1

Jag har en bil som gått en sommar med batteriet felvänt men som ska få köra rättvänt i år. Vad jag har förstått så är det inte bara att starta motorn och köra på utan jag måste polvända fältet i generatorn först så att inte laddningsregulatorn tar stryk. Jag har väntat på en generatorexpert som ska komma och hjälpa mig, men då hans finger verka sitta hårt i akterhålet, tänkte jag göra det själv.
Vad kopplar jag till vart för att polvända generatorn? Det är en likströmsgenerator.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

2 Senaste redigerad av Sten vW (2014-04-09 19:13:25)

Jorda DF, tag loss alla yttre anslutningar från D+, tag en ledare som kommer från batteriets pluspol och dutta lite med den på D+ så att du ser att du får lite gnistbildning, klart...

Om resultatet ej blir bra finns det lite info här: http://vwfiv.se/Repbok/11-Elsystemet.pdf

S

3

Tack för tipset Sten. Jag ska prova det. För att inte bli idiotförklarad måste jag försvara mig med att det är inte min bil utan en kundbil och att det fungerar utmärkt att köra polvänt.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

4

Med metodiken "dutta" vill vi åstadkomma en väldigt kortvarig strömstöt som inte skall värma fältlindningen. Fältisen tål annars inte full batterispänning så speciellt länge..

Lycka till!

S