26

nisslars skrev:

Som jag sa tidigare har du kollat filtret i soppapumpen? Jag fixade min 30 hästare och den gick som skit efteråt. På låga varv gick den bra men tappade orken och baktände på högre varv. Med choken i gick den i alla fall att köra. Jag var 100% säker på att jag inte hade gjort någonting, men efter en massa felsökande såg jag att jag vänt filtret upp och ner. Spetsen på filtret gör att backventilen inte stänger.

Kollar det med.
Finns tydligen massa tänkbara fel fast man tycker att man kollat allt

Sålda bilar:Beach buggy. 1303s-73. Bubbla-64 airride. Split enkelhytt-66 Bubbla-56
Nuvarande bilar:Bay-72

27 Senaste redigerad av Björn J. (2014-03-21 23:16:50)

Kompressionen på en 1200 skall vara 7,0 kg/cm3
Jag köpte Biltemas billiga komp.testare, är nöjd med den.

Om det nu inte är något fel i bränsletillförseln så är det lätt att tro att någon ventil inte sluter tätt så att kompressionen på någon eller några cylindrar är låg.
Som jag ser det hade motorn inte bara varit orkeslös, utan också gått illa om tändningen varit felaktig.

Det pratas allmänt om att stötstängen som manövrerar bränslepumpen kan kärva i loppet, i den där fenoplast (bakelit) -detaljen som sitter inunder pumpen, om då den stången fastnar eller går trögt uteblir ju pumpverkan, eller iallafall försämras. Avhjälps tydligen med fin smärjelduk på stången. Jag har själv aldrig drabbats av detta fel.

Luftfiltret har du förstås redan kollat..? Annars är ger ju täta luftfilter en effektförlust...
Men om nu motorn tappade orken plötsligt så gissar jag på bränsleproblem eller då något allvarligare...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

28

Hur gick det, har du mekat mer i helgen?

29

Har köpt mätare och lånat en elektrisk soppapump av en jobbarkompis.
Har tyvärr inte gjort något då altanbygge tagit min tid ICQ/ac
Uppdaterar så fort jag gjort något.

Sålda bilar:Beach buggy. 1303s-73. Bubbla-64 airride. Split enkelhytt-66 Bubbla-56

30

M a r c u s skrev:

Har köpt mätare och lånat en elektrisk soppapump av en jobbarkompis.
Har tyvärr inte gjort något då altanbygge tagit min tid ICQ/ac
Uppdaterar så fort jag gjort något.

Det var väl bättre att snickra en altan än att ligga bakom en gammal bil, i föregående helg! ICQ/ab

31

Felet var en insugsventilen på 3:e cylindern som kärvat fast och stog öppen hela tiden.
Smörjde den lite och jucka igång den. På med ventilkåpan igen och provstarta. Bilen gick bra en liten stund sen blev det ventilsallad. Tog bort ventilkåpan och allt såg bra ut. Skruvade ur stiftet som var ihopknackat ICQ/ac