1

Hej ska ge mig på en rostlagning av en bay pickup 77a. Det jag ska byta är 3skärmkanter båda sidor trösklar ev inre om dom är dåliga, också 2 tvärgående balkar under. Det jag funderar på vad behandlar man insidan av trösklarna med för att det inte ska börja rosta igen? Räcker svetsprimer eller ska man spraya på zinkspray?
När man ska byta skärmkanterna ska jag falsa eller lägga kant i kant och punkta? Svetsprimer överallt där jag lägger svets eller?
Mvh

2

Svetsprimer eller zink är hugget som stucket, lägg på det överallt. Kant i kant gör i stort sett alltid jag, sällan falsa. Beror väl mest  på svetskunskap vad man väljer. Helsyr gör jag alltid, och om jag punktar så tennspacklar jag efteråt. Viktigast av allt är ändå hålrumsvax eller liknande i balkar etc när allt är klart.

3

Bullit71 skrev:

Svetsprimer eller zink är hugget som stucket, lägg på det överallt. Kant i kant gör i stort sett alltid jag, sällan falsa. Beror väl mest  på svetskunskap vad man väljer. Helsyr gör jag alltid, och om jag punktar så tennspacklar jag efteråt. Viktigast av allt är ändå hålrumsvax eller liknande i balkar etc när allt är klart.

Jajjamen! Får prova lägga kan i kan då, är det bökigt att tennspackla? Jo har läst lite mer nu och det enda rätta verkar vara hålrumsvax, men ska jag ändå måla på med svetsprimer typ på insidan utter tröskel? Och om rep plåten jag har köpt är behandlad med någon färg ska den slipas bort då?

4

Japp bort med det. Sitter inte hårt och är lätt slipa av. Sen på med etsande 2k epoxi eller vanlig 2k grund. De flesta varianter av det fungerar, bara man verkligen får det heltäckande så,att det blir tätt.

5

Finnfisher skrev:

Japp bort med det. Sitter inte hårt och är lätt slipa av. Sen på med etsande 2k epoxi eller vanlig 2k grund. De flesta varianter av det fungerar, bara man verkligen får det heltäckande så,att det blir tätt.

Tack för svar då gör jag så. Har börjat kapat bort trösklarna nu byter även inre tröskeln, såg på den gamla att den går in ovanför en balk i framkant mot hjulhuset. Den balken är frisk så jag tänkte inte byta den, hur får jag bort den gamla tröskeln och in med den nya där?
Sen när jag har fått bort allt som är rostskadat börjar jag utifrån med inre tröskel om jag ska byta en balk som sitter framför bakhjulet och går mot tröskeln eller börjar man med balken?
Hoppas ni förstår..

6

Svetsprimer är ingen grundfärg. Den är rent av värdelös som grundfärg. Svetsprimer ska du bara ha där det blir dubbelplåt.

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

7

Om man ska falsa och lägga dubbelplåt är det då svetsprimer man ska ha. Har läst mig till någon om att Volvo skulle ha en som är bra?

Learning by experience is a great way to spend money...

8

Nä det blir inte svetsprimer som grundfärg. Ska man börja montera inre tröskeln innan jag monterar balken som sitter framför bakhjulet?