1

Håller på att sätta ihop en motor och undrar om jag ska köra med curil eller satsa på silicon? Det kommer att sitta en 6mm planslipad ståldistans i botten på cylindern, således blir det två ytor som ska tätas. Jag antar att distansen är så plan att det ska gå med curil, men jag vill ju inte att det ska läka olja när man satt ihop och ska till att köra.

Split bubbla, juni -50 pastell grön, under genomgång.

2

Hej
Det är curil som gäller och inget annat.
Mvh

T2b taigagrön ´77

3

Runt cylinderfoten föredrar jag att använda silicon. Johannes(JPM) rådde mig till det en gång, när jag stod inför samma val som du nu gör.
Du nämner inte vad du har för cyl.diameter, men problemet blir värre ju större cyl.diam. du kör med: Har du ett upptaget/däckat block för 94 blir det inte mycket material över vid cyl. pinnbultarna. Kombinationen med Cima 94-cyl. ger inte mycket support för "guffa". Bra då om du har ett brett shims som det går att "mura" silicon mot. (6mm gissar jag är höjden?)
Kvalitet på silicon? Ju mindre ättika det luktar desto bättre. Använder själv just nu Terostat-58(fr. Teroson). Fungerar även att täta avgasflänsarna med. Luktar lika mycket ättika som Barnängens talkpulver. Permatex Hi-temp RTV fungerar också(även om det luktar så att nackhåren reser sig).

4

Det är ett typ2 block med 96 mm borrning. Distansen är 6 mm tjock. Har en tub Hylomar och tänkte ev använda det eller fungerar det bättre med vanlig silicon tätning?

Split bubbla, juni -50 pastell grön, under genomgång.

5

Det är enda stället jag alltid använt silikon, men ganska sparsamt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Hur snabbt måste man dra ihop allt innan silikonet börjar stelna?

7

Bra fråga men om jag vet att jag inte kan lägga på topparna samtidigt så drar jag på ett par muttrar och lägger det i spänn.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Jag föredrar silicon vid cyl.foten, då den torkar men blir flexibel. Hylomaren torkar inte utan förblir segt klibbig
Hylomaren använder jag gärna med papperspackningar, i mitt fall när jag bygger vxl.
Jag har uppfattningen att silicon har en förmåga "att bygga en packning", medan Hylomar "kan dela sig", om det inte har en "armering".

Hur lång torktiden är finns väl på siliconförpackningen(?). Osäker: Gör ett prov!
Att låta siliconen "yttorka", så den hänger ihop när den kläms ihop i spalten är väl vettigt. Där emot trycker jag inte man ska låta den ligga över natten(genomhärdad), då förutsättningen för siliconen att anta rätt form försvinner.