1

Har en 1300Lim 69, 12volt.
Som sagt ström problem på mitt projekt Default/hmm
Har ström bakåt till baklamporna på förarsidan men inte vid kopplingen i motorrummet Default/hmm
samna gäller blinkersen på samma sida annars funkar det mesta.

Den äter säkringar när jag blinkar åt vänster samma gäller när jag använder varningsblinkersen.
Vad kan felet vara? allt är kopplat utom tutan som jag inte hittar kablar till??

Tacksam för svar.
mvh Hacke

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-04-17 16:25:34)

Ja du har ju förstås en kortslutning på vä. sida i blinkersen.
Jag hade ungefär samma problem då jag hade oljat blinkersspaken då den gick trögt, typ väldigt ointelligent gjort, då oljan ledde strömmen mot jord.
Men om nu varn.blinkersen också löser ut säkringen så är felet nån annanstans.
Gör så här, tar ur båda blinklamporna på vä.sidan, se om säkringen löser ut om du nu blinkar vänster. Sätt i den främre lampan, blinka, vad händer? Sedan den bakre.
Nu kan du iallafall lista ut om det är fram eller bakblinkersen som kortsluter.

Kolla också så att inte något av kontaktblecken i säker.dosan kortsluter mot plåten. Om jag inte minns fel är säkring nummer två den till blinkersen.

Jag har också upptäckt att de främre skärmblinkerserna kan vara känsliga, det kan bli kortis längst ned i eller under lamphållaren.

Sedan bakljuset... Hur har du mätt vid kopplingen i motorrummet? Mät mellan grå kabel och någon bra jordpunkt när parkerings- eller halvljuset är tänt.
Kolla i baklampan att du har en bra jordförbindelse, i 99 fall av hundra, på gamla bilar så har man jordfel. Kan vara bra att dra en ny kabel från baklyktorna fästskruv till en känd jordpunkt inne i motorrummet eller bulten som håller skärmen. I original finns ingen sådan jordkabel, man förlitade sig på att skärmen i plåten fixar det (du har väl inte plastskärmar?).

Det går ju en kabelstam bakåt med vit/svart, grå/svart, svart/röd, grön/svart och grå/röd kabel, kolla att dessa är anslutna vid säkringsdosan, iofs osannolikt att alla fem skulle vara oanslutna.

Men gå över anslutningarna med fin smärjelduk och kontaktspray, det kan göra underverk.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Låter som du har lite erfarenheter kring detta. Har kollat allt vid säkringsdosan. och det går el nästan hela vägen bak. någonstans mellan vänster skärm och kopplingen i motorrummet (bakom plåten) bryts elen. men ska kolla jordningen där samt resta med lamporna urtagna.
Har som sagt inte ens plus vid baklampan på vänster sida. Hatar jordfel  ICQ/am
ska köpa mig en burk kontaktspray

ska kolla vid lämpligt tillfälle :-)

Tack för tipsen

4

Ok, där brukar det vara en röd till blinklampan, en grå till bakljuset, en svart till bromsljuset och en ljusblå till backljuset. Dessa ligger ju illa till i sprutet från bakhjulet, det kryper väl in fukt och orsakar korrosion eller allmän kabeldöd, det rör ju sig inte om många decimeter, utan det kan ju vara en ide att byta dessa kablar. Och observera att VW inte använde svarta kablar till minus, här är svart till bakljuset. Drag gärna en kabel till jord i lyktan och jord i bilen nånstans också.
Men missuppfattade jag dig rätt, om du skrev att du har spänning i kontaktstycket i motorrummet men inte ute i lyktan?

Det finns värre saker än jordfel! Jordfel i bakljus brukar annars kännetecknas av att lamporna med de tjockaste glödtrådarna får leda bort strömmen, så blink och bromslamporna lyster svagt vid tillfällen då de skulle vara släckta. Möjligen, eventuellt, kanske... kan ett sådant jordfel orsaka att det flyter större ström genom blinkersens säkring än vad den tål... Men jag har, aldrig varit ned om det.

Jo jag har mekat med el i en herrans många bilar, mest i VW, men även med andra, och de värsta är gamla brittiska bilar med Lucas elsystem, Lucas uppfann mörkret och det varma kylskåpet, därför dricker britterna ljummet öl... ICQ/ad  Bosch tillverkar ju som bekant också kylskåp...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Jag harxingen ström till vänster sida i motorutrymmet utan det är inne i kupen under baksätet Default/hmm
Jo det finns ju de bilar som är betydligt värre.
Jag har precis börjat mitt första renoverings projekt med denna bubbla  ICQ/ag
Jag hoppas dock att det blir en pickis i en snar framtid med.

6

Ok, föreslår därför att du kollar upp och eventuellt byter ut kablarna från punkten under baksätet ut till baklyktan. Hur ser det ut under baksätet, sitter det en kopplingsplint där? Det var längesedan jag kopplade el i bubblor.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Nej
harvan går från framifrån hela vägen bak tills den delas vid motorn.
ska som sagt kolla över jorden först :-)

8

Löste problemet genom att slipa stiften på kontakterna samt hittade ett MYSKO fel! Vänstra baklampan kortslötsig själv när den var helt mot skärmen, Snacka om konstigt.. Men nu är det löst o jag tackar för hjälpen:-)  mvh Hacke

9

Hade då lamphållaren vridit sig så att flatstiftshanen låg mot plåten?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

Det var jorden från positionslampan som låg emot pluspolen.
Så det är löst iaf Default/smile

11

ICQ/ab vad bra att det var ett enkelt fel!
Jag brukar ofta värma på en bit krympslang där jag misstänker att det kan bli kortis eller överledning till nån annan anslutning.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."