351

Bastards...  ICQ/ae

352

Trevliga minnen, kan vi inte planera en ny resa.

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

353

Mycket bra berättad godnattsaga där Demian. Nu kommer jag drömma sött om tyska poliser, råttiga och väl fungerande folkvagnar på turné och Träsko-Danne i Foppa tofflor ! ICQ/ab

You´ll never know...

354

Bra story Demian! Kul att få se något annat än sina egna bilder från resan (som fö. är få till antalet) ICQ/ab

Panel -53, 911 -71

355

Jag säger dom GB, kul som fan att läsa med jobbigt att ha missat. Men men, jag tror resan som vi SKA med på 2017 kommer bli en värdig uppföljare till ert äventyr.

Bra skrivit Demian!

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

356

Demian skrev:

Tackar!!!

Problemet med engelsmännen var att deras bussar var besiktningsbefriade. Det är dom innan 1959 har jag fått berättat för mig. Så minst en av dom hade ju ingen godkänd engelsk besiktning. Dock var den godkänd att köra i UK.

Det blir ju lite samma sak som att åka runt i Europa med en bil från -50 och äldre.

Jag fick höra att ett svenskt band på turné blev stoppade i Tyskland. Dom hade en riktigt gammal buss. Ingen mindre buss utan en fullstor.  Dom blev kontrollerade och en besiktningsman kom och provkörde bussen. Han tyckte bromsarna tog dåligt. Ganska godtyckligt. Dom fick körförbud. Det var besiktad i Sverige.

OK, that makes a whole lot of sense. Nu minns jag att britterna berättade att trots att de inte behöver MOT (besiktning) så gör
de det iaf för att ha något att visa polisen, ÄVEN HEMMA. Nu trillar poletten de berättade att liknande incidenter kunde
äga rum hemma i uk, de blir stoppade av polis och bilen har ingen besiktningsprotokoll att visa.
Detta är för mig lugnande besked inför Hollandresan i April.

Jag samspråkade med en äldre tjänsteman på TS ansvarig för besiktningsfrågor och han berättade att TS har föreslagit att regeln om
att bilar före 50 inte ska vara besiktningspliktiga ska omvandlas till ett rullande fönster som följer med tiden, så nu hade då t ex bilar 51, 52 etc
varit besiktningsbefriade men riksgagen vägrar hårdnackat. Är det någon som har hört något om vad orsaken kan vara? inte kan det vara
lobbying från bes firmorna för så stora pengar tjänar man inte på bilar från omkring 1950.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

357

Polisen är lite hårdare i Tyskland ICQ/ab

Registreringsbevis är det lag på att ha med i bilen vid färd utomlands.
Är dom riktigt hårda så får man körförbud.
Vet folk som fått köpt nya fälgar och däck på plats då dom eftermarknadsfälgar som satt på bilen inte var tuv godkända.
Så vill dom vara grisiga så sätter dom åt en ordentligt.

Man kan ju även förstå att dom inte vill ha oss på Autobahn. Vi väcker ju en del uppmärksamhet. Folk vinglar över filer för att deras ögon håller på att trilla ur när dom glor. Och olyckorna är nära.
Och smäller det på Autobahn brukar det vara rejält och ofta med fatala följder

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

358

Det stämmer mycket riktigt att det varit snack om att flytta besiktningsbefrielse åldern. Snacket jag hört var att de vill dra fram till 59, men slopa befrielsen, utan att det ska bli en enklare "kontroll" vart fjärde år... Jag är iof inte negativ till detta, då vissa rodders får pinnar i hjulen, och vissa original gubbar får lov att se till att ha tex bromsar iallafall vart fjärde år...

Gällande resa 2017, så lär det bli flera mindre gäng, då hela dalarna i nuläget verkar ska åka, så kan det vara svårt att rodda ihop på ett enkelt/överskådligt sätt... Funderar likförbannat på att åka till EBI #6... Trots att jag inte blev imponerad på något sätt över träffen, men nu kommer man lixom bara ihåg de trevliga med träffen.... Varken leran eller dom idiotiska belgarna som bara snackade franska, eller de dyra priserna i affärerna, eller dyra matpriser, inte heller att bensinen var dyrare där...

Eller.... To soon.....   ICQ/ab

Vi vill se mera bilder från resan, kan inte någon dra igång en tråd på bildforumet, där ALLA som var till H-O / EBI kan lägga in sina egna bilder?

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

359

Jag kommer med stor säkerhet åka på ebi 6, jag skulle vilja åka mer i både england och Frankrike..över huvud taget mer åkning i Europa... Vi tog ju en lite annorlunda väg till bbt preparty via Danmark , färja till England försatt via eurotunnel komma över till Frankrike och vidare till bbt. Centrala London i barndoor var verkligen en upplevelse liksom området vi åkte igenom för att komma till femstjärniga campingen inne i London. Vi har det bra i Sverige kan jag säga som slipper taggtråd och elstängsel runt våra campingar... En annan del av resan som jag gillade var när vi åkte från hessich till EBI , den delen av Belgien som ligger närmast franska gränsen, här åkte vi anti motorväg och fick följa en flod i kanske femton mil med dom finaste små byar och städer.. Skitfint. Planen inför resan var ju att alla kunde åka sina egna vägar men att det kanske skulle finnas campingar där alla kunde samla upp. Det gick ju lite sådär men det vore trevligt..

360

Var det inte så att engelsmännen som fick körförbud hade ganska taskiga bilar....den där DKV bussen på folkaplatta var i mitt tycke en sophög som inte hade på vägarna att göra.

Mycket trevlig läsning så här i vintern ICQ/ag  ICQ/ag

361 Senaste redigerad av Mr 56 (2014-01-05 19:49:34)

Trevligt äventyr. Man blir lite sugen.

vad det gäller besiktningsbefrielse så förslog SBP för fem sex år sen att alla bilar äldre än 1959 skulle besiktningsbefrias.
Då de hade mycket att göra framförallt på våren, men trafiksäkerhetsmässigt gav det inte mycket då dessa fordon inte körs mycket.

Allt var frid och fröjd tills våra vänner MHRF fick tag I förslaget och satte sig på tvären (då det finns en massa ombyggda bilar som måste besiktigas, läs Hot Rods).

Då fick regeringen kalla fötter och allt lades på is.

Det finns ett EU direktiv som kräver att man har återkommande besiktningar/controller, men det är inte infört I Sverige än.

När man pratat om det har man nämnt att man skulle besiktiga vart fjärde år, eller när bilen byter ägare.
men inget är bestämt vad jag vet.

Sen är det ju så att man kan bli tagen av polisen direkt efter man kört ut ur hallen och få böter.
Besiktningen lämnar Inga garantier.

Nu har det ju inte blivit lättare när SBP är privatiserat, och jag kan tänka mig att det kan vara svårt/dyrt att hålla kompetensen uppe för dem.
Så dom är nog på vår sida.

jag tycker man ska komma ihåg att Besiktning är till för trafiksäkerhet, och tillför den inget så skall man inte behover göra den.
besiktning är inget rättvise krav att måste jag det så måsta alla andra.
Kom ihåg att nya bilar är besiktningsbefriade, och då kunde ju riktigt gamla vara det också

Handen på hjärtat alla våra hobbyfordon, uppfyller väl inte alla krav jämnt, Scrubline, Ljudnivå, skärmlöshet osv  Default/lol
Vad det gäller engelska byggen så har de blivit bättre, men de började på en låg nivå. 1999 såg jag en plastkaross försedd Datsun ram med dass haspel som höll dörrren stängd !!!!

Och är man trevlig mot poliserna så brukar dom vara vettiga med, trots allt gör dom ett jobb.

I England blev bilar för 1960 besiktningbefriade förra året, och det var folk I parlamentet som krävde det (så dom slapp besiktiga sina gamla Rolls Royce och Bentleys). Hot Rod killarna gillar det inte då dom är rädda att händer det nån olycka så kan det bli stenhårda krav på att framföra/bygga om bilar. I Frankrike tex måste du ha tillstånd av borgmästaren om du ska åka utanför staden du bor i !!?.

Ursäkta jag blev lite långrandig,,,,,,,,,,

"ljushuvud"

362

Bengt H skrev:

Var det inte så att engelsmännen som fick körförbud hade ganska taskiga bilar....den där DKV bussen på folkaplatta var i mitt tycke en sophög som inte hade på vägarna att göra.

många verkar besikta sitt fordon för statens skull och inte för sin egen och andras säkerhet...

Oftast är det bara att om en bil ser ut som en skrothög så är det en skrothög.  finns naturligtvis undantag.
på många träffar jag varit på dom senaste 15åren då denna trend blivit allt vanligare är det just vissa bilar som sticker ut som extra risiga... och många av dom har aldrig varit i närheten av en besiktning.
själv vill jag kunna lita på mina medtrafikanters fordon.
även om man vill ha patina på sitt fordon borde man väl fortfarade vilja ha en trafiksäker bil som alla kan lita på.

håller med om att det är väldigt trevlig läsning..

363

rogga skrev:
Bengt H skrev:

många verkar besikta sitt fordon för statens skull och inte för sin egen och andras säkerhet...

Oftast är det bara att om en bil ser ut som en skrothög så är det en skrothög.  finns naturligtvis undantag.
på många träffar jag varit på dom senaste 15åren då denna trend blivit allt vanligare är det just vissa bilar som sticker ut som extra risiga... och många av dom har aldrig varit i närheten av en besiktning.
själv vill jag kunna lita på mina medtrafikanters fordon.
även om man vill ha patina på sitt fordon borde man väl fortfarade vilja ha en trafiksäker bil som alla kan lita på.

håller med om att det är väldigt trevlig läsning..

Så är det, men frågan är löser man det med ett SBP besökt varje år, för alla?

Jag tror inte de "värsta" bryr sig, känner några som säger att det är så billigt att åka obesiktigat så de tar dom böterna,när de blir stoppade.

Polisen har under förra åren utbildat ett antal "vanliga" poliser så de kan avgöra om fordonet stämmer med det som står I papprena.
Så jag tror vi kommer att bli stoppade oftare under åren som kommer.

Det är bara 100mil från Linköping till Hessisch oldendorf, Hmm :-)

"ljushuvud"

364

Kanske lite ot i en annars bra tråd (sorry) men på tal om besiktning -vi har sbp, tyskarna tuv och engelsmännen mot men hur fungerar det i usa?

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

365

Jo, det är klart att bilarna ska vara trafiksäkra. Det är nog dom flesta överens om. Men jag har tex väldigt rostiga bakhörn, det har ju inget med trafiksäkerhet att göra, (är godkänt i Sverige) men det är ju en sådan grej som inte går igenom tyska besiktningen. Mig stör det inte att åka in och besikta vart annat år. Jag tycker det är bra just trafiksäkerhetsmässigt.

DKW:n skulle nog inte heller jag släppt vidare, men det konstiga i det hela, var ju att killen från TÜV inte hittade nått på bilarna. Annars kunde dom ju ha åtgärdat det på plats. Bussen som inte fick fortsätta såg ut att vara i mycket bättre skick än min.

366 Senaste redigerad av Demian (2014-04-15 17:15:45)

Nu börjar det att dra ihop sig till Ben Pon.

Jag är ute i sista sekund som vanligt. Idag svetsade jag klart bussen. Jag har bytt bakhörn och bytt till barndoor lastrumsdörrar och även svetsat upp dessa.

Ikväll så ska jag förhoppningsvist lacka alla primade partier.

http://i62.tinypic.com/244v20y.jpg

Det är ju många som stört sig på att jag åkt runt så fläckigt. Jag själv stör mig ganska mycket på sånt. Men då jag inte hann med att få det klart till förra säsongen, så orkade jag inte ta tag i det i somras.

En av dom som störde sig på det var 50 split. Så då han var ner på garagefesten lämnade han denna låda efter sig. Det tackar jag för  ICQ/ab  Förutom lite olika gröna kulörer, så fanns det en sprayburk Palmgreen och en burk Sandgreen.

http://i62.tinypic.com/auxte1.jpg

367

Härligt. Tänk om man hade något färdigt och kunde hängt på ner. Ser riktigt bra ut Demian

Barndoor Panel -1954x2 Typ1 -1950 EZ-camper -1965 EH pick-up -1958
[email protected]
0736696462
Sotarn

368

Du får jättegärna visa hur du gör när du lackar! Kommer ju själv behöva göra samma sak på min sen så en liten ''how to'' typ vore ju kanon och väldigt intressant och kul att läsa ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

369

Snyggt jobbat! ICQ/ab

"Pimped by Nature"

370

Jo den där lådan var viktigt den när han övernattade på väg till W-O!

" - Har du varmt i garaget ? Demians färg får inte bli förstörd.. "  ICQ/ae

Ska bli kul att se lite mindre fläckig !  ICQ/ag

You´ll never know...

371

Kommer bli ett sånt lyft  ICQ/ab

372

Najs Demian.... kommer bli kanon ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

373

Ser bra ut!

Panel -53, 911 -71

374

Härligt Demian :-) Ses på BenPon...

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

375

Tackar! Tackar!

Fick inte på färg nu ikväll heller... Det blev några timmars extra svetsning och slipning. Men imorgon fm ska det på Sand green. På eftermiddagen ska jag skjutsa iväg smågrabbarna till Stockholm och plocka upp mina JP fälgar från däckverkstaden.
Jag kommer väl hem vid 8 på kvällen. Då har väl färgen torkat, så då kan jag lägga Palm green, byta fälgar, skruva dit stötfångare, i med två sidorutor, fixa dörrlåsen till lastrumsdörrarna. Sedan borde jag fixa värmen och koppla ciggtändaruttag. Sen ska jag hinna packa,  så det kommer bli ruskigt tight igen  ICQ/ac

Hellberg skrev:

Du får jättegärna visa hur du gör när du lackar! Kommer ju själv behöva göra samma sak på min sen så en liten ''how to'' typ vore ju kanon och väldigt intressant och kul att läsa ICQ/ag

Jag har väl ingen riktig plan för patineringen än. Men jag brukar försöka skita ner lacken lite genom att spraya på grå och svart färg från håll. Då smälter den gamla och nya ihop hyfsat.