Är det någon som har erfarenhet av trimma 1200:an man körde väl även formel vee med denna.
Porta toppar ballansera annan kam??
Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Trimma 1200
Du måste logga in eller registrera för att svara
Är det någon som har erfarenhet av trimma 1200:an man körde väl även formel vee med denna.
Porta toppar ballansera annan kam??
Det är samma jobb som alla vw motorer
Om vill göra så billigt som möjligt så skaffar du en DP motor typ en 1300/1600cc
Det är lite speciella delar på 1200an typ inga kamlager o tätringar i topparna
Ep topparna är lite svårare att fila än Dp
motorn i en formla vee är det en jäkla massa jobb gjorda så en sådan är mycket dyr
/// Micke
Vad menas med kamlager i topparna o tätringar?
Vad är extra med formel vee om man ser till andra trimmningar?
Skall du köra "på gatan" med en 34Hkr 1200:a, så är det väl enklast att öka kompet (plana toppar) och ändra vippställ till 1,1:1 eller 1,25:1.
Med original insugsrör och förgasare, vinner man ju inte speciellt mkt.
Formel Vee gick ut på att lätta, balansera, fintrimma samt annan kam...
Dom tidiga blocken har inga kamaxel lager på dom senare 34hk motorena har man kamaxel lager i blocket
I dom tidiga topplocken användes en koppar ring som topplocks packning på dom nyare anväder man cylindern som topplocks packning
Det är MASSOR av trim trick i en Formel motor som är mycket tidskrävande
Om man inte har varit med i länge så är det jätte svårt att bygga en sådan motor (formel )
Som mettis skriver så funkar det med att plana topparna lite (man behöver ha tillgång till maskiner )
Om du läser här så kanske det bli lite lättare att förså http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359
En Otto motor är som den är
//// M
Eftersom jag har en nos industri 1200 + en uppsättning nos cylinder + kolv 1200:a +några nos toppar extra.
Så kan kanske detta vara ett roligare alternativ än att sälja eftersom jag inte behöver renovera innan .
Receptet skulle gissningsvis vara ballansering ,portning mm av topparna ta av lite på cylindrar lätta svänghjul byte av kamaxel??
SKA INTE SÄLJA NÅGOT OBS
Bara för din egen skull så skall du nog tänka efter före du lättar ditt svänghjul
Om du vill ha motorn länge
/// M
Varför ska alla som trimmar lätta svänghjulet som en trimåtgärd? Det ger ingen effekt.
Om jag gör en trimmning lite snällare än formel vee.
Något recept ex vilken kam? hur mycket planing av toppar?
ballansering av vad? o kanske lite värt att tänka på.
Gärna ett komplett recept inga diagnoser.
Detta är vad jag söker.
Balansering gör man av vevparti, dvs vev, stakar, kolvar, svänghjul och remskiva.
Ett lättat svänghjul gör att motorn lättare går upp och ner i varvtal, bra på en banracingbil, annars inte nödvändigt, men det låter fräckt med en rapp motor.
På en sugmotor hänger toppeffekten på hur mkt man kan varva, men man ska också ha med att man tappar bottenregister med en elak kamaxel. Ska det varvas riktigt kostar det mkt flis i lätta och starka delar, tex titanventiler, retainers, dual taper stötstänger, lyftare, etc.
För egen del skulle jag aldrig lägga de pengarns på en 1200 om jag inte skulle tävla i tex formel vee.
I Formel Vee använder man sig av 1300-motorer....Jag har byggt 10-12 st till olika bilar.
Vad jag har förstått så har man även kört 1200:an på formel vee.
Men jag ska INTE ha någon formel vee motor o är inte intresserad
av diagnoser eller andra utlåtande VAD som är INTRESSANT FÖR
MEJ Ett vettigt trimningsrecept för att köra med på gatan INGEN
Raketmotor.Någon eller några vet säkert vad det skulle kunna vara
som jag är INTRESSERAD AV.
Jodå,man använde 1200-motorer i Formel Vee i början på 60-talet innan man gick över till 1300. I tex USA och Australien använder man fortfarande 1200-motorer i FV.
Historiken om formel vee är ju inte fel.
Men det är INTE det som jag vill ha reda
på.
Du lär ju få en bra slant för en NOS-motor så sälj den och köp ett bättre utgångsobjekt! Som många innan säger så är det onödigt dyrt att trimma en 1200, det kostar MYCKET mer än det smakar..
Du lär ju få en bra slant för en NOS-motor så sälj den och köp ett bättre utgångsobjekt! Som många innan säger så är det onödigt dyrt att trimma en 1200, det kostar MYCKET mer än det smakar..
Så tycker dom flesta här,men det är INTE det han vill höra... 
Den här tråden kan få leva ett par dagar till sen lägger jag nog ner den om det fortsätter i den här stilen.
Det finns folk som vet både det ena o andra som inte är på detta forum det får kanske bli nästa steg.
Ps. Stickan hur gick det med insugsröret? som aldrig dök upp
Den här tråden kan få leva ett par dagar till sen lägger jag nog ner den om det fortsätter i den här stilen.
Det finns folk som vet både det ena o andra som inte är på detta forum det får kanske bli nästa steg.Ps. Stickan hur gick det med insugsröret? som aldrig dök upp
Tyvärr så kommer jag inte ihåg vilket insug du skulle ha och vet heller inte vad du heter eller var du bor... 
Jeg ville portet toppene, og evt skaffet meg topper fra 1300SP (større ventiler).
- Kjøpt et big-bore sett fra USA (250-300$ + frakt for AA, 25% mer effekt ifølge skrytannonser...), gir 1385 ccm og motoren skal da gå som en 1500/1600 singelport. En bekjent satt i bigbore-sett i en splittbus, i en oppoverbakke der bilen før gjorde 50 km, klarte den 80 opp etterpå. Motoren var en ex. 1200 stasjonærmotor med få km.
- Vurdert 2 forgasseroppsett. Hvis 1300 topper og 1 forgasser (30PICT-1) brukes må modifisert innsugsrør fra 1300 brukes.
- Original kam med 1.25 vipper.
- Originalt eksosanlegg med TDE eksoshaler (gir mindre mottrykk), evt ormbo.
- Viktig å balansere vevparti, svinghjul og kolvar. ikke lett svinghjulet, motoren mister litt av sin karakter.
Bengt H's tråd kan gi mange gode tips, selv om det er en 30 hk:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1265
Lykke til! 
jag trimmade en 1200 34hk för två år sen och har sen gått vidare till att byta ut cyllar till ett "big bore kit" dvs 83 cyllar som passar rätt in i 1200 blocket. Plana toppen ca 3,5 mm och byt ut insugsventil till 1300 motorns. Nu har väl jag gått lite längre än dom flesta vågar då jag la kompet på 10,6-1.Nu blir det verkliga kompet mycket lägre då jag satte in en Babe Ersson kam på 312 grader. Med 1,1-1 vippor lyfter den nästan 13mm. jag har enkla hårda ventilfjädrar som är uppschimsade 1,4 mm och !!!! titanretainers. På detta sitter det dubbla solex 34pci förgasare på tyska Reichertinsug. På jungfruturen till Maikäfertreffen testade jag den i backen ut från Jönköping mot Göteborg. Den sackade från 110km/tim till 100km/tim på fyran. Jag lyckades senare pressa den till 160km/tim på autobahn tack vare en 1500 låda från -67 med 4.12 ring och pinjong.Portning ger inte så mycket däremot ger en väsentlig komphöjning mycket mer. !,25 vippor tror jag är bortkastat då insugsventilen är så liten att den inte bromsar särskilt mycket vid 13mm lyft. Tanken är att bromsa över 100hk innan jag skrotar projektet. 35,5 insugsventil och ca 11.0 i komp tror jag klarar det.
Jag har en gång gjort så att jag svarvat av 1500:ans cyl i överkant, så dessa passar i 1200:ans (34Hkr) toppar.
Alltså egentligen en hel 1500:a motor, fast med 34Hkr-toppar, bara för att få rätta utseendet. Borde bli ungefär 40 Hkr ?
Fick problem med överhettning, så motorn gick sönder. Vi lade inte tid för ombestyckning av förgasaren...
Originalkåporna eller avgassystem passar inget vidare heller ;-)
Sedan har jag ju gått "motsatta" vägen och förminskat volymen till 1200cc för högre varv, men det är ju en annan vinkel med DP-toppar ;-)
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4890
Återfall skrev:Den här tråden kan få leva ett par dagar till sen lägger jag nog ner den om det fortsätter i den här stilen.
Det finns folk som vet både det ena o andra som inte är på detta forum det får kanske bli nästa steg.Ps. Stickan hur gick det med insugsröret? som aldrig dök upp
Tyvärr så kommer jag inte ihåg vilket insug du skulle ha och vet heller inte vad du heter eller var du bor...
En köpestråd här på forumet INSUGSRÖR 1300 ENKEL gå in o titta på denna tråd Du är den sista som skrev i denna tråd sen
var det några pm efteråt om address ,kartonger mm.(2012) Nu har jag gott om sådana rör men ska INTE sälja dom .
Svårt att veta för mej eftersom jag måste radera alla pm vartefter.Bra ändå att du har massor av insugningsrör för då behövde du ju inte det som jag hade...
Beträffande din 1200-trimning så finns det 1200-toppar upptagna för 1600-cylindrar till salu här på forumet...Lycka till! 
Svårt att veta för mej eftersom jag måste radera alla pm vartefter.Bra ändå att du har massor av insugningsrör för då behövde du ju inte det som jag hade...
Om du har läst min köptråd på insugsrör 2012 jag har inte så många trådar så gå in på min profil. Där kan du själv
läsa vad du skrivit.Topparna från Orust är nog inget för mej då jag ska hålla mej till 1200cc.(Har nos toppar)
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Trimma 1200
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.