1

Jag funderar om jag ska montera en poor mans diff i min låda, har shims hemma, men hur är skillnaden att köra med detta? hur mycket låser den?
Någon med erfarenheter?

2

Jag har ingen egna erfarenheter men rent tekniskt är det så att man shimsar bort oljefilmen vilket gör att det slits mera.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Det är RACING prylar
Så du får shimsa ofta om du skall köra på gatan (100-200mil)
Man kan oxå mäta upp tryckbrickan o sätta dit en lite tjockare så får man mera tryck på sido kugghjulen men räkna inte att du får någon bromsad diff samma med poor mans diff
Dom ditt chassi är vridstyft (dragracing) så behöver du mýcket lite diffverkan  man om du skall Svänga med bilen så är det en diffbroms eller något liknade som behövs
///  Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Jag ska ha bilen till racing, att köra is och grus med, att svänga med alltså.
Har shims, vart får man tag i tjockare tryckbricka? är shims att föredra före tjockare tryckbricka?

5

Det skall ju tilläggas att en "poor mans posy" (eller vad Gene Berg döpte den till..?) har 4 st spindeldrev, men passar i ett original diffhus.
Till skillnad mot "super-diff" där man köper ett nytt diffhus för 4 st drev - idag är väl inte priset på 2-2500kr så dyrt som när snikvarianten kom ?
Poor man's...shimsades hårt, har för mig att 30 hkr svänghjulsshims användes.....

(Jag är öppen för fel i mina påståenden !-)