1

efter att vagnparken har minskats och för tillfället endast innehåller en bil, så känner man sig ju ganska naken när den bilen inte ens är luftkyld (även om den självklart är en VW). Det känns väldigt konstigt att gå en Sommar till mötes, utan vetskapen om att få tillbringa den i en Typ 1.
Så nu pågår jakten efter en passande bil.

Jag har aldrig haft en cab, och suget är hyfsat stort, så tankarna går åt att det kanske blir en sådan som nästa inköp. Däremot är min cab-kunskap ungefär obefintlig. Och ett av frågetecknen är hur den är att köra på landsväg.

Cabbar som tillverkas idag har ju oftast ett vindskydd bakom stolarna, som gör att det inte blir så blåsigt. Men hur är det med en Bubbla?
Blir det som att sitta i en orkan, eller är det någorlunda behagligt?
Kommer jag sabba min tjusiga frisyr så fort hastighetsmätaren passerat 20 km/h? Ska jag lägga cab-tankarna åt sidan och börja jakten på en soltaks-Bubbla istället? Övriga tankar och synpunkten mottages tacksamt  ICQ/ab

Mvh
Micke

2

Cabben är inte värdelös, men soltaksbubblan är fantastisk.
Sen är det mest tycke och smak.
Det finns inte mycket som är snyggare än en uppcabbad cab med nedvevade rutor, möjligtvis en bakåtskjutet soltak då...........
Om cabben är 100% så är soltakaren 85%.

Köp bägge så slipper du fundera ICQ/af  ICQ/af

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Ja den är blåsig!! Tro f..n det!
Nä skämt o sidå! Det första jag o min sambo gjorde va o köra ut på motorvägen o där funkar det inte  men klart bäst i stan,små landsvägar,parkerad!  Vi kör mycket så som Mogge skrev, cabben uppe o ruterna nere då är den som snyggast o det blåser bara från sidorna o inte uppifrån men som  sakt va  köpen du kommer inte att ångra dig!!

|o\/o|

4

Har båda...soltakaren är mysig att köra med stor öppning när det går relativt sakta, kör man lite snabbare så blir det ett jäkla oväsen i bilen flåfflåfflåff, så då får man bara ha 10-20cm öppet så går det bra. Cabben är kanon men man bör ha nån form av keps/mössa o halsduk om man ska köra långt. Ett vindskydd bakom stolarna kan man göra, finns lite instruktioner på det. Måste jag välja så blir det cab.

5

Jag har åkt öppet, sedan 1988.
Dock inte VW.

Men visst kan det bli en del nackdrag när hastigheten är hög.

Och man bränner knoppen om man glider en dag I solsken, I lagom fart.
Så det är väldigt opraktiskt med en öppen bil.

Men ändå underbart  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  ICQ/ag

Men rent praktiskt så är sollucka bättre faktisk men inte riktigt lika fränt som cabbe.

"ljushuvud"

6

Har 2 cabbar och det är underbart när det är fint väder...blåser? Ja men helt underbart!!

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

7

Fåfäng som man är, kan jag förstå din oro kring sabbad frisyr... Men kan bara säga att cab, oavsett modell är fantastiskt!! Har själv haft golf 1a och Peugeot 205. Ganska tråkiga bilar i sig själva, men ooo så skönt det är med vinden i håret  ICQ/ag

412 ls variant -74 ( min 1:a bil, borta sen länge...)
1302s -71
Typ 2 -74
412 le variant -73
Typ 3 variant -64
412 pickup -73

8

Har båda, körde caben till Tierp i somras, 80 mil enkel och från Sundsvall och ner körde vi öppet.
Har tillverkat ett vindskydd, och det är stor skillnad med det uppe, i princip vindfritt...

9

helmut skrev:

Har båda, körde caben till Tierp i somras, 80 mil enkel och från Sundsvall och ner körde vi öppet.
Har tillverkat ett vindskydd, och det är stor skillnad med det uppe, i princip vindfritt...

Har du nån bild på ditt vindskydd?

10

Ska fota när jag rullar ut dom under påskhelgen.

11

Jag vill också se vindskyddet ICQ/ab

"Daddy Cool"

12

Andymalm skrev:

Fåfäng som man är, kan jag förstå din oro kring sabbad frisyr... Men kan bara säga att cab, oavsett modell är fantastiskt!! Har själv haft golf 1a och Peugeot 205. Ganska tråkiga bilar i sig själva, men ooo så skönt det är med vinden i håret  ICQ/ag

Ja vind i håret var en härlig tid, ännu ett bevis på att det var bättre förr  Default/lol  Default/lol  Default/lol

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

13

tackar för alla svar och tankar  ICQ/ab 
Beslutsångesten blev dock inte mindre, inser jag...

Men man kanske ska slå till på en cab ändå, så man inte dör nyfiken liksom ICQ/ad
Om jag inte hittar en trevlig soltakare först...
Gaaah, alla dessa beslut...

14

Jag älskar att köra cab men frun hatar det tycker bara det är blåsigt och kallt. Soltak är grymt

15

Bugs&bus skrev:

Jag älskar att köra cab men frun hatar det tycker bara det är blåsigt och kallt. Soltak är grymt

ICQ/ab

Känner igen det där, har en saab cab sen 2 somrar. Glida i stan är super. Motorväg är en plåga, jag har iofs vindskydd men barnstolar gör att det inte går att ha samtidigt. Min nu 4 åriga dotter vill cabba ned men när det börjar blåsa lite så vill hon cabba upp... Då varje fällning sliter på cab och mekanism (massor av hydralcylindrar) så försöker man vara lite restriktiv. Pga airbags går det inte har barnstol fram. Baksätet är inte en höjdare. Sitter man som barn i framåtvänd stol ganska lågt blir det lite bättre iallafall...

Hade en hemmacabbad bubbla när jag var 18 (med några kompisar). Åkte mest i stan. Funkade kanon, man var inte lika känslig då.

Du gör rätt som (förhoppningsvis) provar cab. På en entusiastbil är det nog helt perfekt! Dock finns det ju vissa som hatar cab. Då får man väl köra uppcabbat då, det ser ju som sagt coolt ut det också... ICQ/ad

Jag har lite separationsångest för mina nuvarande VW, plus vill ha en bil familjen får plats i bekvämt, annars skulle jag starkt överväga att "byta allt" (saabcab, ghia, ovalruta, splitprojekt) mot en ovalcab eller soltaksbuss... eller möjligen ghiacab...

Jag tror inte man förlorar pengar på att köpa cab eller soltak, snarare tvärt om... De håller värdet bättre än andra bilar. Nyare bilar, ja, de minskar ju alltid i värde - men en VW. Tror det är helt safe. Dock sägs cabbarna vara dyra att byta "tyg" på...

Lycka till med dina öppna drömmar/planer.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

16

En cab av senare årsmodell med hatthylla har inbyggt vindskydd. Öppna ryggstödet innan du kör så sköter vinden resten, men se till att ha tomt i bagageutrummet bakom ryggstödet annars flyger allt ur.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss