1

Vad blir det för skillnad om man monterar litet hjul?
Fördelar nackdelar?
Mvh Jimmy

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

2

Fläkten och generatorns varv minskas med mindre remhjul på veven. Det minskar luftflödet och kan i extremfall göra att kylningen inte räcker till men det går inte åt like mycket effekt vilket ger några (ca 5) procent mer effekt till att driva bilen framåt.

Hur mycket det ger beror på vilket fläkthjul man har.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Svwerker skrev:

Fläkten och generatorns varv minskas med mindre remhjul på veven. Det minskar luftflödet och kan i extremfall göra att kylningen inte räcker till men det går inte åt like mycket effekt vilket ger några (ca 5) procent mer effekt till att driva bilen framåt.

Hur mycket det ger beror på vilket fläkthjul man har.

Ok påverkas laddningen också?
Annars låter det inte så bra om inte det finns tillräckligt med kylning.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

4

Det är bara i extremfall kylningen inte räcker till, typ högt komp och hög belastning. Jag har kört 5000 mil med min 1776 på ca 130 hk utan problem, finns flera som har betydligt mer effekt utan problem.

Ja laddningen påverkas oxå men det torde inte vara några större problem under normala driftförhållanden. Möjligt att man kan märka av det om man bara kör stadskörning i kombination med många strömförbrukare.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Laddningen påverkas väl bara/mest om man har likströmsgenerator?
En växelströmmare laddar väl lika mycket hela tiden, bara den statas?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

En växelströmmare levererar redan från ca 800 varv, och spänningen finns där, men däremot så ökar strömmen den levererar med varvtalet.
Men redan vid låga varv som ca 1000-1200 så levererar den mer än 50 % av sin kapacitet.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

7

" ...like mycket effekt vilket ger några (ca 5) procent mer effekt till att driva bilen framåt.
Hur mycket det ger beror på vilket fläkthjul man har."

.. och om du väljer, "rätt tillfället..  , när remskivan monteras",    så kan de "5-procenten" bli en j-a massa effekt..  !!
(många underliga skrivningar i detta sammanhang.)

.... 2-cents..

8

"What's the catch?!"
Sorry, kom aldrig "till skott"/saken.
Tämligen enkel beräkning/överslag:
använd de olika diametrarna(på remskivorna) för att göra den %-uella jämförelsen (Ja(!), nu stämmer det inte riktigt, efter som vi partar om ett kompressibelt medium.. luft!, ...men good enough!)

M.

9

Vid vilket varvatal kan det bli kavitations fenomen med fläkten?
Vad växelströmsgeneratorer beträffar så är det den större diametern som ger högre periferihastighet och därmed laddar mera vid lägre varvtal än en likströmsgenerator med mindre diameter.
Tex en Bosch K1 ger 1/3 av nominella effekten vid 2000r/min på generatorn.

10

Kommer inte ihåg men Berg har skrivit om det så det finns nog på deras hemsida. Gissar att det rör sig om över 6000.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G