26

Jag vill veta allt, därför jag frågar så mycket ICQ/ab Men ah, får väl skruva av pilarna och taga med dem annars ICQ/ab Går ju att besudla bilen med musöron så länge annars. Kolla gärna upp det där med Saab 96, för isåfall kan jag ha ett sådant liggande om det är samma som till V4 från 1969 ICQ/ab

27 Senaste redigerad av johan_l (2011-03-04 09:30:11)

Två sockerbitar och rätt motstånd så har du ju fixat pilarna, elfa tror jag säljer på postorder, motorn skulle jag tro håller ett provsvep iallafall...

Jag svarade detta i Mats Ws ovaltråd, jag har inte provat själv, men teoretiskt bör det ju funka...

johan_l skrev:
johan_l skrev:

Enligt thesamba;

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … +semaphore

Där föreslås;
1 ohm 50W

Om den drar 6A på 6V U=RI => 1Ohm vilket ju verkar rimliga siffror. Jag har ett par pilar jag skulle kunna mäta på om en stund...

P=UI -> 6x6=36W  Dvs motståndet måste klara 36W

Hittade ett keramiskt trådlindat på elfa som klarar 17W, vilket ju är lite för lite...
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20124
eller ett som ser dyrare ut
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20096
får kolla lite mera sen... Min dotter drar i mig nu och vill ut på promenad... ICQ/ab

Mitt lilla labbagg klarade max 3A så testet gick inte att genomföra, men kan iallafall konstatera att mer än 3A drar den för pilarna orkade inte upp av sig själv men stannade uppe när man hjälpte till... Med lite oxid på ledningarna på min oval så är orken i pilarna ibland inte mycket mer än detta så 6A verkar inte orimligt och troligen är det nånstans mellan 4 och 6 iallafall...

Med risk för att jag shabblar bort mig gör jag nedan överslagsräkning;

Mäter jag resistansen obelastad får jag på den ena pilen 1.2 och den andra 1.6 ohm, båda utan lampor. Lampornas märkvärde är 3W, vilket väl ger 3W=6V x I, I = 0,5A, 6=R x 0,5A => R=3ohm, jag antar lampan är kopplad parallellt med spolen, men så här framför tangentbordet orkar jag inte räkna på det, men är så fallet så minskar ju resistansen över pilen, vilket verkar logiskt med datat som de på thesamba uppger.

Ska man ha samma spänning över pilen som över resistorn ska de ju vara lika stora. En lägre resistans ger en lägre spänning över resistorn och högre över pilen.

När bilen laddar har väl en 6V bil ca 7.2v och en 12v 14.4v.

Resistorn på ett ohm lär sänka spänningen hyfsat i linje med vad som behövs. Risken finns väl att vissa pilar får lite högre spänning över sig, men pilarna lite bättre stuns. Har man helt nya kablar till allt och bra kontakt i alla strömbrytare skulle jag kanske överväga att ta en lite högre resistor men med tanke på att pilarna ganska ofta är lite trötta pga oxid så finns nog ett inbyggt motstånd i resten av systemet som gör att man hamnar rättså rätt...

Givetvis är en riktig spänningsomvanldare det trygga alternativet, men sålänge det är vanliga ovalpilar så kostar väl en pil mindre än en spänningsomvandlare så jag skulle ju chansa på att det funkar, kontrollmäta spänningen över pilen och köra på... Ofta verkar 6v prylarna hålla att köra på 12v ganska länge så har svårt att se att de skulle brinna på stuberten.

Resistorn ska nog lämpligen monteras direkt på metall för värmeavledningens skull...

johan_l skrev:

Och den jag länkade till hade utgått men denna fanns istället...

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … =60-328-65

Samma princip torde gå att tillämpa på torkarmotorn, men man ska ju tänka på att 36W genererar rätt mycket värme så kör man lång tid i sträck så kommer det bli varmt, jämför tex med en 40W lampa så bränner man ju sig... Jag vet inte hur mycket torkarmotorn drar, men en stor skillnad är väl att man kör med den på ibland i mycket långa perioder... Pilarna är bara ute en kort stund...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

28

johan_l skrev:

Jag svarade detta i Mats Ws ovaltråd, jag har inte provat själv, men teoretiskt bör det ju funka...

Har heller inte testat, vi är inte där ännu... ICQ/ad

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

29

Den här då?

http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp … %2D811%2DB

30 Senaste redigerad av nizekustoms (2014-04-05 08:03:45)

Startar upp denna gamla tråden igen.
Jag vill veta hur ni som kör med effektmotstånd har kopplat. Naiv som jag var kopplade jag mitt i serie med pilarna och det fungerar inte. Lampan i pilen lyser men det är allt. Vad vill man uppnå med effektmotståndet?
Att få 6V över pilen eller att begränsa strömmen men ligga kvar på 12V?
I det senare fallet får man ju koppla i en parallellkoppling med effektmotstånd och pil med jord i botten av effektmotståndet.
Skall man kanske ha två effektmotstånd mellan 12V och jord och gå ut med matningen till pilarna mitt emellan motstånden?

Jag kör med dessa: http://www.classicvw.se/spanningsomvand … ts_id/2670

Alte Liebe rostet nicht!

31

Nu skall vi nog reda ut detta litet.
Ström mäts i ampere, och spänning i volt.
Om du jämför en elledning med en trädgårdsslang motsvarar strömmen flödet i slangen, och spänningen motsvarar trycket.
Om du knickar slangen eller kopplar på ett munstycke eller en sån där spridare, får du ett ökat motstånd i slangen, om du kopplar in en torkarmotor eller en pil får du ett elektriskt motstånd som då mäts i ohm (omega tecknet).

Jag har aldrig haft några pilar i körriktingsvisarna (bara till dartavlan), men jag kan tänka mig att de fungerar på följande sätt:
1, när du aktiverar pilen med blinkersspaken så drar en elektromagnet upp pilen i uppfällt läge, under denna procedur drar denna elektromagnet kanske dubbelt så mycket ström som under den tiden den hålls i detta utvinklade läge. Dessutom tänds en lampa. Då strömmen inte är konstant kan det vara svårt att beräkna ett motstånd som tar ned spänningen till 6 volt, men det är egentligen inte spänningen som ett sådant seriemotstånd tar ner, utan det är strömmen genom spolen och genom lampans glödtråd!
2 när du släcker blinkersen faller pilen ned av egen kraft, eller med hjälp av en fjäder?, dessutom släcks lampan.

Visst kan det funka med ett seriemotsånd om man räknar ut dess värde med ohms lag enligt Johans exempel ovan, MEN... det blir ju en del effekt att ta ner i motståndet, och vad händer med denna? vad händer med elektrisk ström som får ståga sina elektroner blodiga i ett motsånd, jo de blir förlustvärme, och när ett motstånd blir varmt leder det strömmen bättre och förlorar en hel del ohm. Värst märks detta på förkopplingsmotstånd till vindrutetorkare, torkarmotorn snurrar allt fortare och hoppar då över parkeringsläget när den fått arbeta sig igenom ett åskoväder.

När det gäller pilarna, så funderar jag på om man kan koppla pilens spole till elektromagneten i serie med lampan, alltså först ström genom spolen, sedan till lampans glödtråd och sedan till jord... om det låter sig göras så kanke det kan funka... även med en 6voltslampa??

En annan sak är ju en elektronisk spänningsregulator som automatiskt reglerar ut exakt 6 volt oavsett hur belastningen är, det finns billiga sådana på Conrad, Kjell & Co, eller andra elektonikbutiker, jag kör 6 volt vindrutetorkare med en sådan med god funktion.

Sedan då en mekanisk ombyggnad, om det nu finns 12 voltspilar, så köp sådana, om de nu inte kostar en förmögenhet.
Dyr, och inte i lager, är däremot rotorn, eller ankaret avsett för 12 v till torkarmotorn, ja man behöver inte byta hela motorn.
Man jan också leta reda på en Volvo 145, det är viktigt att det just är en herrgårdsvagn, då bakrutetorkaren där har likadan torkarmotor som på gamla folkvagnar, fast då för 12 v.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

32

Så här ser mitt ut på bubblan.
Köpte mitt från Elfa men bör vara samma motstånd.
Satte det på en bit aluminium för att hjälpa till att leda bort värmen.

http://forumbilder.se/images/8f0201284038Aa985.jpg

Motståndet sitter kopplat i serie på sladden som går mellan säkringsdosan och blinkersspaken.
Pilarna är helt orörda inte ens bytt glödlamporna i dem, har fungerat bra i två år för mig!

33 Senaste redigerad av Björn J. (2014-04-05 13:00:54)

Alex's skrev:

Så här ser mitt ut på bubblan.
Köpte mitt från Elfa men bör vara samma motstånd.
Satte det på en bit aluminium för att hjälpa till att leda bort värmen.

[bild]

Motståndet sitter kopplat i serie på sladden som går mellan säkringsdosan och blinkersspaken.
Pilarna är helt orörda inte ens bytt glödlamporna i dem, har fungerat bra i två år för mig!

Enkel och bra lösning, motståndet blir ju "luftkylt"!
Men du, värm på några bitar krympslang över anslutningarna!

Detsamma kan man göra med torkarna.
http://www.classicvw.se/images/products/100205.105601.jpg
Men 4,7 ohm är ett standardvärde och betydligt billigare om man köper det hos Elfa.
Ävensom en elektronisk spänningsregulator är bättre och effektivare.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

34 Senaste redigerad av nizekustoms (2014-04-05 14:02:33)

Akex, har du samma ohmtal på din som den på bilden? Dvs 4 ohm eller har du lägre ohm?

Alte Liebe rostet nicht!

35

Var ute och kikade nu vad det stod på mitt motstånd:

HS50 1R F

vilket jag får till 1ohm 50 watt när jag söker på Elfas hemsida.

så 4 ohm är nog för stort då, har du provat dem utan motstånd så att de fungerar?

36 Senaste redigerad av nizekustoms (2014-04-05 15:11:36)

Problemet med mina är definitivt att de är för stor resistans. Jag gjorde just som Johan och mätte fram 1,4 ohm över spolen på pilen. Vill man ha 6v måste man ju matcha den resistansen. Det blir till att beställa ett 1 ohms.
Och förresten... jo de fungerar med 12v.

Alte Liebe rostet nicht!

37

50 W och 4 ohm är för torkarmotorn, ursäkta om jag uttryckte mig oklart.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

38

ok gött ja nog enklast att beställa ett 1ohms,
men låter som du har ett helt gäng med 4 ohms motstånd, har du panik kan du ju paralellkoppla dem för att få ner motståndet.

39

Björn J. skrev:

50 W och 4 ohm är för torkarmotorn, ursäkta om jag uttryckte mig oklart.

Tack Björn! Jag var ute i garaget och försökte mäta lite på torkarmotorn men kom inte fram till något vettigt... Då kör vi 4 ohm på den.

Alte Liebe rostet nicht!

40

nizekustoms skrev:
Björn J. skrev:

50 W och 4 ohm är för torkarmotorn, ursäkta om jag uttryckte mig oklart.

Tack Björn! Jag var ute i garaget och försökte mäta lite på torkarmotorn men kom inte fram till något vettigt... Då kör vi 4 ohm på den.

Köp istället 4,7 ohm på Elfa (eller annat elektronikföretag) det är ett standardvärde och blir billigare än 4,0... Jag har för mig att det finns ett billigare effektmotsrånd med samma värde, men det ser inte så lyxigt ut. Viktigt iallafall att det tål omkring 50 watt.
Classic VW Up North i all ära, men med den begränsade försäljning av elektronikkomponenter de har kan som inte hålla något bra pris på sådana, likadant hade det väl varit om Elfa kommit på den briljanta idén att lagerföra exempelvis ventilkåpspackningar eller nån enstaka ekonomiplåt.. ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."