Öppnade i dag en 1300 F-motor för att se vilket skick den hade. Det visade sig att motorn är i ett bra skick men jag bedömer att en arborrning som vanligt är på sin plats. Topparna med nr.113.101 373 B är inklusive ventilerna i ett kanonskick. Cyllar och kolvar är också i ett bra skick, kammen (3 nitad) är heller inte att förkasta. Med andra ord det är en bra dubbel-reducerad motor, värd att satsa på. Jag har byggt 11st motorer den här vintern, det får vara nog, nu börjar båt säsongen så jag säljer denna fina motor som helt långblock (i delar) eller i lösa delar till den som bjuder högst.
1 2014-03-27 11:09:06 Senaste redigerad av popeye (2014-03-29 18:53:19)
Hej
Om den kommer att säljas i delar så kan jag vara intresserad av topparna om det är ett vettigt pris.
Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.
Skicka bud via PM
Hur pass komplett är den? Longblock är för mig en komplett motor utan förgasare, generator och startmotor.
Vevaxel, skick- kostar? 
En långblocksmotor har allting inne i motorn inklusive cyllar och toppar, man behöver med andra ord inte öppna motorn för att få den komplett. Jag har inte plockat isär vevaxeln förutom de mittre lagerhalvorna samt lagret vid svänghjulet och där ser vevaxeln bra ut. Själva blocket ser verkligen kanon ut men bör som alltid arborras för att få bästa resultat. Svänghjulet för 180mm koppling ser tillsammans med kopplingen också bra ut.
1000 KR BJUDET
Motorn är såld.