1

Har funderat på en sak ett tag nu, hur blir det med oljereturen från turbon på dessa hideaway turbokit?
då jag tycker att de verkar som om returen hamnar under oljenivån. vet att returen dras in under nivån men menar i andra ändan?, om de är nån som förstår hur jag mena ? för så som jag har förståt de så skall detta undvikas?

2

Tror inte turbon mår bra av att stå i olja som kommer från tråget. Den bör vara väl över den nivån och ha en ganska grov returledning så oljan rinner tillbaka.
Många turbobilar får problem(turbon skär)när oljan blivit kvar för att returledningen koksat igen( pga. longlifeolja eller glömt att göra ren röret vid service).
Borde inte de mer seriösa turbokits-tillverkarna ha tänkt på det? ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

3

På ett riktigt kitt har man en oljepump som suger oljan från turbon till tråget men då kostar dom oxå
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4 Senaste redigerad av Piraten (2014-04-19 22:21:43)

En dum fråga kanske, men ett separat tråg och pump som försörjer turbon med olja som INTE slaskat runt i motorn?
Borde väl ge turbon bättre livslängd och smörjning?

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

5

då verkar de ju som att en elektrisk pump vore det bästa, men då är frågan hur mycket olja kan tänkas gå igenom turbon på en minut? och ska man bygga ett kärl som oljan hamnar i för att sedan bli pumpat tillbaka in i motorn? eller sätta pump direkt från turbon? risk att dra oljan igenom turbon/tappa tryck då?

6

Tänkte nog snarare på  att använda original oljepump från en automat, och nyttja automatdelens pump för att köra olja till turbon.
Sen ha ett separat tråg med oljekylare så att den oljan bara används för att smörja turbon!
Vad säger turboproffsen PPRMicke m.fl.?

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

7

Piraten skrev:

Tänkte nog snarare på  att använda original oljepump från en automat, och nyttja automatdelens pump för att köra olja till turbon.
Sen ha ett separat tråg med oljekylare så att den oljan bara används för att smörja turbon!
Vad säger turboproffsen PPRMicke m.fl.?

Det funkar med std olje pump  och rätt i sumpen på motorn
Det är bra att ha ett extra oljekyl för motorn går varmare med överladdning
och det är inte fel att ha en sump med extra 1,5 liter olja så kan man lösa återlednings problemet att det går rätt in i exta sumpen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

om vi då säger att ett tråg på ca 3,5 liter olja används kan man sänka oljenivån på stickan då? så pass att returen på turbon inte hamnar under oljenivån?

9

Om man använder en pump ska man ha en avluftad behållare imellan tubon och pumpen för att inte pumpen ska dra ur oljan från lagrena i turbon för då kommer den att skära, jag har byggt en tank på ca 1.5 liter på min hoj som sitter under turbon, nu behöver den inte vara så stor men jag har gjort så bara för att oljenivån inte ska gå upp till turbinaxeln när den står på stödet, jag använder en biltema elektrisk pump för att trycka tillbaka oljan i tråget.
http://i1260.photobucket.com/albums/ii566/Atrox73/Hojbilder/859903F0-8F24-44AA-BA08-32B243E5FF7F.jpg

Anders

10

då vet du inte möjligtvis ungefär hur mycket olja som går igenom turbon på en minut? då jag tittat på denna pump som klarar 6 liter i minuten http://dalhems.se/Product.aspx?guid=5a0 … cb00f8ebef
men de borde ju räcka?

eller vilken pump använder du från kvalitéts butiken? hittar inget som verkar funka till något sådant där.
leder du in oljan under eller över oljenivån?

11

Jag använder 25-987 vet flera på sporthojforumet som kört den i flera år, jag trycker in oljan genom en banjobult där oljepluggen normalt sitter under oljenivån.

Anders