Var har ni satt in-/utgående hål för det röret då?
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Madelaine – 1960 RHD Ragtop
Var har ni satt in-/utgående hål för det röret då?
Vackert! 
Vackert!
Tack för uppskattningen
Nu har jag beställt ett 250cm långt 6mm rostfritt rör av min mekaniska hovleverantör Stefan T
. Jag klamrar väl röret under golvmattan då som de andra medelålders männen som hänger här inne tydligen gjort
.
Mats W skrev:
Vackert!
Kan bara hålla med, men skall du ha med "hästsläpet" på träffarna, du är allt lite "corny" 
Kan bara hålla med, men skall du ha med "hästsläpet" på träffarna, du är allt lite "corny"
Åhh - du vet jag bor på en lantgård, och hur man än gör så kommer alltid något annat fordon eller redskap med på bild när jag tar fram kameran
Nej - nu ska jag ut och måla Humlarpstanken så att det blir något vettigt gjort idag 
Löf skrev:Vackert!
Tack för uppskattningen
![]()
Nu har jag beställt ett 250cm långt 6mm rostfritt rör av min mekaniska hovleverantör Stefan T
. Jag klamrar väl röret under golvmattan då som de andra medelålders männen som hänger här inne tydligen gjort
.
Jag var hos frisören så kom beställningen så han fick vänta tills jag blev färdig klippt.
Det jäkligaste blir jag får åka med rutan nere med röret stickandes ut genom fönstret snett bakåt
får hoppas vädret tillåter en sådan operation
Var har ni satt in-/utgående hål för det röret då?
På min bubbla satt det hölet för röret in till höger om pedalstället med en gummigenomföring
samt bak under baksätet med samma lösning.
Kan till lägga att det var gjort innan jag vart ägare till den bilen.
Men snyggt och prydligt var det gjort.
På min bubbla satt det hölet för röret in till höger om pedalstället med en gummigenomföring
samt bak under baksätet med samma lösning.Kan till lägga att det var gjort innan jag vart ägare till den bilen.
Men snyggt och prydligt var det gjort.
Oki - tack för input, jag får vänta med att måtta och borra tills jag har röret till hands 
Kan vara lämpligt , sweizerost äter man ju. 
På min löper röret utmed ramtunneln på passagerarsidan, där fram borrat igenom Napoleonhatten, bak går den till batteriet där går den över tunneln till förarsidan o sen följer den tunneln o ut på vänster ramben o till slut är den klammad om det gamla bensinröret som fortfarande sticket ut ur rambenet. Detta är gjort för lääänge sedan av någon tidigare ägare, besiktningen säjer inget om det
operationen finns beskriven i äldre utgåvor av rephandboken 
Så här är det beskrivet. Ifrån Stycke B.


Maskerade du inte fälgarna ordentligt innan du lackade tvåton?
Blev skitsnyggt annars! 
Så här är det beskrivet. Ifrån Stycke B.
"Splended", som engelsmännen säger 
Maskerade du inte fälgarna ordentligt innan du lackade tvåton?
![]()
Blev skitsnyggt annars!
Jag maskade men målade det vita på blank svart yta, vilket ledde till lite färgsläpp
Att man aldrig lär sig
Jo det ser bra ut - åtminstone på långt håll 
…fortsättning:
Som sagt en annan tank finns på lager.

Först slipa bort rost (tyvärr tog sliptrissan slut, och det blev bara det allra grövsta som försvann
). Här ligger tanken ’impregnerad’ med Smedjans rostlösning.

Zinkprimad

Svartmålad och klar på ovansidan 

Bild från igår kväll. Jag var en sväng inne i Ullared med 60:an – det gick bra att köra med reservdunk
! Till vänster står Davids Honda Civic som fått all vår uppmärksamhet de sista par månaderna.
Som synes står det många fordon på/vid vår gård
…
Fortsättning följer…
Makalöst informativt bildmaterial! Känns som att kolla på en instruktionsfilm när man scrollar...
Apropå PV-ringarna så får du låta dem sitta där för evigt, annars skall du få se på färgsläpp! 
Makalöst informativt bildmaterial! Känns som att kolla på en instruktionsfilm när man scrollar...
Apropå PV-ringarna så får du låta dem sitta där för evigt, annars skall du få se på färgsläpp!
Tack, Robert
... du nämnde ju det där med ringarna, så jag är förberedd på det värsta - å andra sidan tycker jag de sitter snyggt där de sitter 
Kan bara hålla med,det blev hur bra som helst
Fälgar och däck är överlägset det lättaste sättet att ändra utseende
på en bil.
Kan bara hålla med,det blev hur bra som helst
![]()
Fälgar och däck är överlägset det lättaste sättet att ändra utseende
på en bil.

…fortsättning:

Rostfritt rör fixat
…
Fortsättning följer…
…fortsättning:
Jag har alltså skaffat mig ett rostfritt rör, 240cm långt (en decimeter längre hade inte skadat, men det fick inte plats i bilen eftersom det inte är ihoprullat) och med ytterdiameter 6mm.

Jag sticker även till vår lokala bilverkstad inne i Ullared och skaffar några gummin avsedda att täta hål i karossen. Dessa är 12mm i diameter på smalaste stället..
Sedan är det bara att följa instruktionerna från rep.handboken som kisavw postat ovan
, men jag väljer en något annorlunda ordningsföljd:

1. ”Ta ut säten och mattor”. Mina mattor är integrerade med varandra från höger till vänster.
Nästa punkt borde vara; ”Ta bort handtaget för värmereglaget sedan låsstiftet slagits ut”, men…

…eftersom mattan varit ur bilen tidigare så finns det redan ett par slitsar i gummit och…

…det går fint att ta ut mattorna utan besväret med värmereglaget (det som i beskrivningen ovan kallas; ”Ta bort mattorna på ramtunneln”)
!
Eftersom bilen är högerstyrd så sitter även bromscylindern på högersidan av ramhuvudet, och det finns därför inget som hindrar att jag borrar hål i vänstra halvan av napoleonhatten, utan att behöva dra diagonalt över ramtunneln under baksätet
.
”Napoleonhatt”
? Det kommer väl från likheten i formen med just…

…kejsare Napoleon av Frankrikes hatt
.
Nåväl…

…nästa moment blir därför att ta bort ’fotplåten’ på passagerarsidan.
Jag försöker även vara förutseende
genom att märka ut ytterlägena…

…på styrstagen med blå tejp så att inte det nya röret sticker upp på olämpligt ställe. Fullt utslag höger, och ett halvt rattvarv (!) vänster visade sig vara ytterlägena.
Eftersom bilen aldrig är renoverad – endast reparerad – finns det lite skavanker både här och där, och…

…just där jag tänkt dra bensinröret är golvplåten rätt rostig så jag kör en omgång med stålborsttrissa på borrmaskinen
.
Enligt beskrivningen är nästa punkt; ”Borra ett 15 mm Ø hål genom främre tvärbalken och ett genom bakre tvärbalken”. Jag väljer dock ett 12mm borr istället, med tanke på de gummigenomföringar jag inhandlat.

Jag mäter ut 15mm från tunneln och 60mm från plåtkanten, tar fram…

…tryckluftsborrmaskinen och gör först ett hål med mindre diameter, för att i nästa steg ta fram det stora borret.

Samma procedur på framstammen – dock måtten 40mm från tunneln och 60mm från golvet.

Tittut!
Här är plåten dubbel och jag gör båda på en gång, först med det mindre och sedan…

…tar jag 12mm-borret
.

Av bilden framgår att godset är rätt tjockt på detta ställe.
Sedan kommer ett moment som rep.handboken uppenbarligen glömt
:

Dammsugning av borrspån, rostflagor och annan smuts
.
Först nu tycker jag dessutom att det börjar bli dags för momentet; ”Ställ vagnen på bockar”

Eftersom jag redan demonterat bensintanken så behåller jag även båda framhjulen monterade i momentet; ”Ta av höger framhjul och vänster bakhjul”

Däremot tar jag bort muffen till vänster värmekammare så att…

…jag kan komma åt att stoppa i röret i hålet (vid pilen)
.

Jag monterar nu det båda invändiga gummigenomföringarna fram och bak, och ger röret lite ’glidmedel’ så att det glider lätt när…

…jag trär in röret på detta sätt i hela sin längd. Detta går smidigt
!

Tittut, igen
!

När röret så småningom tar i framkant av ramhuvudet backar jag det ca en dm för att kunna…

…göra lämpliga bockningar på röret på insidan. När väl det arbetet är färdigt för jag så fram röret igen och…

…fixar en snygg krök upp till bensinkranen
.

Så här blev det i framkant – inte illa va?
. Jag går vidare och …

…formar röret under baksätet.

Så här mycket återstår av röret i bakkant. Som sagt, en dm längre rör hade inte skadat
…
Så blir det dags för fastsättning, och jag tänker prova att limma fast röret mot golvet
. Idag har det varit 20% rabatt på hela sortimentet på Mekonomen i Falkenberg, så jag inköpte en för mig oprövad produkt…

…ett lim ’som biter på det mesta’ sa de i butiken. Vi får se om produkten håller vad den lovar
…

Jag har lagt ut klumpar med lim, både som här där röret ligger nästan dikt an mot plåten och…

…som här, när det var svårt att få bra passform och röret liksom ligger några mm över plåten.
Nu ska bara limmet torka – jag väntar med spänning på hur det blir
!
Fortsättning följer…
Boxerville » Projekt » Madelaine – 1960 RHD Ragtop
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.