1 Senaste redigerad av c_jay (2014-04-02 09:48:38)

Jag har kommit över en motor som jag inte vet ett skvatt om. Ända jag vet är att den suttit i en vw buss. Och jag tror den är 6v.
Jag behöver nu information om vad det kan vara för motor,förgasare m,m.
Tanken är att den ska in i min bagge -67 och den är 12v. Jag har även en 12v 1300 motor som jag kan donera saker ifrån. Det som går iaf.
Jag lägger upp lite bilder så får vi se om någon vet vad detta kan vara.

Post's attachments

2014-04-02 09.17.39.jpg, 122.44 kb, 432 x 768
2014-04-02 09.17.39.jpg 122.44 kb, 125 downloads since 2014-04-02 

2014-04-02 09.17.48.jpg, 122.88 kb, 1024 x 576
2014-04-02 09.17.48.jpg 122.88 kb, 126 downloads since 2014-04-02 

2014-04-02 09.20.36.jpg, 124.07 kb, 1024 x 576
2014-04-02 09.20.36.jpg 124.07 kb, 109 downloads since 2014-04-02 

2014-04-02 09.23.45.jpg, 83.68 kb, 432 x 768
2014-04-02 09.23.45.jpg 83.68 kb, 130 downloads since 2014-04-02 

2014-04-02 09.28.12.jpg, 165.73 kb, 1024 x 576
2014-04-02 09.28.12.jpg 165.73 kb, 136 downloads since 2014-04-02 

Typ-1 1300 -67
Bilar rostar men opel har rekord.

2

Utbytesmotor från vw iaf.

Learning by experience is a great way to spend money...

3

Ser ut som en Typ 3 motor från 1966.

4

Okej ja det kan säkert stämma. Men hur ser man om det är en 6 eller 12v? Kan kopplingen från en 1300 motor funka till denna motor?

Typ-1 1300 -67
Bilar rostar men opel har rekord.

5

Utbytesmotorn är från -68 till aprill -72 (det var då man fräste bort det gamla nr och stansade in nytt på utbytesblock) efter det tror jag man från vw slutade använda begagnade/ renoverade block i utbytesmotorer.  1600 till typ3, som nämts.

Du måste ju bygga om den till typ1 utförande med kyl/fläktkåpor. Dessutom behöver du en adapter till oljestickan och fixa om oljetrycksgivaren. Frågan är om detta är den bästa motorn att satsa på? Typ 3 motorerna är väl ökända för att vara slitna och OM den suttit i en buss (vilket kanske bara är sagt för att någon tyckt den ser ut som en typ4-motor) så har den ju levt ännu hårdare efter det. Har de lyckats pula in den med typ3 kåpor så lär inte kylningen ha fungerat... Är 1300an du har bortom räddning? Kanske bättre utgångsmotor annars?

6

Jag tycker att det står "7V 50A" på generatorn (femte bilden), alltså sju volt, femtio ampere.... så jag "gissar" att det är en sexvoltare  ICQ/ae

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

..och enkelport och dubbla förgasare tyder på 6V 1500s-motor.
Kolla om det är m6 muttrar som håller oljepumpen, då är der garanterat gamla typ3 -blocket, högkomp 54hk utan kamlager.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

8

Om ingen har skruvat för mycket på den så ska det vara en 1600 Typ3, 54 hk, 66-73, T betyder det.

Det saknas lite prylar för att en konvertering till Typ1. Inget uttag för oljetrycksgivaren och du behöver en adapter för oljestickan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Motorkod T = 1966 och senare
Enkelportstoppar = 1966 eller tidigare
Slutsats: Årsmodell 1966

10 Senaste redigerad av mettis (2014-04-02 17:09:59)

Jag vill påstå att 66:ans typ3 inte hade 1500-motor...
Hade en 66:a för många år sedan, och den hette 1600TL, med var 6 volt...

Så motorn på bild ser ut att vara senast 1965 (1500S !-)

Men det är ju en "utbytesmotor", och har den suttit i en Buss (?) kan någon ha blandat delar hur som helst.
Svänghjul, cylindrar, toppar osv passar ju hur som helst på detta block, så man kan inte bara lita till motornumret/koden - tänker jag ?-)

11

Tackar för svar! man lär sig nåt nytt varje dag.
Nu vet ju jag inte riktigt hur dålig denna motor är. Men låt oss säga att den är frisk och fungerar bra. Vad måste jag då göra för att den ska fungera i bubblan? Och kan jag ta något från min 1300 motor? Jag lär väl behöva 12v generator,tändspole,fördelare? Kan jag ta kylplåtarna och fläkt från 1300 motorn? och sen var det ju oljetrycksgivaren och adapter till stickan.

Typ-1 1300 -67
Bilar rostar men opel har rekord.

12 Senaste redigerad av mettis (2014-04-02 22:33:56)

Du kan sätta ett lock med rör för oljesticka istället för oljepåfyllningsröret nere på blocket, -finns att köpa för några tior.
Och använda den befintliga typ3:ans oljekyl, med "inbyggd" oljetryckskontakt förutsatt att du använder "doghouse" typ1 fläktkåpa. (dock slipa ur/göra uttag för denna givaren...)
Detta är det "enda" som skiljer ifrån en typ1 block !-)

Sedan var det ju detta med 6/12V svänghjul.... du KAN flytta ditt 1300:a sv-hjul, men måste kolla axialspel ihop med bytet (shimsa om ev...)
1300:a har väl den mindre 180mm kopplingen, men om den funkat bra i din bil tidigare, så håller den väl för några hkr till ?

Som du förstår är det ju inte heller så enkelt att använda de dubbla typ3 förgasarna, men 1300:ans insug/förgasare passar i mått. Även plåtkåporna (?)

13

Om din 1300 är en dubbelportsmotor passar inte cylinderplåtarna på denna enkelport.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

1300 motorn är en enkelport

Svwerker skrev:

Om din 1300 är en dubbelportsmotor passar inte cylinderplåtarna på denna enkelport.

Typ-1 1300 -67
Bilar rostar men opel har rekord.