1

Tjena alla goa gubbar å gummor ICQ/ag

de är ju så att ja står i startgropen för å sätta dubbla förgasare på min Bubblis, hon har idag bara en..
har ju ett STOORt intresse för motorer å allt på hjul så att säga, men har aldrig hållt på med förgasere å aldrig bytt från en till två..
så behöver lite support.

ni som kan å förmodligen har gjort de fler gånger än en, va har ni för tips? do´s and don´t? ect..

Har ett komplett kit me gasare filter å länkage * å nån form av beskrivning*

skall även in med ny genterator, ska byta min likströmmare till en växeltrömmare m ingbyggt relä,,,

så allt ni vill dela med er av i info, refarenhet, tips å tricks mottages ICQ/ag

Bubbelicious For Life

2

Berätta vilken motor skall förgasarna på...1600 1915 ... 1300 eller vad har du... sen vad för förgasare har du??
Weber Idf  eller kina tillverkade kopior. vilket sorts gaslänkage..
bilder typ??...
Nej jag kan inte mycket om detta, utan fuskar.. men info e ju alltid trevligt ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

enkelportad 1300s motor,.
2*34 me hexlänkage empi

http://dalhems.se/GetImage.aspx?ImageGuid=e4fdacfd-8b7c-40c1-8de0-9bd900984cc2

insugena på bilden är fel är enkleinsug , båda vägarna* sen andra luftfilter *koniska*

Bubbelicious For Life

4

Varför vill du lägga så mycket pengar på en gammal utsliten 1300-motor?

5

för att min bil är de bästa å finaste jag har *efter sonen min*.. å min första aldeless egna finbil.... och för att jag vill ICQ/ag

Bubbelicious For Life

6

stickan skrev:

Varför vill du lägga så mycket pengar på en gammal utsliten 1300-motor?

Varför e gamla gubbar så jävla bittra å tråkiga? Ser inte att de står nåt om varken skick på motor eller djup av plånbok! Lycka till med förknasarna å hoppas nån positiv person kan komma med några bra tips!

Typ1 1956
Typ1 1302 1972 x2
Typ 2 deluxe 1977

7

skulle motorn vart på nått sätt i dåligt skick så hade de ju vart en dum grejj. men den e fin, hel å går hur bra som hellst.,.


Tack AntikDavid , kommer väl nån liten tråd om dedär sen ICQ/ab

Bubbelicious For Life

8

De ser vi fram imot!! ICQ/ab

Typ1 1956
Typ1 1302 1972 x2
Typ 2 deluxe 1977

9 Senaste redigerad av michaelth (2014-04-05 17:25:31)

En av sakerna man kan drabbas av är att förgasarna kommer i konflikt med fläktkåpan.ganska så vanligt att en sk 30 hästars fläktkåpa måste monteras för frigångens skull.. nya e av mycket tvivelaktig passform tyvärr... men då kittet är av sett för vw typ1motor kan det tänkas att insugen har tillräcklig ofsett..men inte säkert... tyvärr e inte alla kitt så genomtänkta.. var det någon info om bestyckningen .. dvs till vilken motorstorlek satsen är avsedd..tändspolen kan tänkas behöva flyttas då hexbar stången ibland har en sådan placering så dom krockar.

Har du filterolja till filtren?? torrfilter har en något sämre filtrerings förmåga än det gamla  originalet.
detta är bara allmänna råd, då just ditt kitt inte finns på någon av mina motorer..
vad fick du för info från kit leverantören??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Jag blev avrådd att sätta dubbla på min i övrigt otrimmade as1600, det sades att jag inte vann någonting på att byta bara förgasaren mot dubbla förgasare, inte ens en dubbelportsförgasare sades ge nån effektökning, det kunde till och med bli tvärtom, att motorn blev slöare och törstigare, sades det i samma tråd. Det gäller väl att optimera motorn så att den orkar ta emot en ökad mängd gas också..?
Men jag följer gärna diskussionen här för att se om åsikterna differentieras... Default/lol
Jag hade gärna klämt på nånting annat än den ensamma 34PICT som sitter där nu.
Det gäller väl att matcha med fördelaren också.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11 Senaste redigerad av TjejApa (2014-04-05 17:49:15)

hehe ja jag är ju inte som alla andra i många avseende hehe men har inte för avsikt att få effektökning,, hur knasigt de än må låta hehe vill ha för att de ser fint ut me två och för att de ger ett skönt ljud,, å hoppas de ska gå å få att fungera smärtfritt å inte me effektsänkning, men de  återstår ju att se,

har faktiskt inte läst hela beskrivningen än, den e på engelska så de tar en stund å fatta alla engelska "motor" termer ICQ/ag

vad de gäller motorstorlek..så ska kittet va anpassat till 1300

Bubbelicious For Life

12

TjejApa skrev:

skulle motorn vart på nått sätt i dåligt skick så hade de ju vart en dum grejj. men den e fin, hel å går hur bra som hellst.,.


Tack AntikDavid , kommer väl nån liten tråd om dedär sen ICQ/ab

Ok...Jag viste inte att det var en helt ny eller helrenoverad motor du kommit över...Vad är du ute efter? Lite trim eller bara dubbla förgasare för syns skull?

13

bara för syns skull egentligen..

Bubbelicious For Life

14 Senaste redigerad av germanbug (2014-04-05 18:39:27)

Jag kör med dubbla Weber 34-ICT på min 1776-motor. Och det funkar mer än bra:) Och orginalkåpan (1600cc) passar ihop med förgasarna också (men det är bra trångt...)

Så kör på precis så som du hade tänkt dig! ICQ/ab

http://forumbilder.se/DCFE7/dsc-1002.JPG

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

15

De kortare insugen brukar ge bättre och snabbare svar när du gasar. Sen har väl vi som läst PPR Mickes trimtråd sett hur mycket orginalinsugen stryper. Vad jag har hört så begränsade VW motorns effekt och varvillighet genom att strypa andningen dvs insug/förgasare för att de skulle hålla längre.
Du får väl skaffa en 009a också så du får ordning på tändningen.
Ihop med ett bättre avgas kommer du nog få några hästar iaf ICQ/ab
Sen så är det ju ballt med dubbla gasare ICQ/ag

Bubbla -62

16

Klart att du ska ha dubbel förgasare   ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab

Är sååå mycket snyggare och att man får häftigare motorljud kan man ju leva med  Default/lol

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

17

låter ju toppen ICQ/ag
man blir taggad ICQ/ag,, blir å skaffa en 009 oxå ICQ/ag

Bubbelicious For Life

18

Klart du ska ha dubbla!! Börja med att ta bort termostaten under bredvid tråget. Skruva av förgasare, värmeslangar och fästena för motorhuven så du kan lyfta fläktkåpan med generatorn sen e det smidigt att byta till dubbla!

Du kommer förmodligen behöva en 009-fördelare och en bränsletrycksregulator.

19

Några tips
Jag var dig skulle skulle jag starta med ta isär fuggarna och göra rent för att vara på säkra sidan ( i bland är det borrspån kvar )
nästa sak är när dom är i sär Kontrolera flotör nivån ( Kinesena är inte så noga med sådant ) så slipper du att bubblan drar 2liter milen
Tryckregulator är inte fel (det kan vara bra óm det sitter en tryckmätare på den ) max tryck är 0,18-0,20 bar  så drar den inte för mycket soppa
Om du skall  köpa en sådan där JÄVLA 009 fördelare så försök att få tagi en riktig 009 (tysk eller brasil )ingen sådan där jävla kina SKIT som säljs billigt
Jag skulle välja en fördelare som sitter på typ 3motorer(funkar med buss fördelare) med en sådan kommer det funka mycket bättre på grund av
dom är till motorer som har dubbla fuggar om du inte har fått trimjävulen i dig (Ps 9 fördelare av 10 av dessa jävla skit 009 fördelare är skit och du kommer bli tokig att bilen inte funkar bra )
Har kört ett gäng sådana skit fördelare i bänk den värsta var det 10 grader fel mellan 1ans cylinder till 4an  ICQ/ac
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

20 Senaste redigerad av Kjell Roar (2014-04-06 09:43:36)

Litt info om 009.  http://www.vw-resource.com/009_history.html

Den blei tatt fram som en billig erstattning bl.a. for bruk på stasjonærmotorer, som går på full gass mesteparten av tiden. Siden tenningskurven mest sannsynlig ikke er optimal, vil bilen føles sprek på høyt turtall..

Sitat: " it does work moderately well ", dvs det finns mange bedre løsninger. Særlig de fra Kina, der det er vanskelig å finne noen med lik/riktig tenningskurve (ref PPRMicke's erfaringer over).

Anbefalte fordelere er bl.a. 019 for originale og lett trimmede motorer, og 010 for lett trimmede/trimmede motorer. Flere har også gode erfaringer med WBX-fordeler, noen har modifisert disse med deler fra Golf. Husker ikke hvorfor.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

21

He he okey :-) uppskattar alla tips å råd,  finns en del å tänka på :-)

Bubbelicious For Life

22

Sen är åtkomsten av tändstift, muttrar till insug och annat där nere halvt som halvt omöjligt att komma åt när man kör med dubbla gasare.
Kan avhjälpas med att köpa såna här  www.hookyspanelshop.com/our-panels/hipacs/hipacs-high-performance-access-covers-detail.html

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

23

Finns nog inga färdiga kit till 1300 singelport så du får räkna med att bestycka om. Tror inte någon kan ge dig en bestyckning rakt av som fungerar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

24

Ja har Då inte räknat med att det kommer bli lätt,. Tips som sagt är välkommet, sen får vi se om ja lyckas

Bubbelicious For Life

25

idag när jag va ut å spåna lite så kom jag å tänka p åen sak
insuget ja har nu ser ut som på bilden
http://dalhems.se/GetImage.aspx?ImageGuid=1ee1e839-ec0b-45c3-befa-9a09009ed7a5

de bakre går ju till toppen å den mindre till avgassystem,, när ja sedan byter så vad gör man me den, asså funktionen från lilla röret? hålet som den suttit i?
ska man låta de va tomt/öppet eller ska de proppas eller ? :=)

hoppas ni förstår hur ja menar hehe

Bubbelicious For Life