1

Har satt i en 2l motor och 091 låda i min bay 72a,,men jag kan inte få i 2an o 4an efter bytet,,funderar på om jag inte satt ihop växel länkaget rätt,,
eller är det så att det skiljer nått annat som jag inte har tänkt på?

Nån som vet?

Typ 1 -58

2

Hej
är det inte "bara" en justering av staget som behövs? det är antigen för långt eller för kort
samma problem har jag haft många gånger på min buss och min VW-Porsche och då handla det om att justera staget så lite som 1 mm åt gången

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

3

Har provat att justera,,,,men får nog prova mer,,blev bara fundersam så man inte behöver byta nått mer någonstans med,,

Typ 1 -58

4

Har precis fått till mitt länkage. Har en bay-72 med GE 2.0. Mitt länkage behövde kortas 1cm och dessutom vridas ca 30 grader för att komma perfekt. Nu går alla växlarna in bra när golvplattan till växelspaken är satt mitt i justerområdet. Tror däremot att mitt länkage är modifierat av tidigare ägare. Verkar vara svetsat, inte långt från lådan.

Bay -72 GE 2.0

5

Har en sån låda i min -72 som inte krävde någon modifiering..

6

https://flic.kr/p/nTUrSf

Om allt är som det ska är det nog inte problem. Har man haft ur motor och växellåda och inte satt växellådans främre fäste lika som innan så kan det också påverka längdjusteringen på länkaget. Om min länkning av bild fungerar kan man se hur mitt är svetsat.

Bay -72 GE 2.0