1

Hej! Håller på och 12v konverterar min -64 notchback och undrar om nån här vet hur jag ska gå till väga med helljus relät och blinkers relät, mitt helljus relä har 6stift och hittar inget sånt för 12v bara med 5 stift. Och mitt blink relä har bara 2 stift och 12v har 3 stift. Någon aning om var man kan hitta såna relän eller hur ska man göra för att få det att funka med 12 reläna?

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-04-22 14:20:29)

Hel/halvljusrelä:

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQh8qfi2X3-Ba4GEzU5RZSyo91cF9ObvHCgZ5qQPCl8g99p9cRK
http://i24.ebayimg.com/01/i/000/d9/c5/3fab_2.JPG
http://www.nostalgia.se/shop/31663/art63/h8775/14538775-origpic-bb56c6.png
Det är ett sådant här relä du skall ha, men det finns i litet olika "kapslingar", det finns en mindre modell också, spelar ingen roll vilken, det viktiga är ju då att de är för 12v och har anslutningar som heter: 56, 56a, 56b, 30 och S.
56, ingång från ljusströmställaren, 56a utgång till helljus, 56b utgång till halvljus, S= signal, från avbländningsknappen i blinkerrspaken, som sedan är ansluten till jord (31) i andra ändan. 30 är "alltid spänning på" från säkringsdosan. 30 och S styr enbart reläets manöverspole, och ger då ljustuta om ljusets strömställare är avstängd eller i p-ljusläge.

Dessa Boschrelän finns/fanns till de flesta samtida europeiska bilar, kolla annars på Saabar och Volvosar, men kapslingen, boxen, burken, kan se litet annorlunda ut.
jag tror att VAG fortfarande säljer dessa för knappt en tusenlapp, det ligger ett nytt till en Audi på tradera.se för omkring 700 kr... det tycker jag är för dyrt.

Edit: Titta på denna sidan:
http://www.nostalgia.se/elektriskt/rela … vljus.html

När det gäller blinkrelä kan du köpa ett nytt på exempelvis Biltema, men de finns på Tradera också.
Om du vill kan du välja ett som är anpassat för LED-blinkers, men då får du koppla kontrollampan litet annorlunda.

Här är annars en modell:
http://img.tradera.com/medium/153/185899153_36500672-84ad-491d-9d67-eaed8772dea6.jpg
http://www.tradera.com/item/343483/2065 … nkers-rela

Blinkreläets anslutningar skall heta:
49, 49a och 31.
49 är ingången från säkr.dosan, 49a kopplas till blinkspaken, och 31 är minus/jord.
Samma här, att det finns en massa likartade modeller till de flesta samtida och någorlunda nutida bilar.

De "vanliga" reläerna är beroende av lampornas effekt, de blinkar bara i rätt frekvens med 2 x 21 Watts lampor.
De LED-anpassade reläerna blinkar riktigt oavsett vilken belastning du har, alltså du skall ju inte koppla mer än 2 x 21 W, men de blinkar även om du bara ansluter en enskilld lysdiod, ja det räcker faktiskt att du håller ett finger på 49a och ett annat på 31 för att det skall komma igång och blinka, om nu spänningen är ansluten förstås...

Det finns nog två stifts blinkrelän för 12 V också (Volvo PV, Amazon, Duetter), då saknas jordanslutningen, de känner bara av seriebelastningen av två 21 W lampor, men nu vet du att 31an skall kopplas till jord, så då blir tillgången genast större.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Jag har begagnad såndär kubisk hemma med fem stift om du vill pröva. När jag konverterade 66a bubblan hade även den helhalvrelä med 6 stift. Huhta i kokkola fixade fram ett sådant. Fastän alla andra leverantörer stod som ett stort frågetecken om att "Finns det sånt??" ICQ/ae

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

4

Tackar Björn för ett utförligt svar:) tror jag tar å fixar relä från något "billigt" varuhus i trakten å prövar mig fram:)

5

Redlig skrev:

Tackar Björn för ett utförligt svar:) tror jag tar å fixar relä från något "billigt" varuhus i trakten å prövar mig fram:)

Ingen orsak!
Som jag skrev, så känner du igen dessa båda relän på numren på dessa anslutningar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."