Var ute och åkte med bubblan idag och när jag var 200m hemifrån(tur i oturen)
Klonkade det till och bilen krängde till, och sen lät det inte så bra.Det lät som om det kom från höger bak.
Åkte väldigt sakta hem åt, sen när jag skulle över en trottoarkant och stannade
så fanns det ingen drivning alls. någon som har ett förslag på vad det kan vara?
Splinesen i trumman? Kopplingen har slirrat lite men efter som det hände när jag gasade
på lite utan att växla så tror jag inte det. Plus att det gungade till i bilen.Om en drivaxel
ger upp brukar den gå av då?
Japp säkert en drivxel som gott av... men dom är lätta att byta.... skruvade i båda ändar..
75:a Late bay Westfalia
Med tanke på att han verkar ha en svingaxelbil så är det lite mer än att bara skruva lite i båda ändarna. 
Ali G
Ska riva och kolla vad det kan vara nu, men märkte när vi puttade den
att den rullade trots att växeln var i. Driver dom bara på en sida?
Jag skulle tro att splinesen gått i trumman.Det är ganska vanligt om inte kronmuttern varit tillräckligt hårt dragen.Gjutgods är mjukare än stål.
Nä, har plockat isär på höger sida och trumman var hel, så
det verkar vara drivaxeln.Hur mycket måste man plocka isär?
Ingen som har en bra länk som visar detta?
Är det bara drivning på en sida?Finns det nya drivaxlar att köpa
eller måste man leta begagnat?
Nä, har plockat isär på höger sida och trumman var hel, så
det verkar vara drivaxeln.Hur mycket måste man plocka isär?
Ingen som har en bra länk som visar detta?
Är det bara drivning på en sida?Finns det nya drivaxlar att köpa
eller måste man leta begagnat?
Lossa drivaxelen från svärdet (3st m10 )sedan
lossa röret som sitter skruvad i lådan (8st m8 )
Det är lättast att söka efter beg OBS Kolla längden på axelen
Ps För sök att få tag i en rephandbok
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tackar för hjälpen Micke...
Hittade till slut min rephandbok
Tyvärr fick jag inte loss den sista nedre
muttern av dom åtta då jag inte hade nån nyckel som passade.
Ska fixa det i morgon.
Om det är den gammla typen mutter så är den 15mm
Du har vell inte försökt att spinna med bilen för då har nog kugghjulen i diffen saktuppsig
(Du kanse har varit i moholm sett mig leka med mina prylar)
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Nä, gasat har jag inte gjort.Har åkt vw förr i tiden och vet att det inte håller
Brukar du köra i moholm va kul,Ska åka dit och kolla i sommar.
Har flera kompisar som kör, dock inte vw.
11 2011-05-23 18:26:23 Senaste redigerad av rs68 (2011-05-23 19:10:47)
Hör här om nån kan hjälpa mej med mitt problem.
Försökte plocka bort drivaxeln på höger sida men det vill inte komma isär.
Här är problemet:
På växellådan får jag inte loss plåten som gummidamasken sitter på mot växellådan.
Den går inte dra av från växellådans pinnbultar då gafflarna som håller lådan
i botten plattan är ivägen.För att få ur drivaxeln räcker det med att lossa denna plåt
eller måste även locket som sitter innanför på lådan bort?
Gör det nå skillnad att lyfta bilen under motor/växellåda?
Hör här om nån kan hjälpa mej med mitt problem.
Försökte plocka bort drivaxeln på höger sida men det vill inte komma isär.
Här är problemet:
På växellådan får jag inte loss plåten som gummidamasken sitter på mot växellådan.
Den går inte dra av från växellådans pinnbultar då gafflarna som håller lådan
i botten plattan är ivägen.För att få ur drivaxeln räcker det med att lossa denna plåt
eller måste även locket som sitter innanför på lådan bort?
Gör det nå skillnad att lyfta bilen under motor/växellåda?
Du måste lyfta upp lådan cirka 5-7cm för att få ut plåten som damasken sitter i
Det lättaste sättet är att lossa dom stora bultarna som motorn sitter i (28mm tror jag att det är )
sedan lyft lådan ock drag ut drivaxelröret
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
13 2011-05-24 21:10:26 Senaste redigerad av rs68 (2011-05-24 21:16:52)
Tackar för tipset Micke. Det verkar som om det kan vara lådan som lagt av,
så det kanske är lika enkelt att ta ur motorn direkt.Ska passa på att byta lite annat också som växellådsfästen,damasker
lamell mm när jag ändå har isär allt. Har fått ett tips om en 68:a låda men den passar inte i min bil eller?
14 2011-05-24 21:20:22 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-05-24 21:21:16)
vilken år är den tillverkad (bilen )
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Det är en 66:a med fembult
Det är bara att flytta över det som inte passar
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Lånar tråden lite, hoppas det är okej 
Gjorde lakritsremmar på en crusing med min org 1200 + osynkade låda.. gick kanon om tre löft bak, det rykte vill jag lova (bildbevis från tv finns) 
Har fungerat kanon i några veckor och har åkt ganska mycket efter det, så var vi på crusing igår och jag la i backen och började backa så small det till nåt fruktansvärt och drivningen upphörde på backen. På ettan började det skorra när man skulle i med den men gick bra efter några försök.. åkte en bit och provade med backen igen, samma fenomen, men framåt gick den kanon..
Lite senare på kvällen funkade backen igen, provade 2 gånger väääldigt försiktigt någon meter... sen så ligger vi och pluttrar på ettan och jag gasar på lite då det var i backe, hör och känner hur den "kuggar över".. konstaterar att det bara är på ettans växel och kör hemåt (4mil). Några kilometer hemifrån känner jag hur drivningen börjar försvinna efter att vi svängt av vid en korsning för att sedan försvinna helt, tänkte först att det måste vara kopplingen men känns så konstigt att den skulle gått samtidigt som min andra insident, även om det kanske kännts lite dålig/slapp/i behov av spänning...
Är ju förmodligen något av ovanstående som gått sönder eller en kombination?! Detta leder mig in på min huvudsakliga fråga..
Vad behöver göras för att få ner en 1600 motor med tillhörande växellåda och drivaxlar från en bubbla -67 i en bubbla -61 med 1200 motor samt osynkad låda original?? har i så fall det att hämta hos en bekant! (smidigt)
MYCKET tacksam för svar på detta då det snart är bugrun! 
Idag tog jag itur med sambons bil som saknade drivning.
Och det första tipset med trasig bromstrumma visade sig stämde
När jag skulle lossa fälgen på vänster sida kändes det direkt att något inte var rätt.
Så det var bara att byta trumman och när jag ändå hade isär allt så bytte jag bromsarna på
båda sidor.Så tack för hjälpen alla som svarat i tråden och som avslutning självklart en bild.
Inte mycket att spara på 
Lånar tråden lite, hoppas det är okej
Gjorde lakritsremmar på en crusing med min org 1200 + osynkade låda.. gick kanon om tre löft bak, det rykte vill jag lova (bildbevis från tv finns)
Har fungerat kanon i några veckor och har åkt ganska mycket efter det, så var vi på crusing igår och jag la i backen och började backa så small det till nåt fruktansvärt och drivningen upphörde på backen. På ettan började det skorra när man skulle i med den men gick bra efter några försök.. åkte en bit och provade med backen igen, samma fenomen, men framåt gick den kanon..
Lite senare på kvällen funkade backen igen, provade 2 gånger väääldigt försiktigt någon meter... sen så ligger vi och pluttrar på ettan och jag gasar på lite då det var i backe, hör och känner hur den "kuggar över".. konstaterar att det bara är på ettans växel och kör hemåt (4mil). Några kilometer hemifrån känner jag hur drivningen börjar försvinna efter att vi svängt av vid en korsning för att sedan försvinna helt, tänkte först att det måste vara kopplingen men känns så konstigt att den skulle gått samtidigt som min andra insident, även om det kanske kännts lite dålig/slapp/i behov av spänning...
Är ju förmodligen något av ovanstående som gått sönder eller en kombination?! Detta leder mig in på min huvudsakliga fråga..
Vad behöver göras för att få ner en 1600 motor med tillhörande växellåda och drivaxlar från en bubbla -67 i en bubbla -61 med 1200 motor samt osynkad låda original?? har i så fall det att hämta hos en bekant! (smidigt)
MYCKET tacksam för svar på detta då det snart är bugrun!
Du hade väl inte fått svar.
61 med osynkad låda låter lite konstigt, för vad jag vet så var det osynkad etta tom 1960, standardbilar fanns med osynad låda men de är inte så vanliga...
Är det en låda med osynkad etta så ska det nog passa med det att du köper en "bussnoskon" med tillhörande "klubba". Sök så hittar du nog mera info...
Är det en 61-platta ska det nog bara vara att klämma i eländet. Men då borde det ej vara en delsynklåda där innan...
Sen kan du behöva jobba lite med kylplåtarna runt fläktremmen, 1600 motorn är längre, men det går att klämma in. Ev kan du behöva ta av förgasare, generatorremskiva, ljuddämpare etc för att lyfta i motorn... eller ha lite tur och våld...
Lite osäker på hur det var med 12V och långa axlar 1967... dvs axlarna är lite längre nånstans där, då skiljer även bromsar... men det funkar väl fast ser inte så kul ut... Bäst är väl att sätta på gamla bromsar och axlar om du inte kört sönder dem. På en delsynklåda måste lådan isär för att få ut axlarna, på en helsynklåda räcker det att ta bort gavlarna. Spatlar och diffdrev är toleransmatchade i 3 olika toleranser, men det verkar folk skita i så... frågan är hur finkänslig du är... är det 12 v så är det ju olika startmotorer ink bussning i lådan, och svänghjulen skiljer... så du måste ha en startmotor som passar det svänghjulet... har du bara 6v i bilen blir det väl lite struligt...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Idag tog jag itur med sambons bil som saknade drivning.
Och det första tipset med trasig bromstrumma visade sig stämde![]()
När jag skulle lossa fälgen på vänster sida kändes det direkt att något inte var rätt.
Så det var bara att byta trumman och när jag ändå hade isär allt så bytte jag bromsarna på
båda sidor.Så tack för hjälpen alla som svarat i tråden.
Inte mycket att spara på
Hoppas du drog åt massor, själv drar jag åt med det rör som jag låssar med blir mycket mer än dom 400nm som man brukar läsa att andra gör (eftersom man drar åt lagret mot drivaxeln så blir det ju inte tyngre att snurra hjulet)
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Jag hade tyvärr inte så långt rör, men jag hängde och drog så hårt som jag bara orkade
Har läst här någon annanstans att man inte kan dra för mycket.
Jag hade tyvärr inte så långt rör, men jag hängde och drog så hårt som jag bara orkade
![]()
Har läst här någon annanstans att man inte kan dra för mycket.
I princip inte.
Drar man för löst så kommer det att hända igen.
Ali G
Ja det ska väl följas upp problemen också och på min var det enbart trumman som var problemet.. trodde vi lärt oss läxan i ockelbo efter att två av oss svarvar rent men nu har även en tredje gjort detsamma.. haha helt sjukt vad det ska dras! Så nu behöver obo maffian en till trumma till en -63'a
hör av dig om du har en!
Ja det ska väl följas upp problemen också och på min var det enbart trumman som var problemet.. trodde vi lärt oss läxan i ockelbo efter att två av oss svarvar rent men nu har även en tredje gjort detsamma.. haha helt sjukt vad det ska dras! Så nu behöver obo maffian en till trumma till en -63'a
hör av dig om du har en!
Verkar som alla Ockelbyggare har bara deg i armarna och inte orkar att dra åt muttern.Bor inte Tussen kvar?Hon kan nog hjälpa er. 
Längre rör 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage