tackar för alla tips. Resan gick hur bra som helst!