1

kabinkompressor.
söker info om detta på bubbla.
har en hemma som precis gjorts iordning med stödlager mm.
ska ha den på en 1200 med lågt tryck, mer show än go.
bilder filmer allt ni el nån ni känner kan tänkas veta om detta.
har inte så mycket info om min förutom att de är en marshall med 2 blad på varje axel.
hitta väldigt lite själv om detta på nätet.
behöver veta om vars man ska börja med remskivor då de är dom som bestämmer trycket antar jag.
hört att olja sugs genom lagren vid typ växlingar mm så behövs där en tank av  nå slag? isf hur ska man hålla nivån?
kan man försänka lite i fläktkåpan för o få plats tro el stör de luftflödet för mycket?
övertrycksventil. kan man använda nån vanlig dump?

tips tankar och ideer?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

2

lite på gång, har börjat byggt o grejat och hitta lite info, bla att den ska ha nån slags droppsmörjning
för lager/drev och där står att man ska använda sig av bilens oljetryck och sedan ha en bottenventil som leder tillbaka olja till motorn.

liten undran, tål en motor(1200) att man tar lite oljetryck? funderar på en förgrening vid oljetryckskontakten
och sedan sätta nån strypning på vägen.

tips, tankar, ideer?  ICQ/ab

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

3

Njaaaaaa....
Jag skulle nog köra med droppsmörjning ala marvel.
Finns några olika fabrikat som funkar lika.
Hur gör du med adapters mellan insug/gasare?
Vilken typ av luftfilter kör du?
Remskivor, hur ser det ut där?

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

4

50 split skrev:

Njaaaaaa....
Jag skulle nog köra med droppsmörjning ala marvel.
Finns några olika fabrikat som funkar lika.
Hur gör du med adapters mellan insug/gasare?
Vilken typ av luftfilter kör du?
Remskivor, hur ser det ut där?

funkar ju inte som på en vanlig judson el likn utan de är väl ett hus
med olja men hört att de kan suga i sig liite olja när man kör. några drev på ena sidan som ska ha "skvätt"smörjning.
skulle kunna ha nån separat tank och nån slags pump. men vet inte vad isf.
just för tillfället ska jag prova köra kompressorn på original insug med förgasarn ovanpå. tänkte prova med en 1600 gasare först och se.
remskivor klar, sitter en dubbel nere på veven nu, utväxlingen är 1:1 1:3 och de ska va ultimat enligt "internet" för denna kompressorsort.

http://www.oldclassiccar.co.uk/marshall_nordec.htm

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

5

På den tiden när kabinkompressorer såldes på överskottslagret i Solna för 75,00kr skrevs det en del om dessa i Start & Speed.  De monterades på många olika fordonsmotorer, både för tvåhjuliga och fyrhjuliga.

6

då skulle man fått tag på ett nummer men de lär ju säkert inte va lätthittat Default/smile

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

7

ozeo skrev:

då skulle man fått tag på ett nummer men de lär ju säkert inte va lätthittat Default/smile

Bibliotek!

S