Tänkte dela med mig av ett mindre projekt jag gjorde nyligen under Februari/Mars då jag va sjukskriven och ville nåt att pyssla med...
Det hela började med en olycka på jobbet som resulterade i rygg och nackskador, hade precis innan detta insett att jag hade för mycket skit stående i förhållande till tid så jag hade sålt av en Scania LB85 från 1973 och en Volvo TGB20 -79, två leksaker av större modell helt enkelt. Bjuder på bilder;

Helt plötsligt stod jag med massor av pengar, massor av tid men med begränsad rörlighet...
En vettig människa skulle köpt en moped men icke, de har jag redan två så jag började leta efter nåt mer lämpligt i min smak, första tanken va en bubbla eller buss med typ inredningsjobb för vettiga pengar men de va tomt på marknaden.
Då fick jag upp ögonen för en bil jag redan äger ett exemplar utav, den hade vart till salu länge, mattsvart och jävligt ful rent ut sagt men jag ringde säljaren och fråga om jag hämtar den imorgon, vad skickar du den för? Dagen efter pynta jag 18.000kr och fick hjälp av en kompis att köra hem denna:
(Hittade bara en redigerad bild...)
Bilen är en Dodge W200 -77, en bil som starta sitt liv i Nato's tjänstgöring nere i Belgien och va i de militära känd som en M880...
Vi pratar super snik utrustning, manuella vevar, värme och justerbar soffa är väl de lyxigaste. De mindre lyxiga va saker som muskelservo (skoj med 12" breda hjul fram och en kass rygg!), bromsar lätt trampade som att sparka på en elefant och komfort som en lådbil på trähjul nedför Kebnekajse sittande på en spikmatta...
Den övriga utrustning var en 318cui V8 med pytteliten 2-port förgasare på toppen, 727 automat följd av en NP203 fördelningslåda med konstant fyrhjulsdrift... Förbrukning? Fel sida 3L/milen tyvärr.
Första tanken va väl allmän service och besiktiga, sagt och gjort, lite smörjning av leder, handbroms och nya oljor så va bilen besiktigad U.A en vecka senare efter att ha stått på en gräsmatta i 3år. Nej, jag hade inte ont i baken efteråt... 
Detta firade jag med att ge bilen en tvätt! Vilket sluta såhär:
Första ägaren i Sverige tyckte väl inte om miltärfärgen så han hade målat om bilen med svart plastfärg, begåvat eftersom den lossnade med en vanlig högtryckstvätt...
Vad göra? Måla över och låtsas som inget eller blåsa av all den svarta fula färgen och få fram en fin militärgrön färg? Vi kör på de sistnämnda... Åker till en kompis med hetvattentvätt modell XXXL och efter en timme såg den ut såhär:

Som synes va nästa besvikelse inte långt borta... Personen som bestämt sig att måla om bilen hade börjat seriöst med att slipa vänster framskärm och dörr plåtrena men sedan grundat dessa med vit fasadfärg, efter det tydligen tröttnat på att slipa och punktblästrat de rostfläckar han hitta för att sedan rolla bilen... Skoj!
Så nu stod jag med en delvis plåtren bil, i Februari och utan garage...
Ringde en annan kompis som snällt ställde upp och lånade ut sitt garage, tog en tripp till Biltema och spendera ett par tusen på bland annat deras underbara 180mm grovrengöringsskivorna till store vinkelharry sedan gick jag lös på fanskapet!
Pga ryggen fick jag ta arbetet i etapper, slipa 20min, pausa med att gå och plocka och sedan slipa igen... Garageägaren jublade av glädje för detta innebar att jag storstädat och sortera hans garage på 180kvm under två veckors tid. 
Hur som haver, bilen slipades plåtren och eftersom den va så grymt bucklig så sket jag i allt va spackel heter utan grundade med tre lager rostskydd på burk på alla plåtrena ytor... Tyvärr har jag ingen svets, inte heller garageägaren så den lilla rosten som kom fram målades över så får den tas om hand om senare.
Lite bilder från arbetets gång:

Nu kom nästa problem, de va mitt i Februari och jag stod i ett kallgarage där garageägaren hade sin Cadillac 64:a cab stående, hur fan ska jag måla?
Rolla va ett alternativ med resultaten blir sådär och ville få en ok härdning omgående så jag kunde få hem bilen... Spruta gick inte för sig inne i garaget pga just Cadillacen som stod där.
Då kom en räddande ängel och tipsa mig om en grym lackerare ett par kilometer bort, grym med anledningen att han är petnoga med sitt jobb och gör lackjobb på bilar i halvmiljonersklassen, men fråga skadar ju inte? Och de va inga problem, han kunde ta in bilen dagen efter, spruta den och låta den stå i ugnen under natten! Älskar såna människor... 
Men färgen då?! Enda jag visste bestämt va att den inte skulle bli mattsvart igen... Och eftersom den va buligare än en 15-årings hy efter regelbunden smörjning med margarin i en vecka så kändes en seriös blank fin lack idiotiskt... Nej, de får bli militärfärg igen!
Men vilken? Enfärgad? Grön? Brun? Camouflage? Hmm....
Men så, efter lite sökande såg jag bilder från Afghanistan på lite militärbilar, matt sandfärgat?! Ballt!
Så efter lite googlande tog jag med bilder till lackeraren, vi matcha fram en liknande kulör som blandades med mattmedel och av en tåligare lacktyp. Nån sorts två-komps industrifärg? Nåja...
Lämna bilen och vänta på resultatet... Tog två dagar sen kunde jag hämta den.
Resultatet:
(På bilden har huv, flaklämm, grill och lampor monterats igen men dessa lackades enskilt...)
Nu kom ytterligare en tanke till mig, fy fan vilka fula jävla fälgar! Och vilken ökenräcer kör med krom?!
Ringde ett par samtal och 5st 16" fälgar till 70-tals Cheva skrapades fram i Ulricehamn...
Dessa har dock ett mindre centrum än Dodge så de svarvades upp innan de blästrades, grundades med Epoxi samt lackades i bilens kulör D.v.s vackert sandfärgade...
Medan dessa låg och härdades i ett par dagar så leta jag reda på en uppsättning gamla GoodYear däck som satt/sitter på Volvos militärbilar typ Valp, C303 och TGB serien.
Hittade slitna däck hos en kompis för 400 riksdaler, de duger! Upp med dom på flaket och in till däckverkstan som i vanlig ordning jubla av glädje vid åsynen av mig (jodå, smått känd för att komma med stora pissiga jeep däck titt som tätt...) men de hjälpte mig få på däcken på mina nylackade fälgar utan en repa samt bistod med gängrensning på bägge framhjulen samt 32st nya hjulmuttrar. Jodå, dom fick en stor fin vetekrans som tack för hjälpen! (Detaljdäck i Varberg, dom förtjänar all smygreklam dom kan få!
)
Roade mig i ett par dagar med små pill som speglar, inredning och skrapa rent rutor/lampor från färg som kommit in...
Här är de nästan färdiga resultatet:

Det som återstår nu är en rejäl kofångare fram, ett bruschguard som vanligen bara satt på ambulanserna samt montera dit en rejäl vinch i fronten som skall gömmas ner mellan rambenen fram som blir förlängda 30cm, även det hämtat från ambulanserna...
Kanske inte nåt som ligger VW folket varmt om hjärtat men kunde va kul att se lite andra människors respons på den än dom man vanligen umgås med 
Tack för mig!
Kör; VW Passat GT -09. Dodge RAM2500 Cummins TD -97. Dodge W200 -73 (F.d Nato). Dodge W200 -77 (F.d Nato denna med). Chevrolet Suburban 4x4 -77. Jeep Grand Cherokee -94. Jeep Cherokee -90. Carman 1000 baklastare -63. BM Boxer 350 Traktorgrävare. BM T-24. X antal dåliga volvo samt en del annat skräp...