1 Senaste redigerad av M a r c u s (2014-03-20 09:37:38)

Bilen tappade ork när jag var ute och åkte och har sedan dess varit totalt orkeslös, orkar starta men går ej att köra.

Jag har gjort rent tanken, bytt bränsleledning, renoverat soppapumpen och förgasaren utan förändring.
Har haft isär och smort upp fördelaren samt bytt tändspole rotor och lock.

Bytte/reparerade en del i taget utan framgång.

Bilen har gått riktigt bra fram tills nyss.
Sitter en vacuumfördelare från en 1500 med brytarlöst, vet att det är fel men det är den enda jag har och den har funkat förut.

Tips snälla? Behöver bruka bilen from nästa vecka.

Sålda bilar:Beach buggy. 1303s-73. Bubbla-64 airride. Split enkelhytt-66 Bubbla-56
Nuvarande bilar:Bay-72

2

Har du kollat att du inte har skit i förgasarens huvudmunstycke?

3

Jag har haft isär och gjort rent förgasaren två gånger. Har även bytt till en förgasare som satt på en motor som gick riktigt bra.

Sålda bilar:Beach buggy. 1303s-73. Bubbla-64 airride. Split enkelhytt-66 Bubbla-56

4

Kanske ett långskott men kolla ventilspel om du inte gjort det nyligt!

Porsche 356 Speedster replica http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40551 VW 1200 -60

5

Justera tändningen!

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

6

Öppnar spjället fullt i gasaren? kan ju vara wire som slackat om motorn i övrigt går bra.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

7

komptestat?
kopplingen?
Splinesen i nån av trummorna?

Panel -53, 911 -71

8

Kylningen funkar?

Konan öppnar?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

9

rotbokjell skrev:

Kanske ett långskott men kolla ventilspel om du inte gjort det nyligt!

kollades i sommras

10

Ika skrev:

Öppnar spjället fullt i gasaren? kan ju vara wire som slackat om motorn i övrigt går bra.

Japp. Går lika kass när jag gasar direkt på förgasaren

11

jockebostrom skrev:

komptestat?
kopplingen?
Splinesen i nån av trummorna?

Har ej komptestat, kan kompet försvinna på en vanlig söndagstur?

Koppling och splines tvivlar jag på, bilen rullar lätt och beter sig likadant i friläge.

12

25hpman skrev:

Kylningen funkar?

Konan öppnar?

Kylningen fungerar, konan sitter ej där.
Bilen är likadan kall som varm

13

PerT skrev:

Justera tändningen!

Ska prova med grannens fördelare som sitter i en fungerande bil, blir fördelare nr 3 i den här bilen...

14

Tusen tack för alla fyndiga och snabba svar. Det jag misstänker är
* brytarlösa kinaskiten strular
* Veck på soppaslangen under tanken

Provar grannens fördelare och kollar soppaslangen, är det inget av det så kollas komp och ventiler.
Ett år gammla stift och kablar kan väl inte ha gett sig?

15

Bränslepump?

Verkar vara nån form av pandemi hos dessa..

S

16

Vände du silen på soppapumpen åt rätt håll?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

17

Bensinkrana kan krangle på ovalbobla. Sjekk at bensina renner som den skal igjennom krana. Det er gummipakningen inni krana som sveller opp, og tetter for bensinen.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

18

Sten vW skrev:

Bränslepump?

Verkar vara nån form av pandemi hos dessa..

S

Den är renoverad den med, ska kolla soppatrycket så det blev bra.

19

Kjell Roar skrev:

Bensinkrana kan krangle på ovalbobla. Sjekk at bensina renner som den skal igjennom krana. Det er gummipakningen inni krana som sveller opp, og tetter for bensinen.

Tog bort kranen och ersatte med ett rör till nyare bubblor.

20

När du renoverade bränslepumpen, kontrollerade/ bytte du då backventilbrickorna (fiberbrickor)? Tätar de inte så pumpar inte pumpen som den skall, bensinen sugs inte in och pumpas inte ut som den skall utan pumpas mest fram och tillbaka. De gamla brickorna kan täta dåligt, de nya i repro-satser ännu sämre (man bör polera dem om det inte är gjort) och dessutom kan ytorna de skall täta mot vara slitna.

21

Frederik skrev:

När du renoverade bränslepumpen, kontrollerade/ bytte du då backventilbrickorna (fiberbrickor)? Tätar de inte så pumpar inte pumpen som den skall, bensinen sugs inte in och pumpas inte ut som den skall utan pumpas mest fram och tillbaka. De gamla brickorna kan täta dåligt, de nya i repro-satser ännu sämre (man bör polera dem om det inte är gjort) och dessutom kan ytorna de skall täta mot vara slitna.

Bytte fiberbrickorna men polerade dem inte, provade blåsa suga i pumpen när jag renoverade den och tyckte att backventilen verkade fungera.

Ska till biltema imorgon och köpa något att mäta bränsletrycket med, om det inte är tillräckligt så har vi en tänkbar orsak här. Tack så mycket

22

Kolla lika gärna kompet i samma veva. Har själv haft ventilfjädrar som gått av och då går bilen som en påse nötter.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

23

Vad tror ni om den här mätaren:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … re-151366/

24

Ika skrev:

Kolla lika gärna kompet i samma veva. Har själv haft ventilfjädrar som gått av och då går bilen som en påse nötter.

Köper med en kompmätare också. Vad ska kompet vara?

25

Som jag sa tidigare har du kollat filtret i soppapumpen? Jag fixade min 30 hästare och den gick som skit efteråt. På låga varv gick den bra men tappade orken och baktände på högre varv. Med choken i gick den i alla fall att köra. Jag var 100% säker på att jag inte hade gjort någonting, men efter en massa felsökande såg jag att jag vänt filtret upp och ner. Spetsen på filtret gör att backventilen inte stänger.

FEL!!!
http://i1208.photobucket.com/albums/cc375/nisslars/IMG_9812_zpsab3f01e2.jpg

RÄTT!!!
http://i1208.photobucket.com/albums/cc375/nisslars/IMG_9813_zps25a0c7ee.jpg

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss