26

Du ville tydligen inte ha info om hur du skulle göra med dina 1200cc toppar så du får några extra hk
Om du startar med att plana av dom 2mm sen fixar till ventil sätena med tre vinkel slipar av kanten på din insugs ventil plus
att mäta in volymen på förbräningsrummen så det är mindre än en cc skilnad
Om du läser min tråd om trimning så ser du att ett insugsrör på en EP topp stryper jävligt mycket det lättaste sättet är att montera dit
dubbla fuggar
en blid
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0810.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

27

Hej
Tycker det är jättekul att det kommer sådana tips som dina o jag har kollat på den där tråden som du har den är kanon.
Det ger mycket bra information men undrar vad det är för maskin alt instrument du använder för att mäta flödet med?
Men för att göra det lite enklare (tror Jag) så går det bra utan maskin det viktiga är att gröpa ur o slipa på dom strategiska
Ställena . Portade själv upp dubbelportstoppar på (köksbordet lägenhet) för 30 år sedan o det blev rätt bra men den tråden du har
här då så hade det blivit  ett mycket bättre resultat.Hade precis tänkt ställa frågan hur mycket planing o val av kam,då
detta dök upp . Det finns även en annan häftig tråd där man trimmar en 30hk .Det är även kul o läsa Landelius inslag i denna tråd
grymt när man tillika drar utomlands o trycker på gasen .Hur som helst så är jag intresserad av din information o tar gärna del av
mer,kul att du är i tråden det uppskattar jag.

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

28 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-03-23 19:28:37)

7 st dammsugar motorer till att starta med (12A för att flöda 140 cfm 17A för att flöda 230cfm )
och ett gäng mdf skivor (22mm) den delen är billig Lite dyrare är 40mm plexi som cyllana står på
Mät prylarna är dyra som F#n Testo instrumentet ligger på cirka 15000-25000 kr  mikrometer 0-25 mm är oxå några kr sen har jag ett program som räknar ut vad det blir $$$$
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

29

Om jag gissar rätt så går det att få hjälp om så önskas eller jag har fel?

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

30

Kul att du vill trimma 1200:a. Om du tänkt jobba lite med topparna och vill ha dubbla förgasare så gör jag insug till det, du kan kolla på dom i min 30hk tråd som länkades till tidigare i tråden.
Här är också en massa info om 1200:or i olika utföranden http://www.thesamba.com/vw/forum/viewforum.php?f=44

31 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-03-24 01:05:23)

Återfall skrev:

Inga problem att få hjälp om du vill ha det

/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

32

Bengt H skrev:

Kul att du vill trimma 1200:a. Om du tänkt jobba lite med topparna och vill ha dubbla förgasare så gör jag insug till det, du kan kolla på dom i min 30hk tråd som länkades till tidigare i tråden.
Här är också en massa info om 1200:or i olika utföranden http://www.thesamba.com/vw/forum/viewforum.php?f=44

Har kollat på den tråden riktigt kul o intressant o ännu intressantare är att man kör långt ner i Europa.
Liten presentation av mej själv : Från mitten av sjuttiotalet till slutet av åttiotalet mycket folkvagn typ 1 körde bland annat till Paris 2ggr Köln oxå 2ggr Italienska o Franska Rivieran 1 resa  mitten på åttiotalet.
Sen var det som allting hade passerat o inget intresse men satt ibland o kollade speedsterseplikor på nätet då och då. Älsta sonen (11 år då) sa varför sitter du o tittar på sådana bilar du kommer ändå inte o köpa
en sådan ändå.Men min fru tyckte att jag skulle köpa en sådan o jag hittade en sådan i Umeå tog flyget från Kristianstad via Stockholm o slutligen Umeå. Det blev affär o körde ner till Skåne o såg ut som en tvätt-
björn runt ögonen när jag kom hem med köttfärs i öronen.Efter detta tog  intresset fart igen o har haft turen att bo så att jag har kunnat ha allting kvar o inte avyttrat något.Började bland annat att renovera en
gammal motor o då sa min fru :det känns som du har någon annan.Körde 2011 en retrotur med rivieranbilen jag o stora sonen som fyllde 15 samma dag som vi kom hem.Hur som helst så har vi väl en VW -DIAGNOS
alla som hänger här. Jag kommer att Pm:a dej lite längre fram när jag har receptet klart om dessa grymt häftiga o vackra insugsrör som du har designat o tillverkat NÄR jag har receptet klart.

Mvh Återfall

33

Provar med en bild på vägskatte märken från Schweiz.

Post's attachments

diverse 002.JPG, 188.41 kb, 584 x 778
diverse 002.JPG 188.41 kb, 139 downloads since 2014-03-26 

Mvh Återfall

34

En till

Post's attachments

MINK 048.JPG, 276.21 kb, 1127 x 845
MINK 048.JPG 276.21 kb, 152 downloads since 2014-03-27 

Mvh Återfall

35

Har börjat spåna frugan och jag att/när Speedstern blir klar om vi skulle ta en liten tur till Italien, innan vi blir för gamla.  ICQ/ag

Ser att du gjort detta tidigare, intressant.

36

PPRMicke skrev:
Återfall skrev:

Inga problem att få hjälp om du vill ha det

/// Micke

Ringer efter helgen

Mvh Återfall

37

Efter konsultation  så är det ingen trimmning jag ska göra utan en så kallad optimering av 1200:an enligt dom STORA killarna. ICQ/af

Mvh Återfall

38

Återfall skrev:

Efter konsultation  så är det ingen trimmning jag ska göra utan en så kallad optimering av 1200:an enligt dom STORA killarna. ICQ/af

Synd att du inte berättade från början vad du var ute efter. ICQ/ad

39

stickan skrev:
Återfall skrev:

Synd att du inte berättade från början vad du var ute efter. ICQ/ad

Allting är lätt när man kan det.Vad är bra o vilket är dåligt?
Jag skrev faktiskt att jag ville Inte ha en raketmotor bland annat.
Om det är något annat så kan vi ta det nu o sen lägga ner.

Mvh Återfall

40

Marantz skrev:

Har börjat spåna frugan och jag att/när Speedstern blir klar om vi skulle ta en liten tur till Italien, innan vi blir för gamla.  ICQ/ag

Ser att du gjort detta tidigare, intressant.

Kör med den andra bilen där har ni plats till mer än tandborsten .  ICQ/ab

Mvh Återfall