1

Frugans buss vill inte ...

Hade ju en dust med elen i vår buss innan vinterförvaringen.. då var de glapp i tändningslåskontakten, som gjorde att halvljus mm försvann i bland.
Bytte kontakt å allt funkade.  ICQ/ab

Nu när vi tog fram bussen uppenbaras ett annat problem.

I bland är startmotorn död? Tändningen går på , men när man vrider de sista klicket
på tändningslåset hör man relän slå till/från i säkringsdosan. Men starten är död...
( att relän slår tar jag som att tändningslåset är helt? eller slår de ifrån något annat under
startögonblicket. dvs man bryter strömmen som går fram vid läge tändning på ? )

Stående på A6 Ikeas parkering i går drogs en kabel direkt från plus på generatorn till startmotorns tändnings kabelsko & då skuttade den igång så fint så .
( TACK ! trekroner för dom löjligt långa högtalarna som "satt" under baksoffan  ICQ/ag )

Så hjälp till nu va e de som spökar? har inte tid å felsöka el för att de är kul utan mottar gärna tips ex på vilka stift som är startmotor i säkringboxen så man kan skicka på + där å se om kabeln bakåt är ok.

STORT TACK SÅ LÄNGE  ICQ/af

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

2

Det du hör är inte något relä utan solenoiden på startmotorn som inte funkar, antingen för att den är full av smuts eller har ärgat ihop. Skruva isär, slipa rent med ett fint sandpapper och smörj med ett TUNT smörjmedel. Allra helst grafitpulver annars WD40. Olja är nej nej.
Eller så köper du en nu solenoid för några hundralappar.

3

Hej Edström
Startmotorn va det sista jag bytte på bussen så den är sproilans nyer änna  ICQ/ab
Kollade iofs inte om det var ärg eller så när jag satte dit den så det kan ju vara det.
Och hoppas du menade dom löjligt långa högtalarsladdarna för högtalarna var väl inte så långa va jag minns Default/lol  Default/lol  Default/lol

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

4

svenne duva skrev:

Det du hör är inte något relä utan solenoiden på startmotorn som inte funkar, antingen för att den är full av smuts eller har ärgat ihop. Skruva isär, slipa rent med ett fint sandpapper och smörj med ett TUNT smörjmedel. Allra helst grafitpulver annars WD40. Olja är nej nej.
Eller så köper du en nu solenoid för några hundralappar.

Tack för svar,

men de ja hör är relät, i säkringsdosan under panelen i kupen.
solenoiden bör väll funka , för så fort ja la på ström direkt på startmotorn så gick den runt & startade ju bussen.

??? så felet borde sitta på vägen från tändning till start.. är de nått relä som matar startmotorn eller är de direkt ström från tändningslåset?

5

trekronor skrev:

Hej Edström
Startmotorn va det sista jag bytte på bussen så den är sproilans nyer änna  ICQ/ab
Kollade iofs inte om det var ärg eller så när jag satte dit den så det kan ju vara det.
Och hoppas du menade dom löjligt långa högtalarsladdarna för högtalarna var väl inte så långa va jag minns Default/lol  Default/lol  Default/lol

Dom löjligt långa högtalarsladdarna räckte för att tjuvkoppla bussen å förse startmotorn med ström , så de var toppen att dom var med  ICQ/ag
Måste vart en beg renoverad start eller ? den såg äldre ut en bussen själv...
eller hade den kinesiskt rostskydd  ICQ/ad

6

Du manövrerar solenoiden med startnyckeln, och då kanske över ett relä.
Solenoiden har två uppgifter:
1 att skjuta in bendixdrevet i startkransen.
2 när detta är gjort så skall den sluta en stor fet kontakt som ansluter batteriet till startmotorn.

Det är inte helt ovanligt att anslutningarna på solenoiden ärjar och ger dålig eller ingen kontakt.
Det kan också vara så att hela motor/växelådepaketet har dålig jord, jag vet inte hur det ser ut på dessa bussar, men på de flesta andra VW modellerna (och andra fordon) är det vanligt att det finns en jordfläta mellan växellådan och karossen.
Det kan också vara så att anslutningarna på batteriet ger halvdålig kontakt, de släpper igenom små strömmar, men när de skall till den stora strömmen på kanske 100 ampere så glappar det.

Börja med att rycka i polskorna på batteriet!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Precis ärg och skit gör det dåligt och den lilla spänning som når fram efter att varit fram och vänt i tändningslåset (nope, inget relä där inte) ska orka genom skiten och lyfta solenoiden. Tjuvkoppla direkt på startmotorn är en helt annan grej.
Björn har rätt i att sunkig jord och ärg gör mycket. Jag säger fortfarande skruva loss och gör rent. Jag hade en pickup som ärgade ihop ett par gånger om året tills jag bytte soleoniden.

8

Startmotorn köpte jag på skruvat .se  ICQ/an

9

Rätta mig gärna , om jag drar en tunn liten kabel med plus till kabelskon på solnoiden, där mattningen från tändningslåset sitter & den då utan tvekan drar runt motorn.
Då kan man väll utesluta både dålig jord & dålig plusmattning från batteri till starten,
Eftersom den bör hade både + & - för att dra runt.

10

ja + att starten är ok, har erfarenhet av att det ärjar in i kabeln den blir mörk färgad o får högt motstånd med massa spänings fall,dra bort kontackt stycket till start tänd kontackten vid rattlåset överbrygga med en lös kabel mellan röd kabel o röd svart o prova,reläet du hör måste vara x-reläet ett styr relä för vissa hög amp förbrukare

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

11

Edström skrev:

Rätta mig gärna , om jag drar en tunn liten kabel med plus till kabelskon på solnoiden, där mattningen från tändningslåset sitter & den då utan tvekan drar runt motorn.
Då kan man väll utesluta både dålig jord & dålig plusmattning från batteri till starten,
Eftersom den bör hade både + & - för att dra runt.

Japp!
Det är riktigt!
Ditt problem är enkelt och billigt att lösa. Men kanske lite besvärlig kabeldragning.

Utgående anslutning på tändningslåset heter 50. Om nu den kabeln därifrån är skadad eller ärjar nånstans på vägen (troligtvis där den kommer ut under bussen) så byt ut den, kanske det finns en skarvpunkt på vägen? Isåfall kan du byta bara den sista biten, flatstiftsanslutningen på solenoiden heter också 50 och kan även den vara ärjad.

Ibland finns det två likadana 50 på solenoiden, om den ena är skadad så använd den andra. Jag vet inte hur det är på fyrkantsbussarna, men 50-kabeln brukar vara rätt tjock 4mm2 på andra VW, och det finns ju en anledning till det, solenoiden drar mycket ström, men å andra siden är den ju inkopplad kort tid.

Om du drar en ny kabel, isolera med krympslang och smältlim ute vid solenoidens anslutning.
Kläm på en gul eller svart flatsiftshylsa (hona) lägg på litet smältlim, trä på en krympslang, och värm det hela med varmluftspistolen, nu blir det tätt och bra! Man kan täta med tectyl också, men det är så himla kladdigt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

12

Eller sätt ett relä före solenoiden, det kortsluter på betydligt lägre spänning.
Du kan testa tändningskabeln med en kupéglödlampa och en vanlig multimeter. Dra loss den från starten, håll lampan mot startmotorn och mät medans någon vrider nyckeln. Får du ut 12 V så är du en av få. ICQ/ab

Men för att vara envis så säger jag fortfarande att det kan vara problem med solenoiden. Den ska lyfta på lägre spänning än 12 V och om du kortar med en kabel direkt från batteriet får den 12 V. Om den inte orkar att lyfta på spänningen från tändningslåset så är det antingen j**ligt dålig kabel från kupén eller en trött solenoid.

13

Blir felsökning i dag, återkommer mvh

14

ITs ALIVE !  ICQ/ag

Fick lite tid å riva i det i dag. Och de visade sig vara tändnigslåset igen! Bytte ju de i höstas innan vinterförvaringen pga glapp & tydligen var de inte 100.. Rev loss kontakten och drog plus till 50 &
då drog den runt direkt. så då uteslöts kabel fel. så de var kontakten.
Var som ja skrev tidigare ett relä som klickade när man vred till startläge, och tydligen var de så att de slår ifrån när man vrider förbi "tändning på" gissningsvis för att spara ström i startögonblicket? men däremot gav inte tändningen plus vid vrid till start..
Så inge stort fel men de är ju inte de första men tänker på när de var nybytt...

Så dagen slärdom ,bytt är inte samma sak som nytt... tänk på de  ICQ/ad

TACK !

15

Bra jobbat Edström  ICQ/ab

16

Hej Edström!

Har råkat ut för precis samma symtom som du beskriver här, med min DH Syncro 1991.

Dock är felet inte i startkontakten!? Har testat med en fungerande.
Har även provat att knacka på startmotorn utan något resultat!?
Har åxxå provat med en annan ECU enhet....ingen skillnad där heller.

Det märkliga är att felet uppstod direkt efter att jag plockat ut ECU:n, för att testa den på en annan bil, och därefter sätter tillbaka den igen i DH:n. Då vill startmotorn inte gå runt. 
Någonting har uppenbarligen hänt med bilen under denna korta stund som ECU'n varit bortkopplad. Frågan är bara vad? Bilen har alltid varit lättstartad tidigare.

Får nog testa strömtillförseln till startmotorn.

VW T3 Caravelle GL Multivan 1989 ~ MV ~Stora panorama luckan~2diffar
VW T3 DH Syncro MV~1 diff~ 1991~.
VW T3 Enkelhytt.Volvo B23. ~1990~.
VW T2 Deluxe 2L 1979.