Visst är det så :-) Jag är bara lite velig med vad jag tycker, haha. Ska montera dem utan ringarna iaf och jämföra utan och med innan jag tar något beslut.
Ringar är för bilar med puts enligt mig. Din bil är mer rejs!!
kör utan! Kan du få dit ringar med tanke på din vikt som sitter på kanten?
Men jag har ju samtliga kromlister på bilen, så tyckte det skulle göra sig bra, har dessutom köpt stenskottsskydd av Jonas (Mohawk). Tanken är att den ska va lite sleeper, hihi
Ja, mina snobbringar sitter ca 1cm in i hjulen, så det ska gå fritt.. har dock inte testat än :-P
Jag har samma toppar som du fast med 40/35 ventiler. Dom hade ca 62cc förbräningsrum.
Så med din kombo borde du behöva 51cc för att hamna på 10:1. Om du inte planar Borde du hamna på ca 8,5:1 (1mm vändhöjd)
Jag hade planat mina 4 mm och hamnat på 45cc, vilket skulle ge dig ca 11:1 
Sen har jag råkat plana lite till.. Men jag bygger bara en 1955cc 12:1 
Kul tråd, kör hårt!
55cc enl uppgift, ej kontrollmätt än iofs. 1mm vändhöjd ger 6.62cc
Vilket i så fall ger 62cc förbränningsrum.
2074cc / 4 = 518.5
518.5 + 62 / 62 = 9.36:1
Så visst vore det fint att plana lite och hamna på 10-11:1
Jag ska göra klart all portning osv innan jag bestämmer hur jag gör. Ännu bättre vore givetvis att mura igen förbränningsrummet och ta upp runt ventilerna istället för badkaret de envisas med :-)
Tackar, vi får se var det bär hän framöver
Nu har jag monterat hjulen på bilen, det är jävligt tight, men det ser ut att kunna gå. Bilen har inte satt sig efter upphissning och sen sitter ingen motor bak.. På en irs-bakvagn hade det aldrig gått men eftersom jag har pendelaxel så ska de nog smita innanför skärmkanten utan överdrivet våld :-)

Nu har jag i princip gjort klart en topp sånär som på förbränningsrummen. Ska fixa skrotventiler (strlk 42 och 37 om nån har??) att använda som skydd mot sätena för jag vill inte göra sätesjobb i onödan när där redan är 3 vinklar som ser fina ut.
Så tills jag har ventiler är det bara att sätta igång med andra topplocket och göra det så lika det bara går, sen ska de flödas för att se resultat och om det ska filas nåt mer.
En bra grej som jag gillade med dessa topplock är att man knappt behöver röra avgassidan alls. Jag har bara putsat korta radien som är lite vass efter de fräst hålet för sätet samt kört med fin sliprulle ut i kanalen.
Kom på att jag även tog foton på fälg med och utan snobbring.. svårt att bestämma mig fortfarande :-)
Jag tycker det ser bäst ut utan snobbring. Hade du haft en pv eller amazon så tycker jag det passar bättre med ring
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973 350hp
Jepp jepp, jag ska testa utan och se hur det ser ut med helheten sen :-) Hade gärna haft både en pv och en amazon med för den delen
Då damp det ner ett litet paket idag med några småprylar :-)
Rakskurna kamdrev, bra att ha om man kör stygg kamaxel och hårdare ventilfjädrar, låter lite fräckt med
Ett old school, sk. bell-crank länkage. Hoppas att det funkar dugligt, tillverkare okänd. 
Pluggad schadek-pump för fullflödessystemet, legat på hylla men oanvänd. 
Blå holley, bränslepump som lever ganska mkt rövare men kan leverera tillräckligt med sås
Det var allt som kom denna gången. Har även klickat hem en vintade snabbväxelspak och ett set med nos Sig Erson 1,4:1 vippor som jag tänkt använda istället för mina autocraft nållagrade.
Annars har det inte hänt så jättemkt, börjat fila i det andra topplocket och har väl tänkt försöka hinna med en del till med det i helgen. Ska även dra om lite el i motorrummet, lacka framfälgarna som jag inte har hunnit med ännu.. Samt att jag ska plocka på de sista grejerna på originalmotorn för att kunna ha bilen körklar om suget efter att köra skulle falla på.
Jo just det, det har jag ingen bild på, men jag har lagt igen hålen för original utblås och bytt lite plåt i kanten på mellanplåten bak med, den ska även få dzus-fästen som jag köpte på dragracingmarknaden i norrköping för nån månad sen.
Du satsar pengar på rätt grejjer ! 
Ja, det har man lärt sig att det är ingen idé att chansa när det gäller vissa saker. Det är inte mkt som saknas nu för att sätta ihop motorn. Vill flöda topparna innan jag beställer kamaxel, sen är det 5,4" stakar med cheva journaler som saknas.. plus lite annat småkrafs som alltid behövs :-)
Blir bra det här! 
Man får hoppas det :-) Det känns som att vintern bestått av en massa inköp och väntade på nästa lönekuvert.. det börjar bli tråkigt, men det hela blev lite roligare när jag fick topplocken att fila på och fick fälgarna fixade.
tog en bild på den bakre mellanplåten med, helt spikrak är den inte men det var den inte från början heller.. tyckte iaf den var tillräckligt bra för att fixa till lite. Ska slipas och grundas igen innan det kommer ny lack på.
Den lilla fliken under beror på att det fick snabbkapas bort lite för att inte flänsen skulle ta i med förra motorn/avgassystemet. Ska kapa lite mer och snyggare så att det hamnar mer i mitten tänkte jag, så det är lite luft mellan avgassystem och plåt.
Har hunnit o greja lite med bubblan i helgen, den fick komma ut ur garaget och få lite luft. Fälgarna fram har blivit lackade röda, så nu är det lika runtom. Tror att jag kommer att köra utan snobbringarna ett tag, känna efter lite på hur jag ska göra.
Fyller år idag gör man med, fick frukost på sängen av min sambo och dotter Selma :-)
Lite mkt rake på bilen nu, men det sätter sig sen och sjunker när motorn kommer i. Ganska matigt med 225/60 på 8,5"
Jamen grattis då.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Hehe, tackar :-) 23.. eller jag menar 32 blev man och det är ju inte mkt om man jämför med bubblan som fyller 50 i år 
Det är inte att man åldras utan hur man gör det som räknas.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Jamen dåså, då fyller jag 25! :-D
Testade att beställa ett par an-kopplingar från Kina för ett tag sen och idag kom ett litet paket, fint att veta att det funkar innan man beställer hela högen som behövs till bilens nya soppasystem och oljefiltret. Bra pris och fri frakt, så slipper man bli ruinerad. 
Jamen dåså, då fyller jag 25! :-D
Testade att beställa ett par an-kopplingar från Kina för ett tag sen och idag kom ett litet paket, fint att veta att det funkar innan man beställer hela högen som behövs till bilens nya soppasystem och oljefiltret. Bra pris och fri frakt, så slipper man bli ruinerad.
Varifrån har du beställt? Kommer ju att behöva ett gäng till min speedstermotor.
Ebay vettu, hong kong tror jag det var närmare bestämt.. vill minnas att säljaren heter auto parts.
Köpte nya K&N filter till mina Ida 48:or idag, skickas från england och bör komma inom ett par dagar. 
Beställde 10 meter aluminiumrör också, 12,7/½" utvändig så det blir lagom till AN8 som ska gå från tank till pump till regulator. Sen blir det slang sista biten från regulator till förgasarna.
300:- inkl frakt :-)
Kan tillägga att det finns gott om säljare av AN-kopplingar på eBay. Har köpt från Autofittings och från Torques_uk (England) och priserna är långt under vad man kan handla för på hemmaplan.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Jepp, det finns en hel hög att välja på, vad som gjorde att jag tog denna var fri frakt, så man behöver inte känna att man vill beställa alla på en gång.