1

Tjena!
Behöver köpa ett batteri till min 1303s. Finns just nu inget i, så vilket lämpligt batteri passar beträffande Ah tal samt mått mm?

Mvh Crockett

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-04-01 10:16:39)

Jag tror inte att det är några kritiska mått där under baksätet.
Så ett vanligt standard 12 V batteri från nån av de stora biltillbehörsaffärerna passar troligen.
Men det kan skilja sig mellan + och - polernas placering, men jag vill minnas att kabeln liksom jordflätan är generöst tilltagna så att det brukar passa ändå även om polerna är placerade spegelvänt.
Men för säkerhets skull mät ytan i golvet, samt höjden. Betänk att det skall sitta ett lock eller annat skydd över batteriet, så att inte spiralerna i baksätet kortsluter polerna. Möjligen säger jag fel om ja påstår att det var ett 55 Ah batteri original, men jag köpte alltid 75 Ah batterier till mina "tjockbubblor", eftersom dessa var billigare och lättare att få tag på, möjligen är det annorlunda nu när firmor som Biltema och andra pressar priserna.
Moderna batterier har också mindre yttermått numera, så att det kan vara så att 75 Ah batteri är lika stort som det 55 Ah som satt i från början, om det nu var så.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Okej....ska kolla efter 55 Ah men vad är det för lock eller skydd som ska finnas där....det ligger inget där??

4

Du kan ta vad som helst som inte leder ström i princip. Original är det väl ett slags plåtlock med gummi inuti (rätta mig om jag har fel). Iaf på de äldre bubblorna. Jag har själv kapat ur en plastbit från en gammal verktygslåda och lagt på batteriet och sedan dragit spännet över det.

5

Jag skall också erkänna att jag inte minns hur det var på 1303. Men jag tror nog att det alltid varit ett plåtlock som varit "fodrat" på insidan med något icke ledande material, gummi eller liknande. Sedan var det en rem av något textilt material som spände om batteriet med lock.
Om du saknar detta lock så måste du isolera polskorna (nejdå, inte Polens kvinnliga medborgare Default/hmm)! Utan batteriets anslutningar.

På moderna bilar finns det ibland plastkåpor som man kan snäppa på dessa anslutningar, se om du kan få tag i sådana om du saknar locket. Det räcker att isolera plusanslutningen, men det är inte fel att isolera minussidan också!

Jag har berättat det förut, men en gång i slutet av 1970-talet, var vi några som skulle åka till Köpenhamn med en sen 60-tals bubbla, mitt uppe på Hallandsåsen tyckte baksätespassageraren att det blev så himla varmt och mysigt i rumpan... I jämnhöjd med tavernan där (gamla vägen) började det lukta stekt bacon... nä, det gjorde det inte, men väl bränd sätesstoppning.... Batterilocket hade trillat av, och spiralerna i sittdynan kortslöt batteriet på ett fint sätt...
Det blev litet panik, och en del högljudda skrik... En "snäll" dansk lastbilschaufför "räddade" situationen genom att tömma en fyra kilos pulversläckare inne i bilen.... Fy fan för pulversläckare.... Och jag som trodde att jag hade ensamrätt på "björntjänsterna"....

Sens moral:
Så se för 17 till att du på något sätt isolerar batteriets anslutningar, i synnerhet om du skall ha baksätespassagerare!

6

Möjligen, kanske, eventuellt, de där plastboxarna som är avsedda för batterier i fritidsbåtar passar på höjden under baksätet.
Biltema har två varianter av dessa boxar:
http://www.classicvw.se/advanced_search … amp;y=-437

7

Ha ha ha.....roligt att läsa  dina  inlägg Björn! Låter som en billigare form av stolsvärme, inte många moderna bilar som har det i baksätet idag.

Vi hörs!

8

Crockett skrev:

Ha ha ha.....roligt att läsa  dina  inlägg Björn! Låter som en billigare form av stolsvärme, inte många moderna bilar som har det i baksätet idag.

Vi hörs!

Man gjorde många dumheter på den tiden... Eller möjligen var det ett sätt att skaffa sig "olika erfarenheter" ville berätta vad det är där risker med att glömma den där skyddsplattan. Den berättelsen man finner rolig minns man, så hoppas nu att ingen eldar upp sitt baksäte på detta sätt. Kul att du gillade inlägget!