1

Hallå alla glada vw älskare! :)
Har en liten fråga! Någon som vet om bilen måste vara körbar vid registreringsbesiktning?bilen är komplett men den är som många andra rostig men inte så rostig så att man ta med den i en hink!! haha. jag har gjort en ursprungskontroll så det är fixat!
Har försökt att ringa till mitt lokala besiktningsorgan utan någon större framgång!:(
Jag vill gärna registrera den innan den blir renoverad då jag har läst att de kan underkänna bilens registrering om den inte är i originalskick. Stämmer detta?
Någon snäll själ som kan svara på Mina frågor?

PS:Det kommer en projekttråd snart!
Tack på förhand

2

Hej!

Allt som måste fungera på en kontrollbesiktning måste även fungera på en reg.besiktning. Ytrost och sånt spelar ingen roll, men inga skador som skulle ge en tvåa på vanlig kontrollbes får finnas.

Om den har annan färg än vad den är tillverkad med spelar heller ingen roll. Min 50:a som levererades brun är inreggad som flerfärgad idag.

3

Hej Michos och tack för svaret! Då blir det att sätta kapen i skiten ICQ/ag

4

Tänkte på en annan sak! Behöver man vara orolig för att den ska bli underkänd på efter man renoverat den? Känns lite surt att lägga ner så mycket tid och pengar annars!

5 Senaste redigerad av Mr 56 (2014-03-22 19:30:58)

Om du har en bil som funnits I Sverige tidigare, och du har styrkt det med en ursprungskontroll.

Så är det helt OK att bygga om, men ibland kan det bli problem att styrka att det verkligen är bilen som angivits I ursprungskontrollen som du har med dig till bilprovningen.

Och det är ju den kontrollen som sker vid Registreringsbesiktningen.

Bygger du om "tillräckligt" mycket så är det SFRO och besiktning som ombyggt fordon som gäller.

Rent praktiskt är det lättast att ta svängen via ett original-liknande utförande för att sen bygga om.
Om man nu ska ta ut svängarna rejält.

Men det är olika mellan olika städer och besiktningsstationer och dagsformen är viktig ibland också  ICQ/ad

"ljushuvud"

6 Senaste redigerad av Alander (2014-03-22 19:41:33)

Du får absolut ha massa stora rosthål inga problem, så regga innan du renoverar är väl inga problem. Så gjorde min polare med sin Vauxhall Victor -61 och det gick fint. Utan handbroms etc. Är väl fler här på BV som gjort samma sak?

Men kan ju se till att belysning och så fungerar.
Hojj !

7

Tacksam för alla svar men det får nog bli att få fatt i någon på besiktningen här i hbg och se vad de säger hade ju varit guld om jag kunde rulla in den som den är!:) någon ombyggnation är det inte frågan om utan trevlig originalrenovering  ICQ/ad