1

Jag har en fundering på om det finns diodlampor som klarar 6-12v det finns de som klarar 12-24v.
Anledningen är för att Varianten jag har är 6v men ibland kanske man vill hänga på husvagnen på den valiga bruksbilen men jag orkar ju inte byta alla glödlampor på vagnen mellan bilbytena.

Jag skulle kunna bygga ihop en kabel typ såna som hyrsläp ofta har mellan bil o släp med motstånd ett för varje lampa och en kabel utan motstånd till bruksbilen.
Men känns lite meckigt med extrakablar o kopplingsdosor, så det ultimata borde ju vara diodlampor som funkar till båda bilarna.
Sen får de inte lysa jätteskarpt på 12v och inte för svagt på 6v
Det finns ju ett gäng elsmarta människor på forat har ni eller någon annan en smart lösning på problemet?
/Fredrik

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

2

Jag har inte sett att det finns led-lampor till fordon med lägre spänning än 10 volt, det kallas "multivolt" och är märkta 10-30 volt...
http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/P8260197_zps290a4df1.jpg
Jag monterade dessa på buggyn, om du vill kan jag kolla om/hur de lyser på 6 volt.
Dom är kanske inte de snyggaste baklyktorna, men dom var billiga... 299kr på Jula.
Kanske passar bra på en husvagn...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Fasen jag skulle helst vilja behålla de gamla lyktglasen men man kanske inte kan få allt, du får gärna kolla om de lyser på 6v jula ligger ju inte alltför långt bort.
Den här firman har 6v dioder till bil.

http://www.bildioder.se/sv/led-belysning/

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

4 Senaste redigerad av Björn J. (2014-03-30 19:38:45)

Kollade alldeles nyss, dessvärre funkar det inte med 6 V på baklyktorna från Jula, de börjar att lysa svagt vid 9 V.

Men jag testade en annan lampa:

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zpsa466c27c.jpg
Jag tror att jag köpt denna på Jula också.
http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zpsf2bf8326.jpg
Jag hade dessvärre ingen naken lamphållare, men här sitter den i en reflektor till ett dimbakljus, som du ser är det nu 6 V, och den lyster skapligt som bakljus. Men betänk att kameran luras litet, och att reflektorn förstärker ljuset en hel del. Alla lysdioderna lyser inte, men vid 7 V gör dom det.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zps101ae85e.jpg
Här är det 12 V, men som sagts, det ser betydligt ljusare ut än vad det är. Denna lampa kan vara bra till bromsljus, blinklampa eller dimbakljus vid 12 V, men kanske som vanlig baklampa vid 6 V.

Men lita bara inte på mitt experiment i kväll, prova själv!

Jag upptäckte för övrigt, eller som "bifynd" som det heter... Att spollamporna som jag har i nummerskyltabelysningen bak, funkar lika bra på 6 som 12 V liksom en lysdiodslinga jag har för skoj skull över motorn.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Jamen det ser ju inte helt mörk ut alltså ICQ/ae
Ja får köpa på mig ett gäng lampor av olika fabrikat o testa men låter lovande att spollamporna funkade för såna sitter det i position och sidomarkeringsljusen.
Tack för engagemanget!

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

6 Senaste redigerad av Björn J. (2014-03-30 19:59:34)

Några funderingar på tänkbara lösningar, några kanske är litet tokiga...

1. byt till 12 V i varianten.
2. Som du själv föreslagit, olika släpvagnskablar.
3. Bygg in en spänningslonverter i husvagnen, med en omkopplare för 6 resp 12 V.
(men det blir en krånglig lösning med diverse reläkopplingar till blinkers och bromsljus).
4. Har du el i husvagnen, till innerbelysningen etc? Använd det batteriet till färdljuset, men det blir en del reläkopplingar då också, dessutom får du ingen laddning till batteriet från dragbilen. Vid långresa har du i gen kräm kvar i husvagnsbatteriet, en dålig lösning.
5. Förkopplingsmotstånd i husvagnen, men ett enda motstånd inkopplat på minussidan, men det kräver att lyktorna inte är jordade i vagnen, alltså separata minuskablar, som då går ihop till ett motstånd, eller spänningsregulator. Parallellt med detta/denna en förbikopplande strömbrytare som du slår på då dragbilen har 12 V.
Det blir litet mer kabeldragning och det gäller att inte glömma den förbikopplande strömbrytaren. Här får man också ta hjälp av Ohms lag för att räkna ut hur stort det motståndet skall vara. Litet vanskligt då strömmen inte är konstant, utan blir betydligt större vid broms och blink.
6. Sedan en avstickare på din idé, men med förkopplingsmotstånden inne i vagnen, det blir nog minst fyra stycken, samt då fyra förbi kopplande strömbrytare , eller två tvåpoliga, som du väljer 6 eller 12 V med.

Jag hade valt variant 1 i varianten, då jag anser att 6 volts elsystem är hopplöst omodernt. Det blir ju dyrt att byta generator och startmotor, men jag tror att man vinner på det i längden. Det var väl 1968 som VW bytte till 12 V på den europeiska marknaden, och redan då var det alldeles för sent..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7 Senaste redigerad av Björn J. (2014-03-30 20:05:01)

Torpa skrev:

Jamen det ser ju inte helt mörk ut alltså ICQ/ae
Ja får köpa på mig ett gäng lampor av olika fabrikat o testa men låter lovande att spollamporna funkade för såna sitter det i position och sidomarkeringsljusen.
Tack för engagemanget!

Så bra då!
Mina spollampor är av den korta typen, och är inköpta på Biltema.

Fela mig om jag har rätt, men jag tror att det är så att de billigare led-lamporna saknar inbyggd spänningsregulator, och en sådan lampa avsedd för 12 V lyser hyfsat vid 6 V, men de dyrare har en inbyggd krets som begränsar strömmen genom lysdioderna oavsett om man matar dem med 10 eller 30 V. Men de lyser inte vid 6 V då släpper den kretsen inte fram nånting.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Det är lite olika. Generellt så är de med vanliga lysdioder (fast högeffekts) bara kopplade med motstånd, ofta också med grupper med dioder i serie till ett motstånd. Det är enklare/ billigare men pajar en så slocknar hela gruppen. Man har anpassat motståndet till dioden och spänningen man vill driva dem med (i detta fall ca 14v) för att få rätt ström. Hur starkt lysdioden lyser är beroende av strömmen. tex om man har en diod med 2V spänningsfall och 20-30mA arbetsström och användas på 14V vill man ha ett motstånd enligt: R= U/I = (14V-2V)/0,025 = 480 (närmaste motstånd 470 Ohm.) Använder man den istället på 7V blir drivströmmen I = U/R = (7V-2V)/470 = 0,011A (11mA). Det är inte alls säkert att den lyser på så låg ström. Lyser en sådan lampa, är der betydligt svagare när man kopplar till 7V (strömmen blir något mindre än hälften). Tvärtom, om man tar en lampa (med motstånd) för 7V och driver med 14V så blir strömmen något mer än det dubbla. Lampan kommer lysa starkare, men livslängden blir betydligt kortare. Man kan "fuska" om man bygger själv och lägga sig lite mitt emellan, få skapligt ljus på 7V, starkare ljus på 14V och dräglig livslängd. Sen misstänker jag att man i de billigare lamporna redan har ett något för litet motstånd/ driver dioden med för hög ström för att lampan skall lysa starkare, så dessa kan kanske lysa drägligt på 7V också.

Den andra typen är de som har en drivkrets. Där spelar det ingen roll vilken spänning man driver med inom intervallet den fungerar med, kretsen reglerar strömmen och lampan lyser lika skarpt. "Powerleds" måste ha en drivare, så dessa lampor har detta. Som det redan skrivits så använder man ofta en drivare som fungerar från 7V/8V eller 10V. De som fungerar från 7V har jag testat i 6V bubblan och de fungerar utmärkt med bilen igång. Med ev spänningsfall i släpvagnskopplingar skulle jag dock inte lita på det. Till bubblan har jag nu tänkt bygga med samma sorts ficklamps "drop-in" som jag byggde extraljus av. Dessa har en drivare som fungerar från 3,8V-18V.

Vad har du för lampsockel förresten? Jag har några 6V lampor med SMD dioder, samma typ som bildioder.se, fast med 12 istället för 9 SMD 5050 dioder (3extra bakåt). (Det är dock bay15d sockel på dessa, som i typ1 bak/broms 2trådslampa)

9

Tack för tipsen, jag tror nog faktiskt det får bli 6v dioder i vagnen men olika kablar mellan bilarna.
En 12v kabel med lödda motstånd och en 6v kabel utan.

Björnj  byta till 12v i Varianten hmm nu ska vi inte svära i kyrkan ICQ/ae

Nä nån gång kanske man byter, men 6v är helt ok tycker jag faktiskt bara alla kontakter och stomanslutningar är fräscha.
Och för ljusets skull ett par fräscha reflektorer o ett par kvalitétslampor (absolut inte Biltemas) då lyser det riktigt bra.
Sen uppstår det ju lite sådana här problem som i tråden men det mesta går ju att lösa och med tips från er på forat är ju snart det mest svåra problem löst.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

10

Jag respekterar ju er som verkligen vill renovera och bevara allt till 100%.
Men jag kan också se att man ibland får göra eftergifter till dagens trafik- och elstandard.
Jag är delaktig i diverse renoveringar av elektriska spårbundna lokaltrafikfordon här i stan, de äldsta är byggda 1902, och går i trafik dagligen under sommaren. Men vi håller på att se över elsystemen, exempelvis känns det idag litet nervöst att ha 750 volt likspänning (= linjespänningen) till innerbelysningen, liksom till körriktningsvisare etc... Då blir det omriktare och 24 V istället.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Inte nödvändigtvis den väg du skall gå, men dessa "drop-in" har jag tagit hem för att sätta i bakljusen på -60an. Samma typ som jag skrivit om tidigare i min tråd om LED konvertering av extraljus, fast dessa är röda. Är för ficklampor egentligen och kommer med hus/reflektor i aluminium och drivare som kan kopplas till 3V-18V och . Betydligt bättre ljus än några färdiga LED jag testat för 6v. Eftersom jag skall använda dem för position/broms/blinkers kommer jag fixa dem så att de har "2-tråds ljus".. men det får bli en egen tråd, så att jag inte förstör denna.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/6vled3_zps480207fe.jpg
"positionsljus"
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/6vled_zpsdcb5bddb.jpg
"broms/blinkers"
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/6vled2_zpsf63d2d60.jpg

Sen har jag dessa färdiga för 6-volt, ganska bra men inte tillräckligt tyckte jag i 60an små bakglas med rostiga reflektorer.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/6vled4_zpse720f39f.jpg