576

All right. Får kolla runt lite på Ebay då ICQ/ad

Learning by experience is a great way to spend money...

577

Har köpt ett gäng fler an-kopplingar, 7st an8 - 3/8", 2st an6 - 3/8", sen fick det bli en Holley 1-4psi regulator med.. prisvärt och smidigt.. Får väl se hur bra den funkar.. Det fina med den är att den har två utgångar perfekt för dubbla förgasare och an-kopplingar.

Får nog säga att kanalerna är färdigportade nu med, om det ska göras nåt mer så får det bli efter flödesmätning hos PPR-Micke. Kan någon gissa vad vi får ut? ventilstorlek är 42mm.

Post's attachments

kanal.jpg, 24.25 kb, 960 x 540
kanal.jpg 24.25 kb, 142 downloads since 2014-04-02 

kanaler.jpg, 33.53 kb, 960 x 540
kanaler.jpg 33.53 kb, 163 downloads since 2014-04-02 

578

168 vid 12mm lyft! Default/smile

Learning by experience is a great way to spend money...

579

HEhe ja vi får väl se :-) kan avslöja att lyft runt 14mm är målet. 168cfm vid 12mm vore ju ganska trevligt iaf

580

MrPete skrev:

Jepp, det finns en hel hög att välja på, vad som gjorde att jag tog denna var fri frakt, så man behöver inte känna att man vill beställa alla på en gång.

Har du en länk till den e-bay sidan... har försökt hitta men lyckas inte hitta någon med fri frakt vilket låter bra Default/smile

581

Här är länkar till dem jag handlat av.

http://www.ebay.co.uk/itm/151197516620? … 1439.l2649

http://www.ebay.co.uk/itm/121224605911? … 1439.l2649

582

Känns som att du har alla ingridienser för ett lycke recept. Lagom blandningsförhållande mellan gammalt och nytt så att säga ICQ/ag

Fat chick fanatic

583

Jepp jepp, jag gillar old school grejer så det är kul att använda när det finns möjlighet :-) Andra saker finns det nya grejer som är bättre och då får man köra på det :-)

584

tror på 170cfm vid 14mm utan insug monterat.

585

Spännande, nu har vi ett par gissningar.. själv vågar jag inte, vill inte bli besviken :-P

586

Besviken vet jag hur det känns att bli... det är bara att ta nya tag och bygga om bättre till nästa gång......

Tror motorn kommer gå som fan . vilken effekt den lämnar spelar ju mindre roll då du åker med din originallåda som kommer o rasa efter ett par starter för både du o jag vet hur du kör din bil ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

587

Tja, jag tror inte jag blir besviken på topplocken iaf.. fick ju ut 140cfm @ 12mm utan insug på mina originaltoppar med 35,5mm ventil, nu tycker jag filningen ser mkt bättre ut i dessa kanaler och jag har 42mm ventil :-D

Jaja, tjöta om lådan, den fick ny olja iaf och jag har en annan låda som jag kan hämta.

Igår hängde jag i 1200:an iaf, ska bara koppla in elen och soppan så ska det puttras runt lite. Måste bränna fast dzus-fästena till mellanplåten också och svetsmutter på avgaset.

588

ska sluta tjata ICQ/ab fan va skönt o fått i 1200 . då går det ju att åka iallafall.

hämta andra lådan o förbered den till vintern kanske ? jag vill ju få köra mot dig någon gång  Default/lol

589

Hade jag haft en hög pengar så skulle jag redan haft en preppad låda, fick erbjudande om en som skulle passa min bil perfekt.. men de pengarna finns inte just nu iaf..

Ska koppla in soppa och el, så märker vi om skrotet hoppar igång sen och om däcken tar i skärmarna hihi

590

Brist på pengar är en av de bättre drivkrafterna till att lära sig att utföra jobben själv. Att lära sig saker är själv är mycket billigare än att lämna bort så det är inte helt negativt med lite ansträngd ekonomi.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

591

Svwerker skrev:

Brist på pengar är en av de bättre drivkrafterna till att lära sig att utföra jobben själv. Att lära sig saker är själv är mycket billigare än att lämna bort så det är inte helt negativt med lite ansträngd ekonomi.  ICQ/ad

Därav alla mina dumheter o läropengar ICQ/ab

592 Senaste redigerad av MrPete (2014-04-05 08:25:06)

Motorjobb gör jag så mkt det bara går själv. Vissa saker är tvunget att lämna bort eftersom det kräver maskinpark som jag inte har tillgång till. Detsamma gäller växellådor.. Jag hade kunnat sätta mig in i hur det fungerar och vad man ska ha för delar för att få det att hålla ihop.. men det krävs ett helt gäng verktyg, jigg och maskiner för att få ihop grejerna sen.

Jag skulle nog inte göra så mkt mindre grejer själv om jag hade mer pengar, det är ju utförandet som är en stor del av tjusningen, men jag skulle köpa delar av bättre utgångsläge, material och kvalitet. Därför försöker jag använda old school-grejer, beprövade men som ratas av många som vill ha nya flashiga prylar och då får ett bättre pris (ibland).

593

MrPete skrev:

Motorjobb gör jag så mkt det bara går själv. Vissa saker är tvunget att lämna bort eftersom det kräver maskinpark som jag inte har tillgång till. Detsamma gäller växellådor.. Jag hade kunnat sätta mig in i hur det fungerar och vad man ska ha för delar för att få det att hålla ihop.. men det krävs ett helt gäng verktyg, jigg och maskiner för att få ihop grejerna sen.

Jag skulle nog inte göra så mkt mindre grejer själv om jag hade mindre pengar, det är ju utförandet som är en stor del av tjusningen, men jag skulle köpa delar av bättre utgångsläge, material och kvalitet. Därför försöker jag använda old school-grejer, beprövade men som ratas av många som vill ha nya flashiga prylar och då får ett bättre pris (ibland).

Beprövat är modellen. Man slipper alla dumheter jag utsätter mig för på så sätt ICQ/ab

Jag gillar din approach det vet du ju... ska bli sjukt kul o få köra ihop när vi blir klara

594

Jepp, det ska bli skoj :-)

Men först har jag fått lite tankearbete och jobb igen. Var till Micke igår och flödade mina topplock. Resultatet var inte riktigt så bra som jag hade hoppats på. Men efter lite mätningar och kontroller så går det att se vad det förmodligen beror på. Kanalen är för liten mot insuget och förbränningsrummen i stort sett obearbetade. Detta innebar flödet skyms för mkt mellan ventil och vägg i förbränningsrum. För att en insugskanal ska flöda bra måste avståndet mellan ventil och vägg vara minst 12% av ventilens storlek. I mitt fall blir det 42 x 0,12 = 5,04mm.

Nu är det upptaget på sidan av ventilen så avståndet är 4mm, så egentligen 1mm för lite.. Men det blir dilemmat när man har stor ventil i litet borr (med 94mm borr skulle man kunna ta mer utan att förbränningsrummet kommer utanför cylindern).
En lösning vore att ta ner ventilen till 41mm istället, för det skulle troligtvis ge bättre flöde än 42mm ventil.

595 Senaste redigerad av MrPete (2014-04-06 09:35:41)

Det röda strecket och siffrorna *.1 är med insug monterat. Insuget stryper lite mellan 4 och 6mm lyft, sen vid 12mm ökar insuget flödet med 4% och vid 14mm ökar det 3%. Insugen behöver tas upp mitt på där det är en liten midja som är mindre än sätet. då kan det öka flödet mer över hela lyftet. Detta beror på att man vill ha hela kanalen, från förgasaren (utom halsringen då) ska vara som en enda lång tratt. Som det är nu minskar den i insuget för att öka igen och minska ner mot sätet.

Post's attachments

20140405_185031.jpg, 224.97 kb, 1128 x 791
20140405_185031.jpg 224.97 kb, 168 downloads since 2014-04-06 

596

fan de var ju lite tråkigt o se men va sjutton nu vet du ju var du ska fila vidare ICQ/ab

597

Tja, det är väl så att man inte ska ha för höga förväntningar eller jämföra med typ cnc-toppar. Sen var det ju som sagt alldeles för tight i förbränningsrum mot ventil och det visste jag ju om innan. Förbränningsrummen är fixade nu iaf, utom att det fortfarande är lite för trångt.

Så ja, det är bara att fila vidare, kanalen var alldeles för liten på sina ställen, samma sak med insugen.. de är så jävla trökigt att mala i dem bara.. måste skaffa nåt rejälare att ta bort material snabbare med.

598

flödade du med 25" eller 28" vattenpelare.

599

25" vatten

600 Senaste redigerad av MrPete (2014-04-08 09:06:24)

Här ser man nu hur det är upptaget runt ventilsätet i en radie. Även ventilen ska få en radie mot förbränningsrummet så att det blir lite mer utrymme runtom, detta kommer att påverka flödet positivt.

Utöver det så filar jag insugsrör, det är alldeles för litet ungefär mitt på.. hoppas det finns tillräckligt med material för att få rätt storlek.

Post's attachments

20140406_190034.jpg, 225.66 kb, 824 x 554
20140406_190034.jpg 225.66 kb, 157 downloads since 2014-04-08