1

Om man svarvar sina trummor fram!
Hur mycket kast radiellt kan accepteras ?
Noll borde det ju vara!! Men kommer man dit?

Mats svensson

2

Originalkravet på radiellt kast är 0,15 max på 70-talarna (taget ur Bentley-manualken), borde vara samma på alla.
Finns fler krav
Det får inte kona mer än 0,10
Orund 0,10
Kast 0,25

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Tack Sverker!
Då ska det inte vara några problem alls!
Mats

4

Hur sätter man upp trumman i chucken? DVS mäter kast.....
Är väl hjullagerläget som styr, dvs spindeln på bilen, men där har jag svårt att se hur man skall kunna indikera in trumman ?

Testade att svarva rent skivor till min bruks-vinterbil i höstas, och märkte IRL hur noga det var....
Men en skiva är ju lättare att indikera in på den invändiga anläggningsytan mot medbringaren/navet.

5

Jag har alltid tagit för givet att anläggnings ytan mot fälgen är rätt men det kanske är fel Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

6 Senaste redigerad av hotvw (2014-04-02 21:25:56)

Svarvade en ring och borrade 5x205 dia 15
Satte den i chucken och bultade trumman i ringen och indikerade i lagerbanan
Och knackade Så kastet blev mindre än 5 hundradelar och drog fast trumman...
Gick bra att grovsvarva bort ärget i trumman
Mats

Post's attachments

image.jpg, 104.76 kb, 640 x 480
image.jpg 104.76 kb, 202 downloads since 2014-04-02 

7

Är du inte med på tänket kan jag posta en bild från andra
Hållet när jag kommer till jobbet imorgon!
Då syns chuck, ring och trumma....
Mats

8

Jorå, men gärna en bild !

Det jag oxå tänkte var att man inte "bara" kunde spänna fast trumman i chucken, då man inte kan indikera anläggningsytan pga av att den hamnar inåt ;-)

9

Finns flera tänkbara uppspänningar. Som jag ser det borde det vara bäst att ha en axel med splines att sätta trumman i och dra fast den men den metoden du använt har brukar vi ha när vi kör skivor. Har ett antal olika hubar med olika hålbilder. bara att se till att det är ordentligt rent.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Här mettis! Din bild....
Egentligen skulle man haft en stor svarv med backskiva
Då skulle man direkt ha klämt upp trumman!
Ringen är ju bara för att svarven är liten.....
Jag spänner invändigt i hålet  som är ca 130 mm
Mats

Post's attachments

image.jpg, 35.56 kb, 320 x 240
image.jpg 35.56 kb, 134 downloads since 2014-04-03 

11

Jag har tillgång till en större svarv (chuck), så man borde ju kunna spänna inifrån trumman, indikera anläggninsytan som då kommer framåt och svarva rent utsidan, därefter vända på trumman och svarva bromsytan... MEN det faller nog på ytan inifrån, att spänna där med kanten efter backarna, eller t o m ovalitet...blir ju inte bra ;-(

Baktrummor är ju som Svwerker säger bara att ta en IRS-axel(tapp) och spänna fast trumman med muttern..... det är fram jag funderar lite på.
i övrigt har vi ingen "maskinpark" så att tillverka en sådan där hållare som HotVW gör man ju inte "för hand"....

12 Senaste redigerad av Franke (2014-04-03 16:52:11)

När jag svarvar trummor och skivor tänker jag att grejerna ska sitta lika i svarven som dom gör i verkligheten.
Jag svarvar ett don av ett ämnesrör med sugpassning som passar i lagerläget (i en framtrumma) och pressar sedan med en dubb från andra hållet.
Skruvar även dit en bult som medbringare så att inte det inte ska slira på tappen, detta är viktigt då risken annars är stor att hålet i trumman slits upp om det börjar slira.

Till bromsskivor använder jag ett grövre ämnesrör som har lite större diameter än navhålet, där räcker det med att bara plana och sedan lägga insidan av skivan mot ämnesröret.
Klämmer sedan fast allt med dubben och kör.

Jag struntar i att rikta grejerna eftersom jag alltid svarvar ämnensrören innan jag sätter upp någon skiva/trumma.

13

När man svarvar trummor så ska man ju även "slipa" backarna så dom håller samma diameter, hur löser ni det?

14

Mogge tipsade om ett bra budgetalternativ till slipning på BV tidigare som jag tycker fungerar bra.
Man sätter ett mothåll i skruvstädet och sträcker metallen i backarna med en hammare tills radien stämmer mot trumman.

15

Jag reparera ett par 356 framtrummor och kommer att krympa i nya
Gjutjärns ringaroch svarva till standardmått!
Så jag monterar nos 356 backar som har rätt radie!
Annars lämnar man in backarna till bromsfirman
Och får nya belägg limmade och radieslipade.

Annars är ju Mogges förslag alldeles underbart! I sin enkelhet!
Mats

Post's attachments

image.jpg, 35.56 kb, 320 x 240
image.jpg 35.56 kb, 136 downloads since 2014-04-03