1

Blev nyligen med bubbla som är riktigt svårstartad. Startar endast med startgas om det går mer än en dag mellan starterna. Startar dock direkt inom ett dygn. Går riktigt bra när den väl är igång, men kan "gäspa" ihjäl sig om man kör pellen i botten.

Har rengjort förgasaren och bytt packningar samt bränslepump, tändkablar, rotor, fördelare. Nya stift åker på ikväll, men jag gissar mer på att den inte får fram/ får upp bränsletrycket. Hjälper inte att pumpa några gånger innan start för att få fram soppa.

Någon som har vart med om liknande eller kan tipsa om lösning?

Tack på förhand och ha en trevlig kväll! ICQ/ab

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-03-22 22:33:19)

Har du kollat med "flaskmetoden" hur mycket bränsle du får fram?
Alltså koppla loss bränsleslangen på förgasaren och stoppa ned den i en flaska, kör startmotorn och bilda dig en uppfattning om tryck och mängd.
Bra att ha en startströmbrytare i motorrummet som ger ström till solenoiden, då fixar du ett sådant test ensam.

Annars kan gamla tändspolar extra sig på liknande sätt, men oftast när de blir varma.

Du har förstås kollat hur det ser ut i ett eventuellt bränslefilter, och silen samt backventilen i pumpen?

Har du bensinkran på din bil? Kolla i så fall den, eller utgående rör från tanken. Kanske det nån gång varit kondens i tanken som orsakat rost, och sedan har rostflagorna täppt till på det trångaste stället...?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av snabbalg (2014-03-22 23:09:14)

Vad sa den gamla ägaren då? Har motorn gått bra senast den var besiktigad och sen stått stilla i fem-sex år? HAr den stått länge så töm tanken, gör rent den och häll på ny härlig 98-oktan!

4

Ok! Tack för tipsen. Ska kolla hur mycket som kommer fram med "flaskmetoden". Ska även följa ledningen fram och se om det ser konstigt ut eller om det är stopp någonstans. Har ingen bensinkran vad jag vet. Det är en 67:a. Flång ny bränslepump!

Den har stått 4-5 år i garage och carport, men tanken var i stort sett tom och jag har hällt i ny frisk bensin. Den luktar även som den ska.

Bytte stift ikväll och dom var rejält sotiga. Efter det startade den bra, men jag har startat den tidigare idag så den är fortfarande "nystartad"... Så det säger inget än.

Kan det ha nåt med kondensator/ brytarspetsar att göra? Eller kanske tändspolen? Det kan ju vara lite lurigt mellan tändning och bensin i felsökningssyfte. Jag misstänker bensin, men man kan ju tänka galet.

Är det någon ide att börja pilla på choken? Vrida den lite eller ens se om den funkar?

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90

5

Om det är ett fel i tändsystemet får du oftare dålig gång, med misständning etc.
Om kondensatorn är kass bränns brytarspetsarna.
Gamla tändspolar kan börja fåna sig då de blir varma, och de blir dom ofta i motorrummet på folkvagnar där det vanligtvis är varmare än på andra bilar.

Har du tryckluft? Blås hela jäkla bränsleledningen om du kommer åt att koppla loss anslutningarna i båda ändarna. Jag tror nog mer på kondens/rost problematiken från tanken.
Om du kan skölja ur tanken med bensin eller något lösningsmedel är ju det bra också.

En gång fick jag ned ett tryckluftsmunstycke och ett dammsugarmunstycke i en tank till ett annan sorts fordon och ömsom blåste, ömsom sög ut en massa "bös"...ja den tanken var ju helt torr vid det tillfället, vill jag påskina, då tankrengöring aldrig är helt riskfritt om det så bara finns några droppar bränsle kvar...

Ävensom du skriver att bilen stått länge med bara litet soppa i tanken så bildas det kondens.
Och som du redan tipsats om, färsk bensin är aldrig fel! När man mekat med nya och gamla utombordsmotorer till båtar, finner man snart att bensin som bara är en säsong gammal förlorar sin kraft, möjligen är det värre numera, att den blyfria bensinen skulle ha kortare "sista förbrukningsdatum" än vad som var fallet förr i tiden.

6 Senaste redigerad av Björn J. (2014-03-23 09:19:37)

Choken, javisst, börja med att kolla att den och tomgångsventilen på andra sidan av förknasaren har spänning, skall vara kopplade till + på tändspolen. Det skall höras ett litet diskret "klick" från tomgångsventilen då du vrider på tändningen.

Chokelementet skall väl, tror jag, öppna upp spjället långsamt då spänningen kopplas på. Jag har aldrig till fullo förstått mig på den funktionen.
Kolla även att chokespjället inte har fastnat i något läge.

Kolla även accelerationspumpen, den skall pytsa in några milliliter extra då man drar i gasarmen/ trampar på gaspedalen. Ungefär som när du pytsar in litet startgas.