På vilket sätt mer än kuggstångs-styrning är det mer överlägsen?
kuggstångs-styrning är en sak på listan att fixa..måste dovk hitta nån först.
Bättre styrvinklar , mer kan ställa mer kamber med mera ..... vill man kan man köra med golf 1 fjäderben med mera ..... bärarmarna lämpar sig bättre för modifiering om så önskas då de är av stålprofiler o inte gjutgods . billigare spindelleder o man kan bygga om enkelt för att använda 944 saker om så önskas.
Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.
Jag har byggt om till -75:ans kuggstångstyrning på min -73:a 1303. Och det är som natt och dag, jämfört med den gamla, glappa och slitna snäckväxeln.
Likaså har "Stefan F" här på "villesidan" gjort detsamma på sin 1303:a, med lika gott resultat:)
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Min styrning är i behov av service, styrleder behover bytas mm, det är därför jag har valt att bygga om styrningen med. Det är ett plus för att regga om till ombyggt fordon. Med uniball uppsättning bak och kuggstångstyrning så är det bannemig ombyggd fram/bakvagn vilket är bland några besktningsmän ett måste.
När jag kommer till den delen kommer jag ha en del frågor
Nu till plåtjobb
Har lagt en beställning av plåt, väntar dock för att se vad som behövs mer innan jag låter de skicka allt.
Tills jag får hem grejerna och plockar isär bilen så roar jag mig med den här tråden, http://www.germanlook.org/vos-projets-f … 5-405.html
en 4wd bubbla med wrx drivlina! Inte dåligt 
Min styrning är i behov av service, styrleder behover bytas mm, det är därför jag har valt att bygga om styrningen med. Det är ett plus för att regga om till ombyggt fordon. Med uniball uppsättning bak och kuggstångstyrning så är det bannemig ombyggd fram/bakvagn vilket är bland några besktningsmän ett måste.
När jag kommer till den delen kommer jag ha en del frågorNu till plåtjobb
Har lagt en beställning av plåt, väntar dock för att se vad som behövs mer innan jag låter de skicka allt.
Uniball är INTE godkänt på gatbil i sverige. SFRO gnäller 100% om det.
Bara så du vet.....
Nepp, det hade jag ingen aning om. Även om det är tillverkat av företag och inte en privat?
Det är själva kontruktionen hos en uniball som inte är godkänd. de slits grymt mycket fortare än bussningar och kan då släppa .... är deras förklaring iaf
OK! Jag har porsche bakvagn oxå om man hamnar hos en svårare besktningsman
Upphängningen är enligt många inte ett krav att ändra men så lät det när jag pratade med sfro gubben. Porsche bakvagnen kommer att bredda ordentligt vilket är bra för att fylla ut skärmarna men ska jag använda dom vill jag nog tillverka andra nav för andra bromsar..Man kanske ska ta och Cadda ihop nåt!
Bakvagnen är inga problem med att besiktiga med. De har jag en nära vän som Har gjort. En sak att cadda ihop något som fysiskt passar en annan sak att få rätt belastningsmotstånd. Alltså hållfasthet... Vet man inte va man gör kunde ju bli lite kritiskt.
Ring sfro besiktningsmannen som skall besiktiga do bil och fråga om Uniball innan du bygger det.
Att ta bort torsionsstavar och ersätta med coilovers bak kräver mer ombyggnation än vad du tror för stötdämparfästet är INTE gjort för att bära bilens bakre vikt.
Har du en 944-bakvagn så finns de med minst två olika spårvidder.
Ali G
Har du en 944-bakvagn så finns de med minst två olika spårvidder.
Jopp de tror jag han är medveten om. Jag skulle I varje fall kolla innan när de gäller Uniball med sfro besiktningsmannen.
De finns nog tillochmed tre olika spårvidder om jag inte minns fel. Tidiga med plåtarmar som är förvillande lika de som sitter på 1303 men med bolton fästen för skivbroms som av en händelse oxå den passar på bubbla armar...... Minst spårvidder på dessa
Sena armar i aluminium med annorlunda infästning av stötdämpare bland annat. Bredare men har inte exakt koll hur mycket.... En siffra som dyker upp i mitt huvud är 35 mm per sida.... Jag kan ha fel....
944 s2 dessa är ännu bredare c:a 6cm per sida spårviddsökning.
Jag skall kolla detta närmare dock så citera mig inte som cold hard facts
har nu mått enligt de vi mätte för ett par år sedan .
Plåtarmarna breddar inget i sig men navet och fästena gör att de breddar c:a 23-25mm per sida
Generation 1 aluarmar c:a 50mm per sida.
Generation 2 aluarmar c:a 75mm per sida.
Beroende på om dina skärmar är breddade både i ytterkant och inner eller enbart ytter kan de bli jävligt trixigt att få plats med hjulen om man inte har jävligt högt et på fälgarna . -50 eller högre om det är originalskärm med extra utbulad kant eller vad man ska säga är vad man behöver MINST
abdalh121 skrev:Min styrning är i behov av service, styrleder behover bytas mm, det är därför jag har valt att bygga om styrningen med. Det är ett plus för att regga om till ombyggt fordon. Med uniball uppsättning bak och kuggstångstyrning så är det bannemig ombyggd fram/bakvagn vilket är bland några besktningsmän ett måste.
Bara så du vet.....
ok, jag maila Ingmar Östersund om en likn lösning formel vee för bakvagn(uniball) för bara 6mån sen och han hade ingen invändning?!?!?
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg
riseabove skrev:abdalh121 skrev:Min styrning är i behov av service, styrleder behover bytas mm, det är därför jag har valt att bygga om styrningen med. Det är ett plus för att regga om till ombyggt fordon. Med uniball uppsättning bak och kuggstångstyrning så är det bannemig ombyggd fram/bakvagn vilket är bland några besktningsmän ett måste.
Bara så du vet.....
ok, jag maila Ingmar Östersund om en likn lösning formel vee för bakvagn(uniball) för bara 6mån sen och han hade ingen invändning?!?!?
Skulle den bli en gatbil då? Alla försök jag hört om blir nekade rakt av. Kolla gärna igen.
ozeo skrev:riseabove skrev:Uniball är INTE godkänt på gatbil i sverige. SFRO gnäller 100% om det.
Bara så du vet.....
Skulle den bli en gatbil då? Alla försök jag hört om blir nekade rakt av. Kolla gärna igen.
Hot rods med hairpinn släpps väl igenom? Använder inte dom uniball?
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg
riseabove skrev:ozeo skrev:ok, jag maila Ingmar Östersund om en likn lösning formel vee för bakvagn(uniball) för bara 6mån sen och han hade ingen invändning?!?!?
Hot rods med hairpinn släpps väl igenom? Använder inte dom uniball?
Inte en aning faktiskt va de använder.... jag manar bara till att INNAN man investerar en massa pengar i en setup som det kan bli gnäll på att man tar reda på vad som är OKEJ och kanske även om det är VETTIG ombyggnation...
Att ta bort torsionfjädrarna och ersätta med coilover bak på en irs bakvagn på en bubbla är INTE vettigt. man ändrar helt på belastningsmönster och de punkter de flyttas till är inte designade för att ta den kraften.
Oj här har det skrivits en del
Vad gäller egenkonstruerade nav till porsche armar, om den tanken slår igenom så kommer jag såklart ta hänsyn till hållfastheten och kommer även att få det godkänt av mina lärare så att jag inte missar nåt.
Vad gäller uniball så var inte SFRO sådär positiv till sånt. Jag ringde honom igår och han sa som det har nämnts tidigare att när de väl börjar slitas kan de gå sönder och om upphängning fallerar i förhållande till uniballen går sönder så kan han inte godkänna det. Vilket den gör då uniballen håller hela jävla bärarmen
Han sa att sånt hör hemma på banan och inte gatan men det har hänt att vissa har fått godkänt om de har en säkerhets åtgärd så att inte hela upphängningen fuckar så fort en uniball går sönder.
Jag fick i uppdrag att skicka honom några bilder på hur en sån upphängning skulle se ut. Har ni bilder på vad ni tycker är "bulletproof" så kan jag skicka in de så han får en uppfattning. Hoppet är inte stort iaf 
Vad gäller bärarmarna så har jag koll på hur mkt de breddar
jag har sena aluarmarna som breddar mest. Köpte inte dom enbart för armarna utan jag fick ett bra pris på hela packetet som inkluderade 944 drivaxlar vilket är ett måste för min drivlina. Aluarmarna är jag alltså inte fast med och kan sälja eller byta till kortare armar.
Nu är hela bilen rensad iaf. Det var ett helvete att skrapa isoleringen/asfaltmattan eller vad det är..värmepistol och skrapa var det som gällde..Blev förvånad över hur fin bilen är inuti faktiskt även bottenplattan är i gott skick, förutom det förbannade ramhuvudet.. Bilder kommer senare!
Kan tipsa om att SFRO:s handbok är bra att läsa om man planerar större ombyggnation. Har själv undersökt samma lösningar men valde IRS med
Torrsion av nämda orsaker ovan.
Kan tipsa om att SFRO:s handbok är bra att läsa om man planerar större ombyggnation. Har själv undersökt samma lösningar men valde IRS med
Torrsion av nämda orsaker ovan.
Är den senaste upplagan 2009? har tagit kontakt med vår återförsäljare nu! Bra tips som jag egentligen tänkte ta tag i för längesen men var lat nog 
71 2014-04-12 13:43:13 Senaste redigerad av Svwerker (2014-04-12 13:45:24)
Fattigmansporsche skrev:Kan tipsa om att SFRO:s handbok är bra att läsa om man planerar större ombyggnation. Har själv undersökt samma lösningar men valde IRS med
Torrsion av nämda orsaker ovan.Är den senaste upplagan 2009? har tagit kontakt med vår återförsäljare nu! Bra tips som jag egentligen tänkte ta tag i för längesen men var lat nog
Det verkar stämma att den är från 2009. Nu har jag oxå lärt mig att det finns två olika utgivare av liknande böcker vilket känns märkligt.
http://www.sfro.com/index.php/boken
Ali G
Det står faktiskt lite om Uniballs i ett av tilläggen på SFROs sida:
http://www.sfro.com/images/stories/dok/ … l_v1_2.pdf
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Mycket intressant läsning där!
Man önskar vi kunde få liknande regler här i Finland!
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Mycket intressant läsning där!
Man önskar vi kunde få liknande regler här i Finland!
Vad jag fick reda på från Alex i Finland så kan man ha Uniball i Finland så länge de är konstruerade av företag med intyg. Därför kommer han att köra med Remmeles uniball kit men kan även tillverka liknande för 800euro eller nåt tror jag..
Iaf, det med upphängning löser sig när man kommer dit! Nu är det som sagt rostlagning som gäller
Fick tag på en grön 75a idag! Helt jävla osannolikt men det hände! Kuggstångstyrning, mellanplåten, lack, ebern på rätt plats, inredning jaa allt är orginal på den..
Kollade närmarre på ramhuvudet och underifrån var den lika rostig som min så det var tråkigt, i princip liknande rost som på min. Första intryck är dock helt otroligt fin, men då jag nu vet vart jag ska kolla så såg jag rosten!
Ska nog köpa den och köra på den istället så slipper man modifiera för kuggstångstyrning!
Kanske kapa ur skärminfästningen och svetsa dit plåt, sätta upp lampor och göra en volksrod av den blåa så man har nåt att komma med till Bugrun 
... Eller varför inte göra i ordning 75:an så som det skall vara. För de är ju inte så vanliga i dagens läge... 
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983