Jag tycker det är såå underbart att se hur enkelt du löser de annars så invecklade inställningar/mätningar som man inte "skall" kunna göra hemma utan utrustning.
Det finns verkligen inga I-landsproblem för dig....
Själv löste jag det lite hightech med laservattenpass (i stället för en lååång bräda) och en bräda på tvären framför/bakom bilen där lasern ger utslag och kan mätas. Olika mått framför resp bakom betyder skev inställning. Principen är dock densamma.
Jag vet att det är nu alla småsaker tar tid men jag biter naglar i väntan på lack. Skynda!! 
177 2014-03-10 19:24:11 Senaste redigerad av Alpenretter (2014-03-10 19:24:42)
Brukar säga att lagom toe-in är när det inte luktar bränt gummi pga "plogning" 
Lacken borde sitta på om ca 3 veckor, men först ska den slipgrundas och slipas.
Ska även lämna in alla plåtgaller och hjulnav till en firma som ska elförsinka dom innan dom sedan lackeras i sina resp. kulörer hos lackeraren... börjar kännas mkt nu... för lastbilen måste oxå få lite översyn innan transport till lackeraren, startmotorn paja i november...
Men men, på Elmia ska den stå om 39 dagar ! 

´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Då lägger jag väl upp något av det som händer i Alpenretter´s MotorGarage just nu...
NASCALI är "under slipning" och kommer inte att visas på bild förräns efter lackeringen
sista helgen i mars 
Men även MB lastbilen har fått sin del av "uppdateringar" 
Flakets sarger och tak kapade jag ju bort för några veckor sedan:
Lastbilen har även begåvatts med en löstagbar dragkrok i FRONTEN !
Detta för att man ska kunna använda lastbilen som en "airplane towing truck" och med
hjälp av dragstång kunna både putta och dra "lågt flygande fordon" 
Har även tillverkat nya lastramper av impegnerat trä.
Dessa blev 3.4m långa och materialet var 45x220 & 45x70 som sammanfogades med M12
vagnsbultar... nu ska det inte vara problem med pålastning av även superlåga bilar
Det kommer mera....
Jag är imponerad hur dina högt flygande planer på ditt lågt flygande fordon börjar komma till ände.
Glad att höra av dig igen. Trodde nästan något hade hänt dig, men anade att du nog vill vara lite hemlig på sluttampen.
Då behöver vi bara vänta en vecka till på att få se resultat?! 
Jag är imponerad hur dina högt flygande planer på ditt lågt flygande fordon börjar komma till ände.
Glad att höra av dig igen. Trodde nästan något hade hänt dig, men anade att du nog vill vara lite hemlig på sluttampen.
Då behöver vi bara vänta en vecka till på att få se resultat?!
Polarn och jag har slitit som djur i verkstaden senaste veckorna, för lackboxen är bokad nu på lördag !
Men jag var tvungen att själv ta tjänsteldigt från jobbet för att ha en chans att bli klar,
och just nu idag har vi gått över till "2-skift" i verkstaden för att hinna !
Jag höll på med bilen från 8-19 idag och polarn skulle in ca 21 och köra några timmar utöver dom 8h han gjorde under dagen !!!
Vill inte ens räkna på mantimmarna vi lagt ner på bilen senaste veckorna (2gubbar som kört 10-12h pass samtidigt),
skulle jag ha ett företag så skulle jag brutit mot alla arbetstidregler mm... 
Nu ni "ungdomar" så ska farbror berätta hur man kan ställa in chassigeometrin med PROMILLE-precision utan varken datorer, laser, prismor eller annan elektronik !
Till detta behövs lite raka (identiska brädor), spännband och tumstock.
Det första man snickrar ihop är ett gigantiskt skjutmått med exakta 90graders vinklar !
Med ovastående skjutmått mäter man bredden över mätpunkt 1 och justerar bakhjulsvinklarna
så att mätpunkt 2 får exakt samma bredd på dom 3200mm långa parrallellbrädorna.1 & 2 är givetvis centrum på axlarna.
Samtidigt gör man vinkeljusteringen i bakvagnen med tanke på att tumstocksmåttet blir exakt samma
på båda sidor om framvagnen (mätt från samma punkter i fälgens axialcentrum)Så när tumstocken ger samma mått på båda sidor och 1 = 2 så är bakvagnen perfekt och rak !
Efter detta så flyttar man fram 3200mm brädorna och fäster dom på framhjulen,
varefter en inställning av toe-in kan göras väldigt exat !För 3.2mm justering i brädornas ytterändar ger just en vinkeljustering på 1 PROMILLE !!!!!
Och när brädorna gjort sitt kan dom användas till allt från "annat bygge" till brasbrädor till grillningen !!!
Gör om det med era lapptopps och prismor däckfirmor !!!!!!
Det stämmer bara om spårvidden är samma fram och bak men så är ju sällan fallet. 
Ali G
Icke då
mäter du fram bredden över bakhjulen och mäter upp samma bredd fram (dvs inte spårvidden),
så får du en "rektangel" med lika långa kortsidor.
Och sen är axelavståndet (på båda sidor) lika så har har du en perfekt rektangel med 90graders sidor
Tadaa och hjulen står "rakt" 
184 2014-03-25 18:36:40 Senaste redigerad av kg-student (2014-03-25 18:38:35)
Gör det något om bakvagnen inte spårar? Att den bakändan går lite snett kommer nog inte att framstå som varken märkligt eller ovanligt (bredsladd), eller???? 
Tid vågar man aldrig räkna på en hobby. Och berättar det man tror så blir man bara idiotförklarad.
Visst, tänk vad pengar man tjänat om man la den tiden på ett betalt jobb. 
Jo, arbetstimmar går det åt just nu
Polarn körde till 01.30 inatt och jag började åter vid 08.00 i morse och slutade nyss vid 18.30...
... och polarn ska in och fortsätta slipandet senare ikväll och köra långt in på natten... hua hua hua

Men förhoppningsvis får vi på slipgrunden imorgon kväll och har allt färdigslipat tills lördag morgon 
Vi väntar.....
Får mig att tänka på Knight Rider. Ursäkta jämförelsen......
Läckert busig i matt svart. Hoppas du skall göra lite mer av lacken för jag gillade F1 Rod;ens variation i lacken.
Mönster i koppar hade gjort sig bra mot matt svart. Eller?
Nja, lite dekaler blir det men inga avancerade "fält", bilen har ju trots allt ett Stealth-tema
Eller som dom säger ibland, "less is more" 
Fränt, men det är inte lång tid kvar nu 
Fränt, men det är inte lång tid kvar nu
2 veckor, hur mkt tid som hellst ju... 
Rena rama "Overhaulin"! Allt händer på kort tid och i sista sekund. Har du Chip Foose i kulisserna också? Jag tror du sätter sista dekalen i Jönköping.
Det är klart, när flygvapendetaljerna kommer på så passar inte mina idéförslag in längre.
Jag är helt säker på att det blir bra!
Rekordet vad gäller "i sista stund" var när HumVWeen skulle bli klar till Elmia,
sista detaljerna lackades när bilen ståd på trailern lastad och klar för avfärd på skärtorsdagen...
... och detaljerna fick lufttorka i fartvinden under färd 
Fan vad frän den blev och grattis 
Fan vad frän den blev och grattis
Tackar !