Hallo. Misstänker att generatorn slutat ladda lr så är laddrelät paj. Hur mäter ja de? Så ja vet om de är generatorn lr laddrelät som är paj. Ja är ju så sjukt dålig på el så de finns inte.
Mvh Stoffe
Ragtop 60 No name
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Laddningsproblem.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hallo. Misstänker att generatorn slutat ladda lr så är laddrelät paj. Hur mäter ja de? Så ja vet om de är generatorn lr laddrelät som är paj. Ja är ju så sjukt dålig på el så de finns inte.
Mvh Stoffe
Hallo. Misstänker att generatorn slutat ladda lr så är laddrelät paj. Hur mäter ja de? Så ja vet om de är generatorn lr laddrelät som är paj. Ja är ju så sjukt dålig på el så de finns inte.
Mvh Stoffe
Hej !
Koppla loss generator remmen . Lossa kablarna ifrån Generatorn. Fram med batteri
koppla plus på D+ minus på generator godset , nu om generatorn är ok snurrar
den som en elmotor . Gör den inte det är det byte/renovering som gäller av generatorn.
Om genarorn snurrar är det troligtvis relät som gett upp.
Har precis gjort detta med Kimboow på våran 70a bay buss.
Okej de låter ju inte så svårt att kolla då. Men d+ vart sitter den då? Kanske behövde säga att de är en 6v. Som sagt är ju kass på el.
Mvh stoffe
Okej de låter ju inte så svårt att kolla då. Men d+ vart sitter den då? Kanske behövde säga att de är en 6v. Som sagt är ju kass på el.
Mvh stoffe
D+ är den vänstra anslutningen på generatorn. Använd 6 volt batteri eller en gammal hederlig
laddare med 6 volt .
Eller har du laddning relät skruvat på generatorn?
om du har relät på generatorn då är det enl verkstadsmanualen pol 51 på relät som är +.
Om man då lossar ifrån relät och kopplar batteriets plus på den tråden så borde det vara
samma sak som att köra på D+ på en 6 volts bubbla med laddningsreläet under tex baksätet på tex 67a årsmodell.
Vid ett generatorvarv mellan 3500-4000 ska strömstyrkan uppgå till 23-26,5A vid en spänning
av 6,4-7,3 volt.
Japp relät sitter på generatorn. Men då tror ja att ja fattar. Ska kolla på de imorgon.
Tack för hjälpen.
För att kolla generator:
Koppla loss kablar till relä. Anslut F(DF) till gods. Anslut plus på voltmetern till pluskablen(D+) på generatorn och minus (voltmätaren) till gods(D-). Varva och du bör ha följande värden:
1500 varv=ca 6V
3000 varv=ca 18V
Observera att du får endast gör det korta intervaller(sekunder) för annars kan fältlindningen brännas upp.
Har också problem med det där med min 1300 motor. 6v. Har nytt laddningsrelä och nya kol men ändå lyser lampan när bilen är igång. Kan det vara generatorn??
Visst, det är riktigt som ni säger! Bra metoder!
Men börja med det enklaste!
1 lyser laddningslampan när du slår på tändningen?
Om inte, så är den antingen trasig eller har dålig kontakt, den måste nämligen funka, annars laddar inte generatorn!
Det är så att det måste flyta en liten ström genom kontrollampans glödtråd till fältlindningen, för att få ett magnetfält inne i generatorn, där den sedan börjar snurra försörjer den sig själv, och kontrollampan skall slockna.
2 slocknar kontrollampan när du fått snurr på motorn (och snurr på generatorn)?
Om inte har du ett fel i generatorn eller laddrelät.
Kolla "kolen" som skall ligga an mot kollektrorn på den roterande delen. Kolen eller borstarna sitter i en hållare, och spänns med en fjäder, här är det ofta fel, kolen är slitna och fjädern räcker inte till, eller så är kollektrorn smutsig och ger dålig kontakt. Om det uppstår gnistbildning här så är det så.
De där gamla laddreläerna, eller regulatorerna, lämnar ju förr eller senare in en avskedsansökan, det är en helt och hållet elektromekanisk grunka som eventuellt kan återupplivas med kontaktspray, men allt som oftast behöver bytas ut.
Jo en löjligt enkel grej till:
Hur ser anslutningarna ut på batteriet, kolla att polskorna sitter ordentligt fast! Passa på att kolla batteriets syranivå samtidigt!
Men börja med kontrollampan!
Tack för tipset! 
Tack för tipset!
Ingen orsak!
Det är ju alltid lättare och billigare att kolla de små sakerna först innan man börjar riva i generator och kabehärvor.
Jag höll på att riva ur en växelsrömsgenerator i höstas, när det visade sig att jag hade ett kabelbrott och en dålig anslutning.
Berätta gärna hur det gick, om du fann något enkelt eller mer komplicerat (och dyrt) fel... 
Som sagt kolena är bytt och nytt laddningsrelä. Fick nu tag på en 6v generator för en bra peng så ska riva ur den gamla och sätta i den. Vi kollade om den gav någe ström den gamla generatorn men inte ett liv i den. Då bör det vara den. Ska skriver sen hur allt gick 
Tjenare igen! Nu funkar bilen till slut. Det var generatorn som var paj så jag köpte en utbytes för 300:- Så nu går den fint och laddar
//Micke
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Laddningsproblem.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.