1

Har en bay 77:a där vänster hjulcylinder sprungit läck lagom till besiktning imorgon.
Vill inte boka om tiden då det även är reg besiktning för drag och det är ont om tider.
Hinner mao inte beställa hem en ny så jag undrar om någon här vet vilka fler bilar har samma cylinder med diameter 24mm?
Tänkte hoppa in på Mekonomen i morgon bitti men tror inte de har koll på det ICQ/ad
Jag har en ny 22mm (bay -71 bak & typ1 58- fram) men om jag sätter dit den så får jag ju teoretiskt olika bromskraft på h/v bak.
Frågan är om det märks i praktiken med tanke på flex i bromsslangar och trummor, vad tror ni?

Med vänlig hälsning, Mathias

2

Om jag minns rätt passar inte -71 hjulcylindern.

Måste du regbesikta för krok? Normalt sett ska du inte behöva det.

[

3

22mm 759kg vid 200bar(vet inte vad dom har)
24mm 904kg

Rätt stor skillnad om jag räknar rätt dvs ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

Ingen som hade koll på om 24mm cylindern sitter på fler bilar?
Typ1 fram 22mm passar Default/hmm
Funderar på om 24mm på höger och 22 på vänster kommer klara sig inom toleransen för ojämn bromsverkan..
Får väl trixa med luftning och injustering av backar så det klarar sig imorgon. (kommer givetvis att sätta dit rätt grejer sen)
Regbesiktningen är för att jag precis monterat ett VBG drag..

5

(för)Sent svar men det är ju samma hjulcylindrar på T3orna. I alla fall förr kunde man knalla in på biltema och köpa dem, så det kanske är större chans att hitta på mekonomen etc? ..fast det hade du säkert koll på ändå. Hoppas det gick bra.

6

Misstänkte att T3 va samma men det fanns inte hemma. Efter brotchning och blötlagda tätningar under natten samt nya gängor till luftnippeln så håller den tätt nu och pickisen är besiktad och godkänd ICQ/ab

7

Nyfiken fråga....blötlagda tätningar....vad blötlade du dom i för ngt?...

8

Bromsvätska. Bilen har stått ett tag och packningarna torkat. Några timmar i bromsvätska så sväller de något ICQ/ab

9

Kul att det gick bra. Blev det reg.besiktning av kroken? Enligt transportstyrelsen är det borttaget (åtminstone på nyare bilar).

[

10

Tackar, ja regbesiktning. Kollade med Transportstyrelsen och tekniska i Stockholm och enbart eu godkända (helbilsgodkända) kan i vissa fall slippa.. lite otydliga regler Default/hmm