26

juste, innerskärmarna är inget att skryta om heller..mycket som är knas ICQ/ac

27

Finns ekonomiplåtar.. att koll över hela plattan känns som ett självklart val..

tänkte din subba låda.. från vad kommer den?? turbo motor eller sug.. motor volym.. hade en diskussion med en kollega som liksom jag tror sig vilja montera subba maskin.. i hans fall i en splittbuss (samba) vilken låda som e lämplig.. har själv en high /low som jag tänkt konvertera från en 2,2 legasy...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

28

michaelth skrev:

Finns ekonomiplåtar.. att koll över hela plattan känns som ett självklart val..

tänkte din subba låda.. från vad kommer den?? turbo motor eller sug.. motor volym.. hade en diskussion med en kollega som liksom jag tror sig vilja montera subba maskin.. i hans fall i en splittbuss (samba) vilken låda som e lämplig.. har själv en high /low som jag tänkt konvertera från en 2,2 legasy...

Ekonomiplåtar, menar du då att jag ska kapa samma form och svettsa den på? Känns som att det är lättare att hitta nån separat platta med bra ramhuvud och sämmre golv för jag ska ändå byta golvet. Säg till om ni hör nåt!!

Gällande subarulådan så kommer den från impreza gt 99, en turbomaskin då för att palla vridet! Det är faktiskt lätt att hitta lådor för subaru. Oftast är det bästa att använda både motor och låda från samma bil, det borde jag ha gjort men min första tanke var inte att använda subba låda, nu blev allt mkt dyrare för mig, motor, låda och bromsar runtom är nästan vad en komplett bil skulle kosta, dessutom skulle jag ha kunnat rensa härvan om jag hade demonterat den själv..

Jaja tillbaka till låda. min från 2.0t -99. Ska man ha en legacy maskin så kan man köra med motsvarande låda. Turbo maskin? då är bästa valet sti lådor tror jag, 2001-uppåt( 5speed) de är starkast.

High/low går oxå har jag sett. Det är en på subarugears facebook sida som har väldigt många bilder på hur han har gjort för att konvertera sin, det är en del onödigt arbete enligt mig när det finns så många lådor på marknaden ICQ/ad

29

Dette er dessverre helt vanlig på en 1303. 90% av dem er rustvrak. Sånn er det bare. Neste gang du titter på 1303 så anbefaler jeg deg at du skrur ut en av de 4 boltene under ved napoleonshatten. Knaker det når du skrur så er det bare å snu og se etter en annen.

Mvh
BB

30

BeetleBug skrev:

Dette er dessverre helt vanlig på en 1303. 90% av dem er rustvrak. Sånn er det bare. Neste gang du titter på 1303 så anbefaler jeg deg at du skrur ut en av de 4 boltene under ved napoleonshatten. Knaker det når du skrur så er det bare å snu og se etter en annen.

Mvh
BB

Det visste jag faktiskt inte innan ICQ/ab men det var ett bra tips ICQ/ab Vad gör man nu? nytt kostar pengar som jag hade tänkt för andra delar ICQ/ae

31

Med ekonomiplåt menar jag reparations plåt... det är vanligt att fronten på plattan(bla) rostar på ej skötta bilar.. det går kanske att hitta en bättre platta, men då identiteten följer plattan, blir det den som är på den nya sedan... visst allt går att laga med hem knackade plåtar, och en del arbete,, givetvis måste man ha en bra svets och lite kunnande.... då det är viktigt att framvagnen sitter bra fast.. speciellt på en motor starkare bil..(som din blir)
Det finns bla hos vw classik up North.. inte gratis ICQ/ad  men vem trodde att laga bilar skulle vara det.. ICQ/am
http://www.classicvw.se/plat-t1-ramhuvu … ts_id/2142
Angående lådan ,så skiljer det ju mellan turbo lådor och vanliga insprutar subba lådor.. hur kopplingen urtrampas.
Min Legasy jag handlade ,kostade komplett 1500kr..rostig och avställd men fullt fungerande. iofs. en -90 men jag tänkte som så, ett billigt objekt att pilla med.. kabelstammen och insprutningen kommer jag att använda i original.. det duger säkert för mig, har annars funderat på mickroskvirt ..är en del som använt framgångsrikt.
ofta är det billigare att handla en hel bil och plocka allt från än delarna från olika bilar.. rost och mindre krockskador e bra det visat ju bara att det är anledningen varför bilen ställdes+ kan man provköra så kan man ju hitta en del problem direkt att fixa.. och behöver inte vänta med det som en överraskning i slutet..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

32

Chassi numret är ju på karossen? Hur kan nån veta om man har bytt platta, med tanke på att de alla ser likadana ut? ICQ/ab

Jaha du syftade på kopplingen! Det enklaste vore ju att använda kopplingsvajern. Men för min del skulle det vara lika mycket jobb som att skaffa hydraulisk koppling..
http://www.flat4innovations.com/convers … ts-ss#faqs

Turbolådorna har som du sa förut slavcylinder som trycker gaffeln mot motorn och skulle vara mer avancerad att para ihop med vajern.

Om jag jag vet rätt så är lådan du har en TY752? för att kunna korta den som jag har gjort och som de flesta(alla) gör för att minska längden på lådan så måste du nog ha centerdiff kåpan från den nyare  TY754 lådan. Annars säljer Todd dom färdiga.

Dock så kan du använda vajern då TY752 och även TY755 lådorna från 05 har samma typ av kopplingmekanism. Gaffeln ska dras ifrån motorn, alltså bara borra ett hål genom den och fästa vajerna ICQ/ad

https://www.youtube.com/watch?v=gJ_96JZhJmI

33

abdalh121 skrev:

Chassi numret är ju på karossen? Hur kan nån veta om man har bytt platta, med tanke på att de alla ser likadana ut? ICQ/ab

Nä, chassienumret sitter i PLATTAN. Inte i karossen...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

34

Stefan F skrev:
abdalh121 skrev:

Det hade jag ingen aning om Default/yikes Har aldrig lyft en kaross! Så plåtbiten med numret är bara för att visa vad plattans nr är?

35 Senaste redigerad av BeetleBug (2014-04-06 08:14:04)

abdalh121 skrev:
BeetleBug skrev:

Mvh
BB

Det visste jag faktiskt inte innan ICQ/ab men det var ett bra tips ICQ/ab Vad gör man nu? nytt kostar pengar som jag hade tänkt för andra delar ICQ/ae

Plåten begynte å bli dårligere rundt 68/69 og du vil kunne se at bilene har et annet rustmønster en eldre årganger. 1302 - 1303 er en så elendig konstruksjon at jeg vil gå så langt som å påstå at dem ikke tåler daglig bruk. Finner du en rustfri lågmilare som har vært lagret tørt og begynner å benytte denne så gir jeg den maks 5 år så er den ferdig. Fremme ved napoleonshatten og kanalene er det 9 lag med helt ubeskyttet plåt. Det oppstår kondens ved bruk (temperaturforskjeller, fukt, regn) og da begynner forfallet. Den eneste måten man klarer å holde rusten i sjakk på en 1302 - 1303 er å tynnstoffbehandle den kontinuerlig.

Beklager å gi deg disse dårlige nyhetene men jeg er redd for at det du ser av rust nå er lite fremfor hva du vil finne når du går inn ved underkanten på støtdempertårna og langs kanalen. Kast bilen, svelg tapet eller brett opp ermene og gjør klar for en stor rustjobb.

Mvh
BB

36

abdalh121 skrev:
Stefan F skrev:
abdalh121 skrev:

Det hade jag ingen aning om Default/yikes Har aldrig lyft en kaross! Så plåtbiten med numret är bara för att visa vad plattans nr är?

På tunneln under baksätet sitter chassienumret.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

37

Låt dig inte nedslås av norrmannens negativitet. 1303 och 1302 finns det gott om till vettig peng om man letar och allt som oftast kan man hitta rätt okej exemplar.

Att de inte skulle duga till dagligt bruk är bara rent nonsens. Allt handlar om hur man sköter om sitt fordon.... SJÄLVKLART finns det bättre bilar som rostar mindre osv men att gå så långt är tja.... felaktigt.

Att rostlaga din bil är något du KOMMER få göra och ganska mycket dessutom. SAMTLIGA 40 år gamla bilar som ANVÄNTS i det här landet har rost konstigare än så är det inte...... det är bara att kavla upp armarna o lära dig att bli kompis med svetsen. Du fixar det LÄTT !

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

38

riseabove skrev:

Låt dig inte nedslås av norrmannens negativitet. 1303 och 1302 finns det gott om till vettig peng om man letar och allt som oftast kan man hitta rätt okej exemplar.

Att de inte skulle duga till dagligt bruk är bara rent nonsens. Allt handlar om hur man sköter om sitt fordon.... SJÄLVKLART finns det bättre bilar som rostar mindre osv men att gå så långt är tja.... felaktigt.

Att rostlaga din bil är något du KOMMER få göra och ganska mycket dessutom. SAMTLIGA 40 år gamla bilar som ANVÄNTS i det här landet har rost konstigare än så är det inte...... det är bara att kavla upp armarna o lära dig att bli kompis med svetsen. Du fixar det LÄTT !

Lykke til! Jeg har selv sett etter etter et BRA eksemplar i snart 4 år. Har i løpet av de årene reist mange mil og sett på ca 50 biler. Negativ.. njei. Av alle bilene jeg har sett på, hvor samtlige skulle være rustfri så var det EN (1) som var en virkelig bra bil. Den hadde 900 mil på meteret og ble kun benyttet når barnebarna var på besøk om sommaren. Prisen var også deretter. Dessverre kjøpte jeg den ikke.

Før du uttaler deg så anbefaler jeg deg å jobbe med en 1303.

-BB-

39

Svetsen är framme och karossen ska befrias från all rost. Tråkigt med sido spår men men ICQ/ad
Ska lyfta karossen för att veta vad kommer att behöva bytas innan jag lägger en order på plåt.
Ramhuvudet får en mer kunnig person svetsa(en kompis) resten fixar jag!
Även nyare bilar har rostat sönder, så för att vara 73a så är det här väldigt bra mot vad jag har sett. Som flera personer har sagt till mig så är det bättre att bli tvungen att rennovera allt ordentligt än att ha en "rostfri" bil och tro att den är det oxå ICQ/ad

Det blir dyrare, kommer ta längre tid men men i slutändan kommer jag kunna säga utöver att min bubbla är impreza driven så är den dessutom nyare i plåten än de flesta på vägarna! ICQ/ad

Tack för de peppande orden Riseabove ICQ/ab

40

Enligt min mening: det finns INGA 40 år gamla bilar som är rostfria.
Inte som varit utomhus någon gång i alla fall.. ICQ/ab
Kör på, när din är lagad så vet du vad du har!
Obehagliga överraskningar råkar man nästan alltid ut för, om man renoverar bilar eller till exempel hus, spelar egentligen ingen roll.
Lycka till!

Visst finns det mål och mening med vår färd, men det är resan som är mödan värd....

41

BeetleBug skrev:
riseabove skrev:

Lykke til! Jeg har selv sett etter etter et BRA eksemplar i snart 4 år. Har i løpet av de årene reist mange mil og sett på ca 50 biler. Negativ.. njei. Av alle bilene jeg har sett på, hvor samtlige skulle være rustfri så var det EN (1) som var en virkelig bra bil. Den hadde 900 mil på meteret og ble kun benyttet når barnebarna var på besøk om sommaren. Prisen var også deretter. Dessverre kjøpte jeg den ikke.

Før du uttaler deg så anbefaler jeg deg å jobbe med en 1303.

-BB-

Tja .... jag är inne på min tredje 1303 o den jag har nu börjar bli ordentligt bra skick på. Jag bygger rejsbil o inte original-termos-puts varianten så UTSEENDE är inte prioriterat på samma sätt. min bil är upplagad . alla bärande konstruktioner är 100% rost-sanerade.

Av de folkvagnar jag ägt är det enbart 2st som varit annat än 1302 / 1303 så var en sen bubbla rostar har jag förhållandevis god koll på kan man nog säga......

Jag bygger inte bil för daglig-bruk utan för full-ös o ha roligt där är väl skillnaden.

Ja det är inga konstigheter. det är bara o bita i det sura äpplet o få rostlagningarna gjorda

42

ojojoj vad jag biter ordentligt i det sura äpplet kan jag lova ICQ/ad

Det är självklart det ni säger med rost, jag har absolut inte färväntat mig att den är rostfri även om detta var lite för mycket ICQ/ad Huvudtanken har alltid varit att lyfta karossen och ge den en ordentlig genomgång men det hade jag tänkt göra efter att ha provkört subaru lådan och motorn så att jag vet att den delen är avklarad, men nu får jag ta det i en annan ordning så är det bara ICQ/ab

Jag har nu lossat på alla skruvar på platans undersida, kvar är de inuti bilen och lossa på allt mekaniska och sen lyfta den. Konstigt nog så var det ingen skruv alls som gick av, de lossade väldigt enkelt!

Har nu fått tag på en donator bil från 72. Det är likadan upphängning fram. Det är den med platta/raka vindrutan men mycket annat på den karossen går att återanvända som är svårt att få tag på nytt. Min fråga då är, är det likadan bottenplatta på 72 och 73?

43

Ingen som kan svara om 72ans platta passar 73an? ICQ/ab

Sen tänkte jag på en sak till. Eftersom jag kommer att ha värmepaket för att värma kupen så kommer jag inte att använda trösklarna för det syftet..Hade varit guld om det hade funnits trösklar utan kanaler som kan rosta pga hålen, fast det kanske man kan fixa med nåt medel att spruta i kanalerna. Spill olja var det senaste tipset jag hörde!

44 Senaste redigerad av ozeo (2014-04-07 21:18:51)

inte spillolja! kan ta vad olja som helst bara den är fräsch.
spilloljan är därimot kanon på trä. får en fin svartfärg som bubblar i solen i flera år. inte miljövänligt men kanon.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

45

Gammal motorolja innehåller all möjlig skit ICQ/am  som du inte vill ha på gammal plåt.. däremot tex linolja e bra skit..

46

Ok, ja det strömmar in idéer nu men inget svar om plattan ICQ/ac Kom igen folk ICQ/ag frågan är om 73ans kaross passar på 72ans eller tvärtom! ICQ/ab

47

Så länge du har samma typ av framvagn är det inga problem!
Så skillnaden är alltså reservhjulsbaljan!
73:an har ju fjäderben och 72:an hör väl hemma i gränslandet har jag för mig, så kolla där fram du...

48

Har haft både 1302 och 1303 dom ser ju exakt likadana ut med upphängning och reservhjulsbaljan mm, dom har ju likadana skärmar fram. Huven skiljer mot rutan iom att 1302 är platt. Så ja skulle tro att den passar. Hela framvagnen är ju likadan.

49

Jag läste på germanlook att de skulle vara identiska med era kommentarer så utgår jag från det Default/tongue

50

Framvagnen är samma med de trebultade fjäderbenen på både 1302 och 1303 . den nya 2 bultade framvagnen som liknar Golf 1 i sina lösningar kom till -74 och genomgick förändringar ytterligare till -75 då man frångick styrsnäckan och övergick till kuggstångs-styrning.

Som jag ser det är den tvåbultade framvagnen överlägsen den trebultade i allting utom möjligen om man vill åka jättejättelågt.