1

Hej har en 1200 -65a 6 volt där det som jag tror är helljusrelät har lossnat och klämts sönder av huvgångjärnet. jag har letat efter ett nytt men hittar inget någonstans.
Någon som har ett tips? helljuset sätts på med en knapp på blinkersspaken det finns ingen fotomkopplare. Relät har bara tre kontakter.

Post's attachments

bubblan.JPG, 143.73 kb, 640 x 480
bubblan.JPG 143.73 kb, 240 downloads since 2014-03-30 

Typ1 -65 1200
Beach Buggy -65(eg-70) 1300

2

Helljusreläet har fem kontakter.
Det enda reläet som bara har tre är blinkreläet.
Ser du några siffror vid anslutningarna?
På ett helljusrelä skall det stå, 56, 56a, 56b, S och 30.
Blinkreläerna brukar ha siffrorna, 49, 49a och 31, men det kan skilja litet.
Dessvärre har jag inga för 6 V.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av Björn J. (2014-03-31 06:05:57)

Du får väl kolla vad som händer när du blinkar eller bländar av...
http://www.classicvw.se/advanced_search … amp;y=-437
Up North har iallafall 6v blinkrelä, du kan ju f.ö. se hur olika relän ser ut på bild.

4

jag har kollat igen och det står 56a, 30 och S på relät. jag hittade även ett gammalt elschema som också visar att det bara är tre poler på helljusrelät. Finns det ingenstans där man kan köpa dessa relän.

Post's attachments

bild 1.JPG, 109.9 kb, 640 x 480
bild 1.JPG 109.9 kb, 272 downloads since 2014-04-04 

bild 2.JPG, 84.2 kb, 640 x 480
bild 2.JPG 84.2 kb, 216 downloads since 2014-04-04 

bild 3.JPG, 107 kb, 640 x 480
bild 3.JPG 107 kb, 229 downloads since 2014-04-04 

Typ1 -65 1200

5

1965 är en vanlig årsmodell och det borde gå att hitta begagnat. Testa att lägga ut en köpes-annons.

6 Senaste redigerad av Frederik (2014-04-04 12:04:23)

Jag blir lite konfunderad, har du styrt helljusomkopplingen med knappen i blinkersspaken?

Först och främst, relät är inte ett helljusrelä, det är relät för "ljustutan"/"ljussignal". Kopplingsschemat du har visar inte detta, utan avbländningskontakten.

"S" (signal) går till knappen i blinkersspaken, och denna jordas när man trycker in knappen. (Helljuset tänds med halvljuset så länge den hålls in - "ljustuta").
30 (+) går till säkringen som har ström med tändningen (samma som stömförsörjer bl.a. Tändspolen).
56a går via helljussäkringen till helljuset.

Du måste ju ha en annan avbländningskontakt/ helljusomkopplare eller relä? För detta styr inte omkopplingen mellan hel och halvljus.

Relät borde du kunna ersätta med ett vanligt 6v relä (finns på CTA service för 50kr). Den har 4 kopplingar. Du kopplar "S" kabeln till 85 eller 86 (manöverjord),  "30" kabeln kopplar du till 30 (strömförsörjning) samt 86 eller 85 (manöver +), "56a" kabeln kopplar du till 87 (som kopplar till helljuset). Vilken av 85/86 du kopplar till +/- spelar ingen roll, detta är manöverspolen. När du trycker in knappen på blinkersspaken sluts kretsen över manöverspolen i relät och reläbrytaren 30-87 sluts, helljuset tänds.

7

..Lite längre ner på sidan hittar du 6V relät. Fungerar perfekt, jag har köpt ett par st.
http://www.ctaservice.se/delar/light/light.htm

8 Senaste redigerad av Björn J. (2014-04-04 12:59:47)

Annars finns det några på Tradera just nu:
http://m.tradera.com/item/343480/190890 … 6-ljusrela
OBS, kolla med försäljaren att detta är för 6 volt! Det finns likadana för 12 V också.

http://m.tradera.com/item/301912/202939 … olt-2-100w
Men det finns nog fler, tror det ligger några ute på Blocket också.

Annars är jag inne på samma linje som Frederik, ersätt det sönderklämda reläet med ett komplett hel/halvljusrelä, då får du ljustutan på köpet!

9

Jag vet inte om du missade vad jag skrev Björn, men det du tipsar om är väl helljusrelän/avbländningsrelän.. Det trasiga är ett relä för ljustuta, lättast är att bara ersätta det med ett nytt likadant relä. De nya för 50kr har precis samma funktion, bara att det gamla har 3-poler då man använder jord som signal. Vill man ha original så borde det gå att hitta också, men räkna med att man kan få pula lite med gamla ärgade/ kärvande relän.

10 Senaste redigerad av Björn J. (2014-04-04 13:14:56)

Ja jag inser det, redigerade ju om min text.
Vad jag egentligen menade, var att om man köper ett fempoligt relä så behöver man bara ett relä. Det trepoliga ljustutereläet får man ju komplettera med ett vanligt standardrelä för 6v då.
Jag visste inte att vissa årsmodeller då hade det trepoliga relä, trodde att man gick över direkt från fotomkopplaren till kontakten på blinkspaken och ett fempoligt relä.

Det funkar ju som så att man har ljustuta om det inte finns någon spänning in på 56. När man då tänder ljuset får man ju spänning in på 56, och då har man ju antingen hel eller halvljus, beroende på hur många gånger man ljustutat...
Jag gillar dessa relän skarpt, hade gärna skickat ett till Maggel, men jag har nog bara ett eller två kvar, och endast för 12 V.

11

..det är därför jag blev konfunderad. Det 3 poliga (skadade) ljussignalrelät användes tillsammans med avbländningsomkopplare. Styr han avbländningen med blikersspaksknappen, så borde han också ha ett oskadat avbländningsrelä ("heljusrelä") någonstans och det skadade relät är överflödigt. Lite info skulle behövas. Schemat han kollar på är utan relä (både signal och avbländning) och med en omkopplare.

12

Detta är inkopplingen med ljussignalrelät (även om det är en kg). J nere till vänster är relät. J2 uppe till vänster är avbländningsomkopplaren (det är inget relä och även det han hade i sitt schema).
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/56916C3C-CCC4-4B11-96FA-EA0E588FD6B8_zpsv5bblipt.jpg

Jämfört med detta, där man har ett avbländnings/helljusrelä (kombinerat med ljustuta) styrt med blinkersspaken.
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_66.jpg

13 Senaste redigerad av Björn J. (2014-04-04 16:33:29)

Frederik skrev:

..det är därför jag blev konfunderad. Det 3 poliga (skadade) ljussignalrelät användes tillsammans med avbländningsomkopplare. Styr han avbländningen med blikersspaksknappen, så borde han också ha ett oskadat avbländningsrelä ("heljusrelä") någonstans och det skadade relät är överflödigt. Lite info skulle behövas. Schemat han kollar på är utan relä (både signal och avbländning) och med en omkopplare.

Jasså du tänkte så du... ICQ/ad
Ja varför göra något enkelt när man kan krångla till det...
Ja om det redan finns ett sådant där fempoligt hel-/halvljusrelä, varför skall man då ha ett ljustuterelä? Nej, jag har inte sett sådan i något schema förän idag. Verkar nästan som om Lucas varit och stört Bosch när den sistnämnde konstruerade elsystemet.

Edit:
Men nu kom jag på att jag hittade ett skumt 12v sådant relä, som inte var ett stegrelä, det fastnade alltså inte i ena eller andra läget, trodde att det var defekt, skall kolla om art.nr. finns kvar. Kan tänkas att jag varit inne i nån skrotad typ2eller typ3 och norpad det relät någon gång i forntiden på 1970-talet, då jag samlade på relän...

14

Nu har jag kollat lite igen och hittat en fotomkopplare som låg gömd under mattorna, vet inte hur det kom sig att helljuset fungerade med spaken. Kanske för att det var ihopklämt.
Jag satte tillbaka fotomkopplaren, plockade isär relät och riktade höljet och simsalabim nu funkar det som det ska med ljustuta i spaken och helljus med golvomkopplaren.

Typ1 -65 1200

15

Skönt, jag har funderat en del på detta problem, men där ser man, man skall aldrig sopa någonting under mattan.
Det fempoliga reläet jag skrivit om, det motsvarar funktionen hos fotomkopplaren.