1

Har bytt hela bromsystemet i min 63:a
Problemet jag får är att jag hur mkt jag än luftar och luftar (har även prövat en vacumsug från biltema!) så får jag inte upp nått tryck i systemet. pedalen går i botten hela tiden. Har justerat ut backarna enligt konstens alla regler och det kommer olja när jag trampar ner pedalen med pedalen går hela vägen i botten. Är det nått man kan göra fel? är det bara att fortsätta lufta eller måste jag börja felsöka på dom nya prylarna?

Learning by experience is a great way to spend money...

2

Kolla efter läckor vid alla skarvar, nipplar, bromscylindrar. Trycker det ut bromsvätska så drar det in luft.
Lufta höger bak, vänster bak, vänster fram och höger fram. En sitter i bilen och pumpar upp tryck, håller pedalen och en öppnar nippeln och stänger när pedalen går i botten, börja om. Kolla behållaren mellan varje hjul så nivån är ok.

Ibland kan det ta några varv innan man får ut de sista luftfickorna.
Annars defekt huvudbromscylinder? Har fått byta helt nya flera gånger..

3

Har du justerat bromspinnen så det är glapp mellan denna och huvudbromscylindern?

Nytt mob nr...

4

Är handbromsvarjrarna helt släppta?

5

Jo hambromsviren är släpta backarna justerade tills dom låg emot och sen backade två snäpp så
Att det går fritt. Inget synligt läckage någonstans alla
Skarver dragna... Har ca 15mm spel på
Pedalen innan pinnen tar i huvudbromscylundern. Jaja bara att prova igen annars byta huvudcyl igen mot en till ny! Verkar ju lite knepigt.

6 Senaste redigerad av Barndoor51 (2014-04-07 15:51:32)

15mm?? ska väl bara vara någon eller två mm
såvida du inte menar att du har 15mm uppe vid pedalgummit?

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

7

15 mm på pedalen = 1 mm på pinnen

8

Hur ser vätskan ut som kommer vid luftnipplarna? Innehåller den luftbubblor?

9

Dubbelanslutning i huvudbromscyl eller enkel?
Dubbelkolvad brukar den främre kolven fastna vid luftningsprosessen (någon trampar för hårt) och under körning upplevs systemet trycklöst och pedalen går i bott men bilen stannar, om än något segare.
Töm huvudbromscylindern på vätska och få tillbaka kolven och gör ett nytt försök.
Lufta då utan att trampa pedalen i bott eller annan metod.

VW typ1 -69/57
Porsche 911 Carrera -01

10

Fattigmansporsche skrev:

Jo hambromsviren är släpta backarna justerade tills dom låg emot och sen backade två snäpp så
Pedalen innan pinnen tar i huvudbromscylundern. Jaja bara att prova igen annars byta huvudcyl igen mot en till ny! Verkar ju lite knepigt.

Justera ut backarna så mycket det går, lufta och justera tillbaka.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Robin80Lundh skrev:

Dubbelanslutning i huvudbromscyl eller enkel?
Dubbelkolvad brukar den främre kolven fastna vid luftningsprosessen (någon trampar för hårt) och under körning upplevs systemet trycklöst och pedalen går i bott men bilen stannar, om än något segare.
Töm huvudbromscylindern på vätska och få tillbaka kolven och gör ett nytt försök.
Lufta då utan att trampa pedalen i bott eller annan metod.

Antar att det är en enkel kolvad? Har enkretssystem
med tre anslutningar längstfram. Hö vä
Och bakrekretsen.

12

HenrikL skrev:

Hur ser vätskan ut som kommer vid luftnipplarna? Innehåller den luftbubblor?

Vätskan är ren utan bubblor. Så antingen får jag i te igenom luften eller så är den nya huvudcylindern trasig.

13

Svwerker skrev:
Fattigmansporsche skrev:

Justera ut backarna så mycket det går, lufta och justera tillbaka.

Ska prova det. Om backarna är stumma
Borde pedalen också vara det!

14

Barndoor51 skrev:

15mm?? ska väl bara vara någon eller två mm
såvida du inte menar att du har 15mm uppe vid pedalgummit?

Jo jag syftade på topppen på
Bromspedalen. Den rör sig uppskattningsvis ca 15mm

15

Det jag tycker är knepigt är att på
Alla andra bilar jag haft har jag när jag luftat systemet kunnat pumpa upp tryck i pedalen genom att pressa flera ggr och efter ett tag fått tryck så
Att pedalen inte går i botten.
Men här kan jag pumpa hur många ggr som helst och trycket i pedalen förblir det samma och pedalen går hela vägen ner i golvet hela tiden.

16

Hur har du trummorna i skick,slitna?pröva annars att klämma om gummislangen till fram bromsarna och se om du får tryck om ingen ändring pröva bak samma procedur..Billigare o mindre mek än att börja med huvudcylinder och att ändra bromspinnen som förmodligen är rätt ändå.

//micke

If it sounds good it is good!

17

Fattigmansporsche skrev:

Det jag tycker är knepigt är att på
Alla andra bilar jag haft har jag när jag luftat systemet kunnat pumpa upp tryck i pedalen genom att pressa flera ggr och efter ett tag fått tryck så
Att pedalen inte går i botten.
Men här kan jag pumpa hur många ggr som helst och trycket i pedalen förblir det samma och pedalen går hela vägen ner i golvet hela tiden.

Går det åt vätska? Antingen har du för litet spel i pedalen eller så är din HC felaktig.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

18

Det går inte åt någon vätska dvs jag har inget läkage... Ska prova nypa alla slangarna och se om jag får tryck i pedalen!

19

Du säger att du får ut vätska men får inget tryck.
Får du ut vätska måste det gå åt vätska.
Går det inte åt vätska så får du inte ner någon ny i HC'n.
Får du inte ner någon ny i HC'n så har du antingen något fel i HC'n eller så har du inget spel i stötstången så att kolven inte backar tillräckligt långt så att ny vätska kan rinna ner.

Är du med?

Det mesta tyder på problem i HC'n.

Ali G

20

det satt en 6mån gammal av lite billigare HC i min 63a o den gick sönder direkt när när jag luftade systemet o kolven fick gå hela vägen i botten ICQ/ac

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

21 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2014-04-09 07:18:02)

Har justerat ut alla backar ända ut och luftat sjukt många ggr och nu äntligen får jag bromsmotstånd i pedalen. Det var så enkelt att backarna hade lite för stort spel i kombination med en luftfickor. Tack för alla tips!

22

Det är därför man ska justerar ut så mycket det är fysiskt möjligt innan man luftar. Inte bara tils det ligger på lite.

Ali G