1

Har precis satt ihop min första luftkylda motor och är ny här på forumet. Snål som jag är köpte jag självklart det billigaste förgasarkitet från dalhems och förvåningen var inte särskilt stor när grejerna inte lirade riktigt. Deras förgasarlänkage glappade nämligen något kopiöst! Problemet ligger i ett stort glapp mellan röret och axeln som allt roterar kring. Detta gör det stört omöjligt att synka förgasarna och vidgar även ordförrådet hos den som monterar genom att man kommer på nya svordomar.

Detta kan lätt åtgärdas genom att borra upp röret och pressa i bussningar(helst innan man monterat!), i detta fall ptfe från nomo. Se bild.

Jag har ännu inte startat motorn utan kommer nog göra det i veckan. Är det någon fler som har köpt kittet? Har ni några erfarenheter kring ytterligare fallgropar?

Post's attachments

20140413_094824.jpeg, 283.76 kb, 1080 x 1920
20140413_094824.jpeg 283.76 kb, 202 downloads since 2014-04-13 

2

Köpte själv det ännu billigare Empi kittet och håller precis på att reda ut min andra fallgrop med hjälp av forumsmedlemmar.
Bränsletrycket. Tydligen ger orginalpumpen för högt tryck och gasarna flödar över = dricker mycket soppa och går lika segt som med en singelgasare.
Fick köpa mej en BTR modell FK2
Här: http://www.misab.se/filterking_ny.php?kid=6-181-495

VW typ1 -69/57
Porsche 911 Carrera -01

3

Är det en std motor som skall sitta i ???? (vilken storlek 1300 eller 1600cc)
Nr1 är att du bör ha koll på ditt soppa tryck så fuggarna inte flödaröver (För då kommer du svära mycket )
Nr2 Du kan räkna med att jobba med bestyckningen För det bara en grundbestyckning i fuggarna(dom kan man ha till en 1300 eller 2275cc motor)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Tackar för tipsen !
Motorn är en dp1641 med smidd motviktsvev i botten. Engle w100 kam och en mindre uppstädning av topparna. Beställer en regulator imorgon för pengarna i svärburken!  Hoppas kunna återcirkulera övertryck till innan pumpen och slippa returledning!  Bestyckning har jag räknat med att få jobba fram.

Nu kliar det i fingrarna!!!