Bytte motor i baggen, och efter det så gick startmotorn fruktansvärt trögt. Tänkte att det är nog batteriet som är urladdat, laddade batteriet men samma sak fortfarande. Åkte iväg å köpte ett nytt batteri å tänkte att detta borde ju lösa saken, Men fortfarande samma sak. Tänkte att kanske är startmotorn kass så jag åkte iväg å inhandlade en ny startmotor, Nu kan jag inte koppla in batteriet utan att startmotorn börjar spinna. Vare sig jag vrider om nyckel eller ej.. Ska nämnas att jag misstänkte att det var för dålig jord så jag koppla på en jordfläta till växellådsbalken.. men det var efter att jag hade fått samma resultat som jag har nu.. Vad är fel?
Om startmotorn börjar spinna utan att du vridit på nyckeln har då troligtvis fått in spänning på den lilla flatstiftskontakten på solenoiden, den skall f.ö vara kopplad till 50 på tändningslåset.
Eller att tändningslåset har fastnat i startläget.
Det kan också vara så att solenoiden är kass, att den fastnat i draget läge.
Sedan är det ju så att det finns vissa variationer när det gäller startmotorer kontra svänghjul, har du bytt till likadan motor? Har du byggt om 6volt till 12volt?
Det kan också vara så att lagerbussningen som sitter i växellådans spängkåpa kärvar eller är av fel dimension. Eller helt enkel saknas.
Stort TACK Björn!! Nu funkar startmotorn som den ska
Nu saknas bara gnistan, men det ska jag lista ut på något sett.
4 2014-04-02 06:03:46 Senaste redigerad av Björn J. (2014-04-02 06:08:39)
Stort TACK Björn!! Nu funkar startmotorn som den ska
Nu saknas bara gnistan, men det ska jag lista ut på något sett.
Berätta gärna var du fann felet, det kan vara bra att veta.
Ingen gista...
Börja från början, kolla tändspolen, dessa brukar lägga av i varma motorrum, borde ju också ha en "bäst före datum". Koppla ett tändstift direkt till spolen, och se om du får fyra gnistor per motorvarv då du kör motorn med startmotorn.
Sedan är det brytarspetsarna samt kondingen du skall kolla, eller byta. Avståndet mellan spetsarna skall vara 0,4 mm. Kolla ytorna på spetsarna, är ytorna skadade så är kondensatorn kass.
Därefter kollar du att "pluppen" i mitten av fördelarlocket har kontakt med rotorn. Det har hänt mig nu minst två gånger att den där pluppen ramlat ned i fördelaren, då den hade lossnat från fjädern den sitter fast i. Särskilt vanskligt verkar detta vara på de där genomskinliga fördelarlocket av tvivelaktig kvalitet.

Så här kan du kolla en tändspole.
Det sägs att tändspolarna slits kraftigt om temperaturen i motorrummet är hög, och det är den ju i allmänhet i gamla folkvagnar.