1

Hej!
Ska köpa ormbo till min 1303:a. Vad ska jag ha...1 3/8 eller 1 1/2? Vad är skillnaden? Motorn är en original 1600.

MVH
Crockett

2

På en original ska du ha så litet rör som möjligt för att behålla gashastigheten, 1-3/8 är väl de minsta tror jag men egentligen är det lite stort. Hade hellre sett ett 1-1/4 eller kanske 1-1/8 till en helt original 1600.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Ok, men vad menar du med hastigheten? Kommer inte bilen gå bra?

4

Gashastigheten blir lägre om samma mängd ska genom ett större rör än ett mindre. Har man låg gashastighet så får man ingen hjälp att suga ut avgaserna i nästa tändcykel.
Det kan bli så att du behöver bestycka om förgasaren.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Gashastigheten blir lägre om samma mängd ska genom ett större rör än ett mindre. Har man låg gashastighet så får man ingen hjälp att suga ut avgaserna i nästa tändcykel.
Det kan bli så att du behöver bestycka om förgasaren.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Ok. Bestycka om förgasaren...hmm...är det bara att byta huvudmunstycket som jag läste i en annan tråd? Bilen har varit avställd ett antal år...kanske bättre att satsa på ett originalsystem istället? Är ingen supermekaniker och låter svårt med förgasarkrångel bara för att byta till lite fränare ljud ICQ/ab

7

Tycker det är fränt som fan, originalljudet ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

8

Så krångligt är det inte dessutom har du ett forum med mycket hjälp.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Okej...blir ett 1 3/4 system. Är det extraktorrör eller vanligt jag ska satsa på?

10

Crockett skrev:

Okej...blir ett 1 3/4 system. Är det extraktorrör eller vanligt jag ska satsa på?

1 3/8 är mindre / bättre för dig

11

Crockett skrev:

Okej...blir ett 1 3/4 system. Är det extraktorrör eller vanligt jag ska satsa på?

1 3/8 är mindre / bättre för dig

12

Ja...skrev fel. Menade naturligtvis 1 3/8. Vad rekommenderar ni för nåt i rimlig prisklass?

13

Hej Crockett!
När du kör otrimmat så är det nog enbart din plånbok som bestämmer vilket ormbo du ska köpa. Vilken dimension du ska använda har du redan fått svar på, men valet av ljuddämpare är något annat. En glasspakdämpare låter väl högt, då är det nog bättre att välja någon typ av sk. turbodämpare, dom är ljudmässigt bättre och ganska billiga. Du nämner även huvudmunstycket som ett alternativ att byta till ett större för att få ett bättre flöde. Det stämmer, du har säkerligen 125 huvudmunstycke och 60 som emulsionsmunstycke nu och kan med all säkerhet stoppa i minst ett 140 huvudmunstycke och ett 120 emulsionsmunstycke. Motorn mår mycket bättre om du pumpar in mera soppa nu när du vill öppna flödet, särskilt viktigt är det om du även öppnar insuget. Som du ser, nu börjar skruvandet och det är nog nyttigt. En gammal bil kräver lite kunnande och lite varsamt skruvande. Hör av dig när du börjar med ditt trimmande så får du säkert lite tips från oss andra.

Lattjo lajban med luftkylt.

14

Tack popeye, skönt med insatta och kunniga medlemmar när en "färsking" som jag kommer in här med dumma frågor. Jag är lite sugen på ett system som heter Gt Sport. Ser mer ut som original men har fetare useende. Vill ju att det ska låta bra men ändå inte för mycket....är ju 18 längre ICQ/ag .

15

Är GT Sport systemet mer ett originalsystem än ett ormbo? Rätt snyggt med feta pipor i originalhålen. Såg att Dalhems oxå har ett par som ser mer ut som original. Eller ska jag gå på ett renodlat ormbo...vill ju ha ett lagom schysst ljud?? Dock inte för högt.

16

Hej Crockett!

Ta det system som du själv tycker bäst  om, du ska ju ändå köra otrimmat, så vilket system som du använder har inte så stor betydelse.

Lattjo lajban med luftkylt.