1

Blivit erbjuden 1600 toppar med 40-36 ventiler, portade av firma.
Kompletta med ventiler brygga vippor.
Något dyra: 6000:- paret.
Något att ha på min 1300 med  dubbla knasare?

2 Senaste redigerad av Svwerker (2014-03-25 18:33:54)

Beror ju på hur kanalerna ser ut, går ju att få en 40 mm ventil att flöda från 70-80 hk och uppåt men på en 1300 som ska gatköras så kan de kanske bli lite lama i botten. Varför inte byta till 1600 eller 1641 cylindrar? En 1600 på 80-100 hk blir trevlig i din speedster.  ICQ/ab

Dyra?? Nya original kostar runt 2000 styck och du får större ventiler och vippor medskickat för 2000 extra.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Glömde: 1300 med 1600 cyl/kolvar/Engle 100 kam har jag.
Bara topparna som fattas.
Vill ha ett bra bottendrag.
Då kanske dessa toppar är för stora då?

4

dom kostar 4000 st och portnings jobben brukar ligga på 600krt och det brukar ta så där 2tim hålet plus förbränings rummen
bara där har du 3-4000 per topp
Men dom funkar super om du skall varva mycket (lite stora för en 1300cc)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Marantz skrev:

Glömde: 1300 med 1600 cyl/kolvar/Engle 100 kam har jag.
Bara topparna som fattas.
Vill ha ett bra bottendrag.
Då kanske dessa toppar är för stora då?

Då skall du inte ha en sådan kam
99% av alla kamaxlarna tappar man botten

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

6

Bara för att reda ut lite:
Har ett 1300 block som jag köpt 1600 cyl/kolvar till.
Ett set med dubbel ports förgasare Solex finns åxå.
Även en Engle 100kamaxel är införskaffad.

Då jag letar toppar till denna kombination undrar jag vad jag ska ha?
Originaltoppar eller upptagna toppar plus vilka  vippor passar detta?

Vill ju ha en stark motor, gott bottendrag.

7

Skaffa då portade toppar med originalstorlek på ventiler
Originalkam med antingen 1,25:1 eller 1,4:1 vippor beroende på hur de flödar.

Det kommer ut topplock på thesamba hela tiden, sett många som skulle göra sig fint på en lite hottad 1584-1641cc.

8

Som Peter skriver  35,5x32 (std ) fixa till ventilsätena ränsa bort gjutkanter i kanalena
höj kompet lite  dit med 1,25 eller 1,30 eller 1,40-1 vippor så får du mera vrid å hk och mycket bra körbarhet (70-90 hk)
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

Varför skriver du att det är en 1300 när det är en 1600?

Min 1776 med 40x35,5 som ger runt 130-140 på topp med en W110 har utmärkt bottendrag, jag ligger ledigt på fyran i stan och har ingen jättebehov av att växla ner vid omkörningar.
Den känns piggare vid normal körning än min kamrats 1835 med portade originaltoppar med samma kam, bromsad till 120 hk om jag mins rätt.

Du har en lätt bil så du har iunte så stort behov av så mycket effekt  i botten sen hoppas jag att du har valt rätt växellåda till det oxå.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Han skrev att blocket kommer från en 1300, men det är ju ointressant, cylinderborr är ju vad som räknas (och slaget om man ändrat det).

Jag kan säga att jag blev förvånad över hur bra min 1600 gick med 043-toppar, 35,5/30mm ventiler, portade till ca 140cfm @ 12mm lyft, planade 3,7mm och dubbla weber 40. Då hade jag originalkam med 1,4:1 vippor och originalpumpen. Gav den inte mer så gav den iaf jävligt nära 100hk, tyvärr hann den inte bänkas innan raset kom, men avverkade 7-800mil hård körning iaf.

Det är viktigt att matcha delar för att få en motor som går bra i det användningsområde man vill ha.

11

Jo visst går det att porta originaltoppar oxå men nu var frågan om dessa toppar har för stora ventiler men det har de inte men det beror till större del på hur de är portade.

Ali G

12

Min 1679 med CNC Roundport 044 40/35.5 ventiler å SCAT C35 (typ likasamma som en W110) tycker jag har bra botten, från 2000 varv matar den bara på Default/smile

13

Detalj: Solex Kadron är dubbla enkelportsförgasare, inte dubbelportsförgasare.

Skall du ha något som lirar med kam (W100), storlek (1600cc) och förgasare (dubbla enkelports 40:or med 28 mm halsringar) så rekommenderar jag original dubbelportstoppar med 35,3X32 och ett bra ventiljobb. Det blir en fin motor i en lätt bil.

Förgasarna är fin-fina för en så'n motor som beskrivs ovan, men vill du ha stora toppar och varva mer så är det nog dubbla dubbelports förgasare som gäller.

14

Vad passar Engle 100 kammen till då?  ICQ/ag

Något som jag har?  ICQ/ad

15

Marantz skrev:

Till topparna den här tråden handlar om och så kompletterar du med ett par IDF 40(eller Dellorto DRLA)så blir det bra.

16 Senaste redigerad av Marantz (2014-03-26 19:08:31)

Om jag bestämmer mig för vanliga 1600 toppar, passar förgasarna?
Vill mycket gärna behålla gasarna, är kammen fel då?
Stora toppar- stora förgasare med kammen jag har?

Ursäkta alla envetna frågor, men vill gärna få det rätt innan jag sätter ihop motorn.  ICQ/ag

17

Marantz skrev:

Inte för att jävlas men varför köpte du en sådan   

Du kan gå in på tilverkarens sida så står det info var dom startar att dra och var dom slutar att dra 
Ps dom här två kamaxlarna är dom mäst köpta i världen (w100/w110) men dom säljs ofta så du kan följa kamen var den hamnar nästa gång
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

18

Får väl försöka byta kammen mot VADÅ?  ICQ/ae
Eftersom jag är TOTAL novis vad som gäller "var de startar/slutar dra" pratet har jag ingen aning vad som menas.  ICQ/ag
Kan absolut inget om "trimning", därav alla frågor.
Mina tidigare "renoveringar" har handlat om att bygga NOS 30HK motorer.

Skulle vara väldigt bra med en liten upplysning om vad som passar ihop med vad, kam-topp-ventiler-förgasare.
För jag har försökt läsa mig till vad som skulle passa ihop, inte lätt när jag får upplysning om att det där fungerar inte men inte vad som passar istället.  ICQ/ag

Alla dessa frågor, inte ledsna på mig.

19

Kika på www.aircooled.net på kammar, där står vad som är rekommenderat till varje kamaxel. Själv däremot väljer jag kamaxel först när jag vet vad målet är med motorn och vad topplocken flödar. Är man novis är det nog bra att gå efter ett beprövat koncept eller låta nån annan bygga.

20

Förstår inte riktigt varför du ska ha en motor med lastbilskaraktär i en sportbil.  ICQ/ad

Du har en lätt bil som blir lättdriven och med 4,125-låda och en 1600 med dessa toppar kommer den att kännas lättkörd med bra botten och samtidigt ha hygglig toppeffekt.

Var kammen "börjar" är det varvtal där effektkurvan börjar bli brant uppåt med det innebär inte per automatik att det inte finns någon effekt under det varvtalet. Nu är det inte hela sanningen för det beror mycket på topparna också. Har topparna stora kanaler så blir gashastigheten i kanalen så låg på låga varv att man får dålig fyllnadsgrad och därmed dålig effekt så det är en god ide att matcha kam och toppar så att de jobbar inom samma område.

Ali G

21

Kanske en Web 163 kam... ICQ/ab

Life is a bitch and then you die

22

Kadron fuggar, standard DP toppar där alla vassa kanter är borta samt lite gjutskarvs polerad. 1600cc cyllar, samt din omtalade 100 kam är ett väl beprövat recept som går från botten ca 1000 v/m till ca 5000v/m, mer än så pallar inte din vevaxel. Billigt bra bygge, prova så får du en egen uppfattning, samt att du senare kan lämna rapport till oss och tala om hur nöjd du blev.
``PS´´ hade du inte haft 100 kammen så hade jag föreslagit Engle fk65 kammen med 1:4 vippor samt ombestyckning och 30mm halsringar på dina Kadron fuggar. Det är ett välbeprövat recept bland sandklättrande loppor i USA öknen som funkar kanon.

Lattjo lajban med luftkylt.

23

Tackar, kommer att provas.
Då hoppar jag 40-36 topparna.

popeye skrev:

Kadron fuggar, standard DP toppar där alla vassa kanter är borta samt lite gjutskarvs polerad. 1600cc cyllar, samt din omtalade 100 kam är ett väl beprövat recept som går från botten ca 1000 v/m till ca 5000v/m, mer än så pallar inte din vevaxel. Billigt bra bygge, prova så får du en egen uppfattning, samt att du senare kan lämna rapport till oss och tala om hur nöjd du blev.
``PS´´ hade du inte haft 100 kammen så hade jag föreslagit Engle fk65 kammen med 1:4 vippor samt ombestyckning och 30mm halsringar på dina Kadron fuggar. Det är ett välbeprövat recept bland sandklättrande loppor i USA öknen som funkar kanon.

24

Roligt paket, men?  ICQ/ag
Vevlagersatsen är för stor, kanske någon kan läsa ut av 111 numret till vilken motor dessa passar för de är för stora för min vevaxel.  ICQ/ac
F1424302XR är mitt motornummer.

Suck 3300:- för detta lilla paket, kostar att ligga på topp.  ICQ/ag

Post's attachments

P3271070.JPG, 209.2 kb, 1072 x 804
P3271070.JPG 209.2 kb, 121 downloads since 2014-03-27 

25

Jag köpte silverline ramlager, på de var första lagret 0,10mm för stort utvändigt (skulle ha 0,5 överdim block, std vev, 1mm axial). Lagret gick alltså inte i blocket. Det visade sig att alla de hade var 65,60 och skulle kontakta leverantör och jag få en ny sats.