1

Tjena har en 1302 S, följande problem är att bromsarna bak inte tar alls. (fram e de skivor förövrigt som tar bra, 1.7 på båda sidor enligt besiktningen)
Handbromsen tar bra den med, så antar att det måste vara hydrauliken bak som inte verkar på trumbromsen.

Nån som har erfarenhet/tips med hur man börjar på ett sådant problem?

tack på förhand!

2

Du kan ju börja med att lossa luftnipplarna på hjulcylindrarna bak och se om det kommer någon bromolja alls.

3

Låter som en bra början ICQ/ab Tackar

En annan fråga angående samma tema. Handbromsen, hur funkar den på bubblan? Är det en vajer som drar åt backarna bak (alltså samma backar som "själva bakbromsen" använder) eller är det en egen "trumma" på axeln?

För om det är på samma trumma så är det ju hydrauliken som spökar (typ rör) eller kanske huvudbromscylindern då det inte är någon bromsverkan alls bak.
För backarna o hjulcylindern borde då vara okej eftersom handbromsen tar jävligt bra! ...eller?

4

Det är samma backar.

Anders

5

Slangarna brukar bråka men eftersom det är båda kan det vara röret bakåt som blivit klämt eller liknande.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Hej, på min 1302s var back 0.7 på vänster och 1.2 på höger och fram och handbromsen presis som på din. Tittade jag på backarna och på vänster dem var mycket slitna då räkte bara att bytta backarna och släcla 2an sen, så lycka till, kanske hjelper dig och:-)!

7

Om det var så stort skillnad skulle jag fråga mig varför. Man får inte så olik förslitning om man inte har något annat fel, som exempelvis slangarna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Ja,det frågade jag mig och dem på vänster sida såg olik ut,alltså en bromsback var lika jämn sliten som på höger  sida och den andra var helt slut,då kanske dem var felhusterade förre jag köpte den för två år sen,vem vet....men det funkade i mitt fall ICQ/ad!