1

Hej! Jag ska nu börja fixa till min 1969 Westfalia, och har stött på ett för mig nytt problem: Glasfibertoppen är rejält mattad efter flera års solbakning i Californien. Man ser "fibrerna" ganska tydligt på sina ställen, färg har släppt här och där, och toppen är som sagt rejält matt i ytan. Hur snyggar man till detta på bästa sätt? Jag vill ju inte att toppen ska skrika NYRENOVERAD, SUPERBLANK GLASFIBERTOPP! ...utan snarare en modets förbättring som ser bättre och mindre sliten ut, utan att den ser ut som att den är flång ny. Någon besitter lite info & feedback om detta? Tack på förhand! MVH / Jonas

"Daddy Cool"

2

Om du ser fibrerna så beror det på att gelkoaten är tunn... Annars brukar man ju kunna rubba och pollera upp gelcoat... Färgen släppt... Är den lackerad ovanpå gelcoaten..??Annars får du väl lackera med lite mattmedel i färgen...  ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Demian är väl mr patina här och vill minnas att han avråder från att blanda matteringsmedel i färgen och istället gå på den blanka lacken med skurduk, våtslippapper eller liknande för att matta ner ytan.

Sitter lite i samma sits med en poptop som ser bedrövlig ut efter 15 år under presenning och svartmögel som krupit in i gelcoaten ICQ/ac
Båttvätt och elaka rengöringsmedel har inte gjort någon större skillnad.

Har sett att gammal glasfiber gärna torkar ut av att stå i solen. Såg något Overhauling-avsnitt där de renoverade en 50-tals Corvette och då dränkte man in hela den fnösktorra karossen med ny styrenplast och det gick åt massor för att mätta glasfibern.

Så illa däran är inte min poptop, men jag måste som sagt måla om den. Att måla den blank ser fel ut och ställer stora krav på underarbetet.
Har sett exempel i england på att man först blåser på en grund som liknar bodymassa så att man får en grov struktur/gräng på vilken man sedan lackerar med vit billack. Jag tyckte det såg ganska bra ut.

Nicko rollade väl sin poptop på bayen med gott resultat. Att rolla ger ju en viss gräng direkt om man inte har en för tunn färg.
Tror han använde någon uretanfärg, men det borde han kunna svara på.

Hur gör man inom båtvärlden när man får skador i glasfiberbåtar? Kan man måla/lackera/rolla med gelcoat och finns det några fördelar framför att använda lack?

/En som också vill veta...

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

4 Senaste redigerad av Björn J. (2014-03-27 15:50:48)

Detta är ett typiskt problem på båtar av samma material.
Här finns mycket kunskap att inhämta på fritidsbåtsidor, fördelen hos dig av avsaknaden av vatten.. hav och sjö och sådant Default/hmm
Din topp har ju i detta sammanhang hela tiden befunnit sig ovanför vattenytan... ICQ/ab

Jag hade en mindre plastbåt med samma problem, fibrerna lyste igenom gelcoaten.
Det blev till att köpa några produkter från International, en grundfärg och en tvåkomponents ytfärg, en slags topcoat som det fanns många kulörer och nyanser av.

Skrovet, i detta fallet, slipades lätt med våtslippapper, spacklades på några få ställen, tvättades med aceton och/eller klibbduk.
Sedan lade jag ytfärgen med planstrykare, färgen var litet elastiskt och den sträckte ut sig till att bli jämn och fin. Roller och färgspruta går ju också bra.

Förutom International finns det en holländsk färg också, http://de-ijssel-coatings.se/
Kolla länken, har inte provat själv, men en kompis som bygger och renoverar gamla plastbåtar gillar den produkten skarpt.
Jag hade tänkt använda den produkten till en Beach-Buggy kaross... men det dår bli "nån annan dag"...

Det är sällan man vill ha båtar matta i gelcoaten, men jag vet av misstag, att om man skvätt ned lösningsmedel i topcoat kan man få ett mattare resultat.
Iofs så brukar väl "stjärnan Sols" ultravioletta strålning fixa en snygg matthet, men det kan ju ta några säsonger...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Känns lite halvknepigt...
Precis som michaelth säger så är gelcoaten tunn om man kan se fibrerna igenom, då är det inte mycket annat att göra än att lägga på ny gelcoat!

Jag förstår att man inte vill ha en "ny" look på toppen om resten av bilen är sliten... Därför skulle jag nog blanda i lite mer vax i färgen när jag lägger på den.
Vet inte exakt vilket vax vi använde på fabriken, men det borde gå att ta reda på  ICQ/ab

För att svara på Peters fråga... Ja, man kan pensla, rolla, spruta o.s.v gelcoat på ytan man vill "bättra på".
Vi lackerade alla produkter med gelcoat (mer eller mindre vax, beroende på hur matt man vill ha ytan), då kallas det topcoat ICQ/ab

Är det något som är oklart så fråga på, ska försöka hjälpa till så gott jag kan ICQ/ab

Har inte sån stor koll...

6

har man fått "rosor" i gelcoaten så finns det en produkt på marinbutiker man målar över dom med. sen en lätt slipning för att jämna ut ytan och lackering med marin 2k färg. jag målade min båt med biltemas 2k båtfärg och den som heter grå är mer ljust beige och jättesnygg.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

7

Tack för all finfin input ICQ/ab Ska ta en ordntlig titt efter att jag fått ner taket på garagegolvet... men nu har jag iaf fått all info jag tror jag kommer att behöva. Tack ska ni ha!

"Daddy Cool"

8

Kalle målade väl sin på bayen också  ICQ/ab