1

Hej! Första inlägget här.
Håller på att göra vår bubbla besiktningsklar efter att den varit avställd i 10år.
Får inte fart på vindrutespolningen på den och tänkte höra om någon har ett elschema där spolningen finns med? Har hittat många olika varianter men ingen har spolningen med på schemat.
Motorn till spolningen fungerar när jag kör spänning direkt på den. Spaken vid ratten fungerar då jag ohmmätt den. Reläet har jag kört separat så det fungerar också.
Har däremot ingen spänning(eller jord) på nån av trådarna till spolningen uppe vid spaken. Kan inte följa kablarna heller för att se var den kommer ifrån. Så ett elschema skulle underlätta mycket.

Bilen är en 1303s från -74

2

Såg nu att det fanns en speciell forumsdel "Elektriskt 6 & 12V"
Går det att flytta inlägget dit kanske?

3

Det kanske inte är så lätt att hitta ett schema för en svensk 74:a, med tanke på strålkastarspolarna. Men på det spakställ från en 74:a som jag har i min 73:a, är det en separat kabel (svart) som går går till spolarkontakten. Reläet du nämner är väl förmodligen även till strålkastarspolningen och låter högtryckspumpen gå några sekunder? Kabeln jag använde till min pump sitter som sagt inte i någon av de två multi-kontakterna under ratten, utan är separat. Om jag inte minns helt fel så jordar den när man drar spaken åt sig, det ligger alltså spänning över pumpen hela tiden.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

4

jaha det är strålkastarspolning på -74:orna? På vår bil sitter det bara en pump men jag har sett att efter pumpen är slangen "t-kopplad" där ena slangen går till vindrutan men den andra är pluggad  0,5m från pumpen. Den pluggade slangen kanske skulle ha gått till strålkastarspolningen då? Sitter dock inga munstycken eller dyligt till strålkastarna.
Det här kanske förklarar varför reläet jag hittat till spolningen har en massa elektronik. Nån form av timerrelä kanske?

Kontakten uppe vid ratten som är till spolningen har en brun kabel på ena stiften och till det andra stiftet sitter det 2 röda kablar med svarta streck. Dessa kablar går in i en av multikontakterna.

På våran modell är pumpen chassijordad på ena stiften och man får 12v från reläkontakten. Har dock inte lyckats förstå om spaken ska ge reläspolen jord eller +12v.

Verkar nästan enklast just nu att bygga om till ett vanligt standardrelä när jag ändå inte har nån strålkastarspolning.

5

Ska se om jag kan fixa en bild på hela kakan ikväll. Det låter som om någon tidigare ägare har skrotat hela strålkastarspolningen, det borde finnas en högtryckspump med ganska grova slangar annars. Munstyckena satt på stötfångaren och slangarna kom ut vid stötfångarfästena. Det är säkert en tidrelä som du skriver, det körde väl högtryckspumpen några sekunder varje gång.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

6

Stötfångaren är bortplockad sen många år på den där bilen och så klart sitter ju spolarmunstyckerna där som du säger.  ICQ/ad Glömde helt bort stötfångaren.
Spolarpumpen är ca10cm hög så det är nog en högtryckspump som används både till rutan och lycktorna.

7

Så här såg mitt spakställ ut som jag plockade från en skrotad 74:a

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/VW%20Misc/IMG_3695_zpsd2faea61.jpg

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/VW%20Misc/IMG_3693_zpsaaf3a880.jpg

Den lösa, svarta, kabeln gick till en kontakt som påverkades när man drog torkarspaken åt sig och jordade det som satt i andra änden av kabeln  ICQ/ab
Min 73:a hade ju den gamla typen av spolning, med en behållare som var trycksatt från reservhjulet. Jag köpte en enkel pump på Biltema, kopplade in den på en säkring som var spänningssatt via tändlåset och lät den jorda via den svarta kabeln. Den var alltså inte kopplad i det tvådelade kontaktblocket där alla andra kablar till blinkers, torkare och ljusomkopplaren sitter.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

8

Stefan F skrev:

Så här såg mitt spakställ ut som jag plockade från en skrotad 74:a

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/VW%20Misc/IMG_3695_zpsd2faea61.jpg

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/VW%20Misc/IMG_3693_zpsaaf3a880.jpg

Den lösa, svarta, kabeln gick till en kontakt som påverkades när man drog torkarspaken åt sig och jordade det som satt i andra änden av kabeln  ICQ/ab
Min 73:a hade ju den gamla typen av spolning, med en behållare som var trycksatt från reservhjulet. Jag köpte en enkel pump på Biltema, kopplade in den på en säkring som var spänningssatt via tändlåset och lät den jorda via den svarta kabeln. Den var alltså inte kopplad i det tvådelade kontaktblocket där alla andra kablar till blinkers, torkare och ljusomkopplaren sitter.

Jag har spolningen (till vindrutan) lika inkopplat jag med, som Stefan F. Och det fungerar helt utan problem. ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983