1

Den stora muttern till trumman bak på min 63:a satt som berget när jag bytte bromsbackar. Frågan är hur hårt ska dom sitta? Ska montera tillbaka trumman nu och funderar på hur hårt dom ska dras.

Learning by experience is a great way to spend money...

2

Den ska dras så in i helvete hårt. Jag har ett speciellt skaft på 1 meter med en hylsa och när jag drar åt ställer jag mig på skaftet och hoppar två tre gånger. Då väger jag ändå 90 pannor. Det är perfekt läge för att sprinten ska gå igenom muttern. ;-)
Många gör tabben att dra åt den alldeles för löst, vilket kan orsaka många problem.

3

30 kpm + närmaste hål.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

pät skrev:

Den ska dras så in i helvete hårt. Jag har ett speciellt skaft på 1 meter med en hylsa och när jag drar åt ställer jag mig på skaftet och hoppar två tre gånger. Då väger jag ändå 90 pannor. Det är perfekt läge för att sprinten ska gå igenom muttern. ;-)
Många gör tabben att dra åt den alldeles för löst, vilket kan orsaka många problem.

Då drar du minst 3 gånger så hårt som du ska göra! Men trumman sitter nog kvar... ICQ/ab

5 Senaste redigerad av pät (2014-03-29 17:47:46)

stickan skrev:
pät skrev:

Då drar du minst 3 gånger så hårt som du ska göra! Men trumman sitter nog kvar... ICQ/ab

Det har funkat för farsan som höll på med bubblor i 25 år så jag tror det funkar perfekt för mig också. ;-)

Dock är väl "att hoppa" lite överdrivet, men ändå.

6

Fattigmansporsche skrev:

Den stora muttern till trumman bak på min 63:a satt som berget när jag bytte bromsbackar. Frågan är hur hårt ska dom sitta? Ska montera tillbaka trumman nu och funderar på hur hårt dom ska dras.

350 NM
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

En gammal Vw farbror lärde mig ett enkelt "kommaihågknep" för mer än 20år sen..
Just på baktrumman så är det en 36mm mutter och skall dras 36kg..

Eller som Micke skrev 350Nm....

8

Tack för alla svar. Har tyvärr inget momentskaft som går så högt men med ett ca en meter långt rör och sen hänga sig på det med nästan min kropsvikt så borde det bli mer än 35kgm.

Learning by experience is a great way to spend money...

9

En meter och 35 kg blir ett moment på 35 kg/m, en meter och 70 kg blir 70 kg/m osv.

Väger man 90 kg och hoppar på skaftet har man troligen dragit med 100-120 kg/m och det är liiite mycket.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G