Eftersom man hör så många olika alternativ på fördelare när man kör trimmat , undrar jag följande : om jag köper en fördelare med elektronisk tändning , slipper jag då alla problem???
Kan jag använda org fördelre och montera in en elektrisk i denna ??
2 2014-04-09 18:16:09 Senaste redigerad av MrPete (2014-04-09 18:21:36)
Ja, det finns både brytarlösa fördelare och insatser som ersätter brytarspets. Om det tar väck alla problem går ju inte att svara på, men man slipper ställa brytaravstånd stup i kvarten och ingen kondensator behövs.
Sen finns ett gäng eftermarknadsfördelare tex Pertronix, CB magnaspark och MSD 8485. Funktionen är ungefär densamma, MSD är originalet är något dyrare. Tändkablar med HEI-anslutning behövs. De går att köra som de är men fungerar också med tändmodul tex MSD 6AL. Magnaspark finns i en version med inbyggt tändsteg.
Det finns även billigare fördelare, tex 009-kopior (köp inte då det är rent lotteri om den är ok), ska man ha 009 så är det tysk eller brasse som gäller. Finns en som heter SVDA, vakuumfördelare och funkar på enkelförgasare. Med dubbla förgasare och styggare kam funkar vakuumsignalen sämre.
Pertronix
MSD
Magnaspark
Powerspark
Ignitor brytarersättare
Tack som fan! 
Jag köpte den här: http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … up=05&
Har bara monterat den på min AB motor och lagt in 034 tändningskurva och provkört lite, motorn startade direkt, grundjusterade den med strob mot hacket på remskivan, sen är det bara att ändra med datorn hur man vill ha vacum och förtändning, ska man köra turbo eller N2O så kan man ha en annan kurva inlagt som aktiveras med 6v eller 12v, men har som sagt vad inte hunnit prova den så mycket, den ska senare användas på min 2332a som är under uppbyggnad.
Anders
Powerspark har jag haft två st varav båda slutat fungera.
Det köper jag inte igen. Den första fungerade aldrig riktigt bra (glappade först för att sedan stendö) fick den andra på garanti och den höll 100 mil. Någon tredje vill jag inte ha.
Nuvarande bilar:Bay-72